טיים אאוט timeout

סיפור כיסוי

| מאת: שני הררי

המותג השוויצרי הנחשק Freitag גרם לכולנו לרצות לאחסן את הלפטופ או הארנק במה שהיה פעם כיסוי למשאית. איך זה קרה? תפסנו את דניאל פרייטג, חצי הצמד העומד מאחורי המותג, לשיחה עם ערך אקולוגי

עושים משאיות של כסף. דניאל ומרקוס פרייטג

כשחולפת מול עינינו משאית על הכביש המהיר, רובנו נחשוב על: א. זיהום אוויר ב. הלוואי שתיפתח בטעות הדלת האחורית וכל הגלידות/ספות של איקאה יתפזרו על הכביש לרווחת הציבור. האחים השוויצרים פרייטג (Freitag), דניאל ומרקוס, דווקא לא שותפים לתגובה הקולקטיבית שתוארה לעיל. כשהם רואים משאית – כבר מתעצב לו בראשם התיק הבא. כבר כמעט 20 שנה שהפרייטגים מעצבים ומייצרים תיקים ואקססוריז מברזנטים ענקיים וצבעוניים המשמשים לכיסוי משאיות, ובשנה שעברה, לאחר דיאלוג ארוך וגישושים שנמשכו כשלוש שנים, הושק המותג גם בתל אביב, בחנות הפופ אפ של רשת STORY בדיזנגוף, ובהמשך גם ביתר חנויות הרשת בעיר.

ככה נראה כיסוי לשעבר. לא תקנו?

ככה נראה כיסוי לשעבר. לא תקנו?

המותג Freitag הוקם כמעט במקרה. בשנת 1993 היו דניאל ומרקוס פרייטג סטודנטים לעיצוב גרפי בציריך – עיר שאקלימה אינו אידאלי עבור מי שצריך לסחוב על אופניו מדי יום סקיצות, בלוקי-ציור, לפטופ ושאר ציוד שרטיבות ורוח אינן עושות עימם חסד. בקיצור – הם נזקקו לתיק חזק ועמיד בפני מים. השניים, שכבר אז היו מאוהבים בצבעוניות העזה של כיסויי משאיות שבהן צפו מחלון דירתם שפנה לאוטוסטרדה, הלכו לאחת החברות המקומיות וביקשו חתיכת ברזנט שכבר יצאה משימוש. אותה חתיכת ברזנט ישנה, שעליה הייתה מודפסת פרסומת, התגלתה כחומר מצוין: היא הייתה חזקה, אטומה למים, צבעונית ומדליקה, ולשימוש החוזר בה, אחרי שסיימה את חייה כפרסומת על משאית, היה ערך מוסף אקולוגי. להשלמת התיק שלהם השתמשו דניאל ומרקוס בפנימיות של גלגלי אופניים ישנים ובחגורות בטיחות שנזרקו לזבל. תפסנו את דניאל, שביקר בארץ לרגל הטמעת המותג בשוק המקומי, לשיחה על תיקים, משאיות והקשר ביניהם.

איך הכנתם בפועל את שני התיקים הראשונים?

"זה היה לואו־פיי במובן הכי בסיסי שיש. את הברזנט המטונף שטפנו באמבטיה שלנו, את הדיגום והגזירה עשינו על הרצפה בסלון ואת החתיכות תפרנו במכונת התפירה שלקחנו מאימא שלנו. מכונת תפירה ביתית לא אמורה לתפור ברזנטים, כך שמן הסתם די הרסנו אותה, אבל שני תיקים חזקים ומגניבים, למרקוס ולי, יצאו מזה”.

עברה לכם בראש מחשבה על כך שבעצם אתם מייצרים אב טיפוס? תיארתם לעצמכם איזו הצלחה מסחררת הולכת להיות לתיקים האלה?

"ממש לא. חיינו אז בסביבה של אנשים יצירתיים וגם קצת דלפונים, וזה היה דבר די שגרתי שאנשים מעצבים ומייצרים לעצמם בגדים או אקססוריז. בקטע הזה לא היינו חריגים”.

אז מתי נולדו התיקים הנוספים?

"הסתובבנו עם התיקים שלנו ואנשים התחילו להתלהב מהם. חברים ביקשו שנכין גם להם, ומאחר שזו לא הייתה בעיה גדולה להשיג את החומרים לתיקים – ממילא אלו חומרים שנזרקו כבר לזבל ולא היינו צריכים להשקיע כסף בייצור – תפרנו תיקים גם לחברים, ולחברים של חברים…”

ומהחברים לשוק הגלובלי – צפו בסרטון שמציג את התיק הפופולרי של המותג:

ומתי הבנתם שיש לכם ביד מותג תיקים?

"אחרי כמה חודשים החלטנו לעשות אירוע קונספט המשלב מכירת תיקים ומסיבה. בהתאם לרוח התעשייתית של התיקים, הזמנו אנשים לאיזור נטוש בפאתי ציריך, הצגנו את התיקים על מסילות רכבת ואת האלכוהול מזגנו מתוך ג'ריקנים ממתכת. כל שמונים התיקים שהכנו נמכרו. מכאן ואילך העסק התחיל לגדול ולהתפתח. כמה חודשים אחר כך קנינו מכונת תפירה תעשייתית ומאסיבית, וכמה חודשים מאוחר יותר גם התחלנו לשכור אנשים שיעבדו איתנו בייצור, בשיווק ובכספים, באופן שישאיר לנו יותר זמן לעיצוב ולפיתוח דגמים חדשים”.

