מקום מפלט לאלכונאוט. העיר של המשורר עודד כרמלי

עודד כרמלי. צילום: ליאור קסון
עודד כרמלי. צילום: ליאור קסון

"העיר שלי" - מדור שבו בוחרות דמויות עירוניות מוכרות את המקומות האהובים עליהן. והפעם: עודד כרמלי שכתב העת שבעריכתו "הבא להבא" חוגג עשור (ויש מסיבה בשישי הזה באוזן). בגן האהוב עליו אפשר לשכוח לרגע מהאגו טריפ של חולדאי – ולהתרכז בטריפ

29 במרץ 2022

1. אצל הרצל

פרס נובל לסנדוויצ'ים. הטריק הוא לצלצל ולהזמין כריך (ספרדי כמובן) לפני שיוצאים, אחרת אפשר להתייבש שם שעה עם עותקים של "ישראל היום" ושירי אהבה של אברהם שיין (לא פרס נובל לספרות).
המלך ג'ורג' 51

2. חנויות הספרים באלנבי

חיפשתי בברלין ופשפשתי בלונדון, ובשום מקום בעולם אי אפשר למצוא יותר עולם מאשר בחנות ספרים באלנבי. מגדפיה ומחרפיה של הספרות העברית טוענים שהיא פרובינציאלית. הספר החדש שהם הוציאו זה עתה הוא תמיד הספר האחד שארון הספרים שלנו משווע לו, תעודת עניות לכל תרבות שמתקיימת בלעדיו. האמת היא שיחס המקור-תרגום בישראל הוא ללא אח ורע. בהליכה קלילה מהמגדלור להלפר, עם עצירה בסיפור פשוט ובנסיך הקטן, ניתן לדוג שירה, פרוזה והגות מכל השפות מכל הזמנים. אין לזה סוף. אם אקדיש את חיי אך ורק לקריאת ספרות איטלקית בתרגום לעברית שמצאתי באלנבי, ספק אם אספיק. וכל השפע הזה, וכל השפע של הספרות העברית, וכל השפע של הספרות העברית החדשה, מתקיים, שורד, איכשהו, בזכות ארבע-חמש חנויות בתל אביב, שתיים בירושלים, אחת ברחובות ואחת בחיפה.

הלפר. צילום מסך: פייסבוק
הלפר. צילום מסך: פייסבוק

3. גן יעקב

סוף הולם לכל טיול פסיכדלי. הניגוד בין הגן הקסום הזה ("הגן הקסום" הוא סוג של תה, לא?) לכיכר התרבות המנצנצת דוקר את הקרנית, אבל במפלס העליון, בין צמרות עצי השקמה המוזרים (כל העצים מוזרים, אבל עצי השקמה האלה ביזאריים עד הסוף), אפשר לשכוח לרגע מהאגו טריפ של חולדאי – ולהתרכז בטריפ.

גן יעקב. צילום: דר' אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיויקי
גן יעקב. צילום: דר' אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיויקי

4. המנזר

מעולם לא הייתי מיושבי המנזר, אבל אחרי שהרגו לנו (גם) את הקורדרוי, אנה נפנה? והמנזר מציע לאלכונאוט (החובב או המקצועי) שני יתרונות מובהקים. ראשית, זה כנראה המקום האחרון בעיר שעוד אפשר להשתכר בו למוות בשתיים בצהריים מבלי שיזמינו עליך משטרה. ושנית, אין קוקטיילים. די עם הקוקטיילים. רוצים קוקטייל? ג'ק עם קרח זה קוקטייל.
אלנבי 60

המנזר (צילום: שלומי יוסף)
המנזר (צילום: שלומי יוסף)

5. תל אביב (של פעם)

בניינים שלא נראים כמו פתח תקווה, בתי קפה שאפשר לדבר בהם, סתם לפגוש חבר ברחוב כי שניכם הולכי רגל. חולדאי הביתה. לא – חולדאי לדין אינטרגלקטי על פשעים נגד האנושות. כפי שכתב ג'רמי פוגל: "אֲנִי הוֹלֵךְ בִּרְחוֹבוֹת תֵּל אָבִיב וּמִתְגַּעְגֵּעַ לְתֵל אָבִיב / אֲנִי הוֹלֵךְ בְּתֵל אָבִיב וְזוֹכֵר אֶת תֵּל אָבִיב / וּבְסוֹד תֵּל אָבִיב אֲנִי מְבַקֵּשׁ מִתֵּל אָבִיב / תַּמְשִׁיכִי תֵּל אָבִיב גַּם אַחֲרַי / רְחוֹבוֹתַיִךְ תֵּל אָבִיב מַזְכִּירִים לִי אוֹתָךְ / תִּזְכְּרִי גַּם אוֹתִי / פַּעַם בְּאָלֶנְבִּי אַחַד הָעָם / אָמַרְתְּ לִי בָּרוּךְ הַבָּא".

רחוב אלנבי (צילום: לע"מ)
רחוב אלנבי (צילום: לע"מ)

מסיבת העשור של כתב העת הבה להבא תיערך בשישי בצהריים. לפרטים נוספים