טיים אאוט timeout

מסר עלים: איך הפכו העציצים לטרנד ששורד עונה אחר עונה?

| מאת: רות פרל־בהריר

אם לפני כמה שנים כל מה שהיפסטר היה צריך לטפח זה זקן עבות, היום הוא כבר נמדד גם במספר הבגוניות שגדלות באדנית שלו. איך הפכו העציצים לטרנד החם ביותר ואיזה צמח נחשב להכי אופנתי?

החנות "זבולון בא לגן". צילום: דניאל עמית

 

יום בהיר תל אביבי טיפוסי. עשרות תל אביבים אופנתיים מתקהלים כדי לשתות, לשמוע מוזיקה, להתקעקע ולקנות עציצים. בסך הכל עוד מסיבה שגרתית של החנות הצמחים הטרנדית We Love Plants, כי אם לפני כמה שנים כל מה שהיפסטר היה צריך לטפח זה זקן עבות, היום הוא כבר נמדד גם במספר הבגוניות שגדלות באדנית שלו.

החנות "זבולון בא לגן". צילום: דניאל עמית

החנות "זבולון בא לגן". צילום: דניאל עמית

לא רק פיד האינסטגרם, שקיבל זריקה ירוקה, מעיד על הזינוק במספר הגננים האורבניים והאופנתיים בעיר. סיבוב קצר בשכונת פלורנטין, למשל, מגלה שרק בחודשים האחרונים נפתחו באזור ארבע צמחים ועציצים עם שמות שנונים ולוגואים מעוצבים לעילא. במלים אחרות, נראה שהלקוחה הפוטנציאלית של הבוטיקים האלה היא לא בדיוק חנה מרון מ"קרובים קרובים".

"הביקוש לצמחיה בקרב צעירים עלה מאוד בשנים האחרונות", מאשר אופיר ברום, בעל החנות "זבולון בא לגן" שברחוב זבולון. לדבריו, "זה משהו שתופס נוכחות גדולה יותר בתקשורת וברשתות החברתיות, ופתאום צצות להן גם גינות קהילתיות. לפני עשור היו עושים קעקועים של מוטיבים שבטיים, היום היפסטרים עושים קעקועים של צמחים".

אופיר ברום מהחנות "זבולון בא לגן". צילום: דניאל עמית

אופיר ברום מהחנות "זבולון בא לגן". צילום: דניאל עמית

גם קטיה קמינסקי, בעלת "Kami" החדשה יחסית ברחוב שטרן, מרגישה את השינוי. "לפני כמה שנים עבדתי בצפון העיר, שם הטעם היה שונה והלקוחות היו מבוגרים יותר, הם אהבו עציצים שאפשר לקרוא להם יותר 'קלאסיים', יותר של סבתות". עם זאת, בעשרת החודשים האחרונים שמאז פתיחת החנות שלה בדרום העיר, קמינסקי לא יכולה להתעלם מהחתך הדמוגרפי המובהק שמרכיב חלק גדול מלקוחותיה – צעירים אופנתיים.

"אני חושבת שאנשים תמיד אהבו להכניס צמחייה הביתה, במיוחד באזור צפוף וחסר צמחיה כמו פלורנטין, אבל בהחלט רואים גם שכל מדורי העיצוב והפינטרסט מלאים בצמחים. גם בתחום הזה, אגב, כמו בכל דבר אחר, יש טרנדים וכרגע האופנה החזקה ביותר היא הסוקולנטים, שהם גם קלים מאוד לטיפול".

KAMI. צילום: קטיה קמינסקי

KAMI. צילום: קטיה קמינסקי

עם זאת, להערכתה של קמינסקי, מאחורי ההתפרצות הירוקה עומד לא רק הרצון לקשט את הסלון, אלא גם ניסיון ליצור ויסות ומשמעות בעולם של צריכה בלתי-פוסקת. "כל העולם היום מבוסס על צרכנות באופן כזה שאתה בעצם לא יודע מאיפה הדברים הגיעו אליך. במצב כזה, יש ערך בלדעת מאיפה משהו בא. אנשים מאוד רוצים לגדל אוכל ותבלינים באדניות וכל מי שיש לו טיפת מרפסת רוצה בבוקר את התה עם הנענע שלו והעגבניה שלו".

להכות שורש בבטון

עם כל הרצון הטוב, אי אפשר לומר שגנני המרפסות של תל אביב הם פורצי דרך. בחודשים האחרונים דיווחו כמה וכמה כלי תקשורת בחו"ל על התופעה, ובתוך כך ניסו לספק לה הסברים. בכתבה שהופיעה בחודש שעבר ב"וושינגטון פוסט" נכתב כי מה שהחל לפני שלוש שנים כ"הדפסי דקלים וציפורים על חולצות בקולקציות של מארק ג'ייקובס ומארני לפתע חדר גם לבתים".