מהם הדגמים הפופולריים שלכם?

"יש את התיק הראשון, בגזרת ה'מסנג'ר' שממשיך להיות פופולרי גם היום, יש את התיקים שנתלים על אופניים במגוון דרכים, יש תיקי גב ללפטופ ותיקים וארנקונים לטלפונים ואייפדים. יש קשת די רחבה, אם כי לא רחבה מדי, של דגמים, ובכל מקום בעולם יש העדפה לדגמים ספציפיים”.

יש גם כיסוי לאייפון 5 (תודו שזה עושה חשק):

איך נולד דגם חדש של תיק?

בדיוק כמו שנולד הדגם הראשון – קודם כל אנחנו מזהים צורך: אם פעם זה היה תיק מסנג'ר לגיליונות ולספרי סקיצות, היום זה נרתיק לאייפד, תיק לתלייה על האופניים או תיק לקניות. מה שמנחה אותנו היא המחשבה על תיק שהיינו רוצים לעצמנו ועל נוחות, פונקציונליות ומראה שמתחבר עם הסגנון הפופי־תעשייתי שמאפיין אותנו".

איך מתבצע ייצור התיקים כיום, 20 שנה אחרי הייצור הביתי של התיק הראשון?

"בהרבה מובנים שום דבר לא השתנה. הברזנט הצבעוני עדיין מגיע מחברות משאיות, עדיין צריך לנקות אותו משומן ולכלוך שדבק בו, הוא עדיין נחתך בהתאם לגזרה על ידי מעצבים ולא על ידי מחשב ונתפר ידנית. תשומת הלב וההקפדה על הפרטים הקטנים, על הייחוד, החוזק והפונקציונליות הם דברים שלא השתנו ב־20 השנים האחרונות, גם אם כיום עושים אותם 400 איש ולא שניים”.

ולכם, כמנהלים האמנותיים של המותג, יש עדיין שליטה על כל תיק ותיק שיוצא מהמפעל?

"מאחר שהצלחנו, אני חושב, להעביר את ה'אני מאמין' האישי שלנו גם לעובדים ולמעצבים בפרייטג, אין לנו באמת צורך לפקח על כל מוצר בנפרד. כל העובדים שותפים לאותה חדוות יצירה ועשייה ולהבנה שהדרך שעובר כל תיק, והחיים החדשים שהחומרים מקבלים, הם סיבה מספיק טובה להתייחס במלוא הרצינות לכל פריט שמיוצר אצלנו. אני מאמין שאם אתה יודע להסביר לעצמך למה אתה עושה את מה שאתה עושה, מה מניע אותך ומה הסיבה להכל, וגם יודע להעביר את התחושה הזו לעובדים שלך, העשייה הופכת אותנטית ורבת משמעות, וזה משהו שמוקרן דרך המוצר גם ללקוח”.

אין קולקציות מסודרות. חנות הפופ אפ של סטורי שאירחה את פרייטג בשנה שעברה

אין קולקציות מסודרות. חנות הפופ אפ של סטורי שאירחה את פרייטג בשנה שעברה

מי הלקוחות שלכם? יש להם קו מאפיין משותף?

"קצת קשה לאפיין אותם. התיקים של פרייטג נמכרים בכל העולם, ואנחנו מייצרים לפי חומר הגלם שמגיע אלינו. אין לנו קולקציות מסודרות שמתחלפות מדי עונה ואנחנו גם לא מייצרים לפי דרישות שווקים מקומיים. בגדול, אני יכול לומר שהלקוחות שלנו שותפים לאהבה שלנו לייחודיות, לחיים אקטיביים ולאמירה אישית”.

וגם מוכנים לשלם עליה לא מעט כסף…

"את מתכוונת שהתיקים יקרים מאוד. זה נכון, וזה נובע בדיוק מהסיבות שבגללן התיקים שלנו אהובים ומוערכים בכל העולם. בנוסף, אנחנו מייצרים אותם במפעל בציריך, ולא במזרח או בדרום אמריקה. זה גם מייקר מאד את הייצור אבל מאידך מאפשר לנו להיות בקשר ושליטה בלתי אמצעיים על העיצוב והייצור”.

ספר לי על עיצוב החנויות של פרייטג. הייתי מצפה שהן תהיינה סופר צבעוניות, ובמקום זה הן נורא לבנות וכמעט סטריליות.

"כל החנויות שלנו בכל העולם מעוצבות באותה דרך, גם כדי לשמור על הזהות של המותג וגם מכיוון שגילינו שזו הדרך הטובה ביותר להציג את המוצרים שלנו. במקום להציג על מדפים את כל המגוון העצום של העיצובים, מה שהיה יוצר בלבול ויזואלי נוראי, מסודרות אחת על גבי השניה, כמו קוביות לגו, מגירות לבנות ובתוכן התיקים מקופלים. לכל דגם יש נציג המוצג בגודל טבעי, ואת הצבעים והעיצובים הגרפיים השונים ניתן לבחור על פי תמונה בחזית המגירה. יש פה אלמנט משחקי, מפתיע, אקטיבי, וזו חווית קנייה יוצאת דופן”.

מגירות-מגירות. פרייטג

מגירות-מגירות. פרייטג

בקרו באתר המותג: freitag.ch

בואו לעקוב ולדבר איתנו גם בפייסבוק, בטוויטר ובאינסטגרם. עדכונים יומיים על הכתבות הנבחרות בטיים אאוט ניתן לקבל בניוזלטר היומי שלנו

תגובות

now Silence is Golden SRV:SRV2 on: abf6601