בלי פאנצ'ים: היום בו השתתקה סצנת הסטנדאפ

ביממה שלאחר חשיפת "המקום הכי חם בגיהנום" על הטרדות מיניות של סטנדאפיסטיות - בלטה במיוחד שתיקת הסטנדאפיסטים. ניסינו לברר למה עם כמה מהם

סטנדאפיסטים, המיקרופון כולו שלכם (דימוי: מיכל רוט)
סטנדאפיסטים, המיקרופון כולו שלכם (דימוי: מיכל רוט)
21 בפברואר 2020

ביום חמישי בערב חשפו שרון שפורר וגלית עדות ב"מקום הכי חם בגיהנום" את ה#metoo של הסטנדאפ הישראלי: בקבוצת פייסבוק סגורה בה חברות מעל למאה סטנדאפיסטיות עלו תלונות על הטרדות מיניות, אווירה שוביניסטית רעילה, תקיפה ואפילו אונס. ליאת בר סתו מ"מאקו" פרסמה גם היא תחקיר בנושא, גם בו דיברו הסטנדאפיסטיות באופן אנונימי מחשש להשלכות החשיפה על המשך הקריירה שלהן. 

השיח התמקד במועדונים סטנדאפ פקטורי והקומדי בר, בהם לכאורה האווירה בלתי ידידותית לנשים. מאז הפרסום מתמודדות הסטנדאפיסטיות עם האשמות קשות כלפיהן, המיזוגניה הרגילה בפיד והפעלת לחצים עליהן כדי לחשוף מה נאמר בקבוצה. ביממה שחלפה מאז הפרסום הביעו סטנדאפיסטיות רבות סולידריות ברשתות החברתיות, אבל על רקע התגובות הקשות לנפגעות בלטה לרעה שתיקתם של סטנדאפיסטים רבים – כמעט כולם למעשה – שלא הגיבו או התייחסו לגילויים כלל. 

"במועדונים צריכה להיות מדיניות ברורה שהטרדה מינית לא מקובלת. צריך להיות נציג או נציגה מטעם המועדון במידה ומישהו או מישהי מרגישים מוטרדים. צריכה להיות אווירה יותר מכבדת. גם בקטע של בריונות, הומופוביה, טרנסופוביה. מתבקשת סוג של מהפכה בחלק הזה של התחום" (יונתן ברק)

"זה נוראי. אנחנו לא משחקים את המשחק הזה אצלנו", אומר רועי לוי, מבעלי הקאמל קומדי קלאב. "אני קצת המום מהסיפורים האלה ואני שמח שזה לא קורה אצלנו". 

למה לא פרסמתם, נגיד, הצהרת תמיכה בנפגעות בפייסבוק של הקאמל קומדי קלאב?

"כי מערכות היחסים שלי מתקיימות בחיים, לא ברשתות החברתיות. מופיעים אצלנו המון אנשים, ביחס אישי. אני לא מתקשר עם הסטנדאפיסטים דרך הרשת. למרות שזה משהו שיכול להיות שנעשה". 

למה לא להגיד לקומיקאיות: בואו אלינו, אם אתן מוכשרות יש לכן בית?

"הן יודעות, הן מקפידות להגיד שזה לא קורה בקאמל קומדי קלאב. אני לא יכול להתייחס לדברים כי הכל פה בגדר שמועה, אבל לכולן יש בית. רף הכישרון הוא מהותי, אבל לכולן יש בית". 

"זה דבר נורא שלא צריך לקרות לאף אחד", אומר הסטנדאפיסט יונתן ברק. "במועדונים צריכה להיות מדיניות ברורה שהטרדה מינית לא מקובלת. צריך להיות נציג או נציגה מטעם המועדון במידה ומישהו או מישהי מרגישים מוטרדים. צריכה להיות אווירה יותר מכבדת. גם בקטע של בריונות, הומופוביה, טרנסופוביה. אנשים שנמצאים במועדונים האלו מאחורי הקלעים הם לא הכי רגישים בעולם ומתבקשת סוג של מהפכה בחלק הזה של התחום".

ומה לגבי הדברים שנחשפו בכתבות התחקיר?

 "אני את הבירורים שלי מול המועדונים עשיתי ואני מנוע מלהתייחס לזה כרגע", אומר ברק. לטענתו עוד לפני שהכתבה התפרסמה הוא בירר את הנושא בעקבות השמועות שהגיעו אליו. "אני בתחום, מכיר את האנשים, את יודעת. שמעתי שקרה מקרה ורציתי לדעת מה קרה. גם אני וגם אשתי שמענו על המקרה, עשינו בירורים. הבחירה שלי היא לא להגיב לזה עד שדברים יהיו ברורים". 

מה עם פשוט לומר "אנחנו מאמינים לנשים"? כרגע יש נשים שלא יכולות להופיע כי דורשים שהן יתנו מידע על מה שנאמר בקבוצה. 

"יש אולי אווירה כזו מהכיוון של דורון פרידמן, כי הוא בנאדם כזה וזה האופי שלו. הוא מיזוגן, חושב שנשים לא מצחיקות, זכותו לדעתו. אני לא חושב שהוא בצד הצודק. יכול להיות שיש דיבורים כאלה על המועדון שלו. בקאמל ובפקטורי אין כרגע אף אישה שאומרים לה 'את לא יכולה להופיע פה כי את אישה'". 

פנינו לסטנדאפיסטים נוספים בסצנה, בכירים יותר ופחות, רובם לא השיבו. מיכאל הנגבי, שמופיע בסטנדאפ פקטורי לא מעט, הסביר שידבר על הנושא בתכניתו "עד כאן" בשבוע הבא ומעדיף לשמור לשם את הדברים שיש לו לומר. תם אהרון נזף בתגובה: "שמעתי שיצאו כתבות כאלו אבל אקרא אותן בסופ"ש. אני לא מעריך את השאלה הזו, אני אומר כשיש לי משהו להגיד וכרגע אני עסוק במה שיש לי להגיד הערב בתוכנית".