טובה מרטין, מומחית ומחברת כמה ספרים בנושא גינון ביתי אמרה בכתבה כי העניין בגידול עציצים הוא התחדש ודעך פעמים רבות לאורך השנים. לדבריה, אחד מהגלים הראשונים של גידול עציצים ביתיים נרשם לאחר המהפכה התעשייתית. לדבריה, "אנשים אז היו עסוקים בבנייה ועברו לערים ונוצר בהם הצורך להכות שורש – תרתי משמע".

חפשו אותו בכל בית פלורנטיני.

חפשו אותו בכל בית פלורנטיני.

דניאל עמית, בת זוגו של אופיר ברום מ"זבולון בא לגן" מזדהה עם האבחנה של מרטין. "אנשים רוצים להרגיש בטבע בבית שלהם ומגדלים ושומרים על משהו ירוק במיוחד בנוף של בטון", היא אומרת.

לדבריה, התובנה הזאת הכתה בה באופן עמוק במיוחד כשמכור לסמים שנוהג להסתובב בשכונה אזר אומץ להיכנס לחנות ולהתרגש. "הוא היה מאוד מרוגש מהגינה וחזר ביום אחר עם קקטוס ישן שלו ואופיר עשה לו טרייד אין תמורת צמח חדש. בהמשך הבן חזר וגם ורכש צמח. זה היה מאוד מיוחד לראות טיפוס שהמרכז של החיים שלו הוא ממש לא צמחיה מוציא את הכסף שלו על צמח ולא על מנה".

אם חגיגת הצמחייה מעוררת השראה בקרב אלה שזקוקים לה יותר מכל, הרי שהיא גם לא פוסחת על האמנים. בועז אהרונוביץ', אמן תושב תל אביב, כבר הספיק לשים את התחביב שלו במוקד כמה פרויקטים. במסגרת אחד מהם, שנקרא Garden for an Unknown Lover, גידל אהרונוביץ' מעין גינה בסטודיו שלו במשך חודש וצילם את התהליך. הפרויקט הציג בסופו של דבר בתערוכת צבע טרי ובמוזיאון הרצליה.

"Garden for an unknown lover". פרויקט של בועז אהרונוביץ'.

"Garden for an unknown lover". פרויקט של בועז אהרונוביץ'.

במקרה אחר, תיעל אהרונוביץ' את העניין שלו בצמחים שמשרישים במים למעין אירוע חלוקת שתילים המוני בסטודיו שלו. "נורא התעניינתי בצמחים שהם חינמיים", הוא מספר, "פשוט שמים אותם במים והם מוציאים שורשים ואתה יכול לשתול אותם מחדש. בניתי מעין בנק של צמחים שמשרישים ועשיתי עוד ועוד ואז בניתי מדפים ומילאתי אותם ועשיתי איוונט בפייסבוק".

האירוע, שזכה לשם "משתלה חינמית", היתה הצלחה מסחררת. "רוקנו פה הכל מהר", אומר אהרונוביץ'. ייתכן שהתגובה והציפיה של אהרונוביץ' מהאירוע מזקקות באופן הטוב ביותר את הדבר שמניע אנשים לחפש סיפוק בתחתית של אדנית. במקום כסף, הוא אומר, הוא קיבל ידע. "אנשים באו ונתנו גם לי זרעים וכלים שלא היו לי. את מי שאוהב צמחים זה יכול מאוד לשמח".

ברוכים הבאים לג'ונגל

אחרי הסוקולנטים, הטרופיים והפיקוס הכינורי הגיע תור הזהב של עציצי הסטייטמנט. הצמחים הכי מבוקשים כרגע הם כאלה שמשתלטים על קירות, מדפים ופינות משעממות בדירה, או בקיצור יוצרים תחושה שאתם שליטים של רפובליקת בננות מיניאטורית.

מונסטרה – מתאפיין בעלים גדולים ומתנפנפים. מגיע מיערות הגשם של מקסיקו, אבל משום מה גם מכונה "צמח גבינה שווייצרית".

שעוונית זוחלת – לעלים בצורת הלב יש אולי מראה עדין, אבל מדובר בצמח חזק מאוד שלא מצריך יותר מדי התעסקות ולא יהסס לטפס גם עליכם אם תירדמו לזמן ממושך על הספה.

סנסיווריה – סוקולנטים למתקדמים שמיצו את הטרנד בצורתו הראשונית. האסוציאציה היא "סניף בנק הפועלים באייטיז", אבל אם אתם יודעים מה טוב בשבילכם, אתם מבינים שמדובר במילה האחרונה בעיצוב הבית.

בואו לעקוב ולדבר איתנו גם בפייסבוק, בטוויטר ובאינסטגרם. עדכונים יומיים על הכתבות הנבחרות בטיים אאוט ניתן לקבל בניוזלטר היומי שלנו

תגובות

now Silence is Golden SRV:SRV1 on: 790494f05ad