הפגנה נגד ייצוא נשק לדרום סודן תתקיים מול התערוכה הביטחונית בתל אביב

מפגינים מטעם פרויקט מחקר של קואליציית נשים לשלום מתכוונים להפגין היום מול תערוכה ISDEF 2015, נגד מכירת נשק ישראלי, לכאורה, לכוחות המשטר בדרום סודן

מלחמת האזרחים בסודן. צילום: 
Getty Images
מלחמת האזרחים בסודן. צילום: Getty Images

השבוע מתקיימת במרכז הירידים בתל אביב תערוכת ISDEF 2015, אליה מגיעות משלחות מכל העולם כדי להציג ולרכוש ציוד ביטחוני, מכלי רכב דרך ציוד מעקב ועד כלי נשק. אחת המשלחות הללו מעוררת מחלוקת יותר מהאחרות – המשלחת הדרום סודנית. היום (שלישי, 2.6, החל מ-16:00) צפויה להתקיים הפגנה מול התערוכה, במחאה נגד ייצוא נשק לדרום סודן, בו נעשה שימוש במסגרת מלחמת האזרחים המתרחשת באזור כבר כשנתיים.

על פי דיווחים של ארגוני זכויות אדם, שני הצדדים המעורבים בלחימה בדרום סודן מפרים זכויות אדם ומבצעים פשעים נגד האנושותעל תוצאותיה ההרסניות של המלחמה נמנים עשרות אלפי הרוגים ומאות אלפי פליטים. כתוצאה מכך, ארה"ב הטילה סנקציות על ייצוא נשק לדרום סודן, וגם באירופה נשמעת קריאה להטיל אמברגו על מכירת נשק לדרום סודן בשל החשש שישמש לביצוע פשעי מלחמה

ההפגנה שתתקיים מחר היא מטעם "חמושים – מחיר התעשייה הצבאית בישראל", פרוייקט מחקר של קואליציית נשים לשלום, הבוחן לאן בעולם מגיעה תוצרת התעשייה הצבאית בישראל ולמה היא משמשת. לדברי מעין דק מקואליציית נשים לשלום, לתערוכת ISDEF 2015 צפויים להגיע השנה כ-12,000 איש המייצגים ממשלות וחברות פרטיות מתשעים מדינות, אך רק בישראל מתקבלת בברכה משלחת מטעם משטר דרום סודן. "אין דרך לדעת מה הציוד שיוצא מכאן עושה בדרום סודן", היא אומרת, ומוסיפה כי בעוד ישראל סוחרת בנשק עם משטר דרום סודן, היא מחזירה לשם פליטים שברחו מהמשטר. "בישראל אין הגבלה על מכירה למדינות כאלה, למרות שהאגף לפיקוח ייצוא בטחוני יכול לקבוע לאן אסור לייצא. בעשרים שנים האחרונות מכרה ישראל נשק למדינות כמו רואנדה בתקופת רצח העם. אנחנו רוצים לשנות את זה".

גם חברת הכנסת תמר זנדברג פנתה לשר הביטחון בבקשה למנוע מכירת נשק לדרום סודן כל עוד מתקיימות באזור הפרות זכויות אדם. בהודעה לעיתונות בנושא נכתב "על פי פרסומים שונים, ישראל מזרימה באופן שוטף נשק למדינה ואף אימנה חיילים בדרום סודן. מדינה כמו ישראל, החברה באו"ם ואשר שולחת סיוע בינלאומי למדינות עולם שלישי, חייבת לשים את האינטרסים הכלכליים בצד".

ההפגנה תצא בשעה 16:00 מהחורשה של חניון הרכבת