ניסיון חובה: מצעד 30 הפיילוטים הכי חשובים בתולדות הטלוויזיה
כמה מהסדרות הכי מצליחות התחילו בפיילוט כושל ומביך, באחרות אפשר היה לזהות את הפוטנציאל מהרגע הראשון. עם התרומה האדירה שלהן לטלוויזיה אי אפשר להתווכח
30. פושינג דייזיס
רגעי השיא של בריאן פולר בטלוויזיה. הרבה לפני "חניבעל", "אלים אמריקאים" ו"סטאר טרק דיסקברי", הדגים פולר את חיבתו לפריימים צבעוניים ומעוצבים לעילא בפיילוט האדיר של "פושינג דייזיס" ("החיים על פי נד"). כבר מהשניות הראשונות ברור שלפניכם פאן מורבידי טהור שבמרכזו רעיון מושלם (הגיבור יכול להחזיר לחיים בנגיעה, אך מישהו בסביבתו ימות בתמורה), ורק ציבור צופים מטומטם ושביתת תסריטאים היסטורית מנעו מהסדרה את מעמד להיט הקאלט שהגיע לה. אל תתפלאו אם יהיה רימייק.
29. באפי ציידת הערפדים
והנה משהו שקורה לפעמים: סדרת מופת שתשנה לחלוטין את הטלוויזיה ואת האופן שבו היא מספרת סיפור מתחילה בפיילוט קטסטרופלי. אבל זה מה שקרה ל"באפי". היוצר ג'וס ווידון לא היסס להכתיר את הפיילוט בתואר "It sucks on ass", ואכן, הפיאסקו היה כה עגום שבאולפני פוקס החליט ללהק מחדש חלק מהקאסט ולצלם מחדש את מרבית הפיילוט. במרוצת השנים דלפה הפדיחה לרשת והיא כאן במלוא תפארתה, אבל אחרי עונה ראשונה מקרטעת ווידון התאפס על עצמו והציל את העולם הרבה.
28. 24
יש פיילוטים שמשנים את פני הטלוויזיה, וזה בדיוק מה שעשה הפיילוט של "24". אקשן בקצב כמותו לא ראה המסך הקטן, אווירת סרט הוליוודי באדיבות קיפר סאת'רלנד במיטבו, גימיק יעיל של עלילה "בזמן אמת" ומסכים מתפצלים, מתח אש. מעטים זוכרים זאת, אך חלק מכוחה של "24" בעונתה הראשונה היה דווקא בהתמקדות בדרמה של חיי המשפחה של ג'ק באוור, כפי שהסצנה הראשונה בכיכובו מדגימה. אל תתנו לטמטמת של העונות האחרונות להרוס לכם את זה.
27. המשרד (ארה"ב)
בשנים האחרונות השתכללה תעשיית הטלוויזיה האמריקאית בניסיונה לתרגם סדרות בריטיות לוהטות להצלחות בארץ האפשרויות, והפיילוט של "המשרד" היה אחד הכישלונות המלמדים ביותר מבחינתה. גרג דניאלס כתב את הפרק הראשון אחד לאחד על בסיס הבכורה הבריטית של ריקי ג'רוויס וסטיבן מרצ'נט, והתוצאה, ממש כמו העונה הראשונה המקוצרת כולה, הייתה זוועה לא קטנה. רק כשהשתחרר מאימת המקור והתחיל לעבוד צמוד עם הקאסט החל גם סטיב קארל לזרוח והפך את "המשרד" לאחד הסיטקומים הטובים והחשובים של העשור הקודם.
26. סקראבס
קומדיית בית החולים החמודה-אך-מפגרת מספקת בפרק הפיילוט שלה הצצה לתופעה נפוצה: אין הרבה קשר בינו לבין מה שהסדרה הפכה להיות. מתברר שעם בקיעתה אל אוויר העולם התקשו יוצריה להחליט אם מדובר ב"ER" עם הפוגות קומיות קלות או בפארודיה על דרמות בתי חולים, הדמויות טרם זכו לאיפיון הקווירקי שלהן והתוצאה עגמומית וחסרת לב בהתאם. רק במהלך עונתה הראשונה מצאה "סקראבס" את הלב של זאק בראף ומאז אנחנו רוצים ממנו חיבוקי.
https://www.youtube.com/watch?v=pHVWpu-FNKk
25. בית הקלפים
זוהי כנראה הפתיחה הקרה (הסצנה שלפני הפתיח) הטובה בתולדות הטלוויזיה, כשבתוך שלוש דקות מכניס אותנו פרנק אנדרווד לכל הג'יפה שזורמת בביוב הוושינגטוני והורג במו ידיו ובקור רוח כלב (!) תוך מונולוג מקפיא דם על כך ש"יש שני סוגי כאב, כאב שמחזק אותך וכאב חסר תועלת שכולו סבל. אין לי סבלנות לסוג השני", והכל תוך שהוא שובר את הקיר הרביעי, במה שהפך לאחד מסימני ההיכר של הסדרה. תזכורת טובה גם למצוינותה של הסדרה בעונה הראשונה, לפני שגילינו שקווין ספייסי הוא עבריין מין ושהתסריט הפוליטי האפל שלה הוא כלום בהשוואה למציאות.
24. באטלסטאר גלקטיקה
סדרת המד"ב הגדולה של זמננו הציגה תסריט כה משובח לפרק הפיילוט, שרק על בסיס זה הזמינו מהיוצר רונלד די. מור מיני סדרה של שישה פרקים שהפכה אחר כך לחמש עונות מורכבות, מאתגרות ומרתקות עם פרק סיום מאכזב. ובאמת, כבר בדקות הראשונות של פרק הפיילוט ברור שמור לא בא לעשות רימייק לסדרה המקורית מהסבנטיז, הוא בא להפוך אותה למיתולוגיית מד"ב נועזת שמפרקת את כל מה שחשבתם על טוב ורע, דת ופוליטיקה, מלחמה ומין. בום.
23. 30 רוק
טינה פיי קראה לו "עצל ומיוזע", אלק בולדווין ביקש "בואו נשכח שזה קרה" והקונצנזוס הכללי הוא שפרק הפיילוט של הסדרה הקומית האדירה הזאת היה פלופ מסיבי. אבל ב-NBC נתנו אמון נדיר בבייבי של פיי (שבכלל רצתה לכתוב סדרה המתרחשת בתוכנית אקטואליה), החליפו את רייצ'ל דרייץ' המוזרה בג'יין קרקובסקי המוזרה וכל השאר היסטוריה מפוארת של זהב קומי. הקטעים בכיכובה של דרייץ' דלפו לרשת לפני שנים ומתנוססים בה לדיראון עולם.
22. חברים
במבט לאחור, פרק הפיילוט של "חברים" הוא פדיחה גדולה לכל צופיו ומשתתפיו, עם שחקנים שטרם נכנסו לדמויות האיקוניות שלהם ומערכת יחסים שנראית עוינת למדי ביניהם. מרתק במיוחד לראות כמה פיבי וג'ואי רחוקים מדמויות המופת שהפכו להיות עם השנים, כמו גם כמה מופרכת העלילה המסורבלת שנרקמת בפיילוט. כל ההתחלות קשות, אבל זו בעיקר. ערוץ היוטיוב "TV Sins" מונה את כל חטאי הפיילוט והם רבים ומביכים.
21. אבודים
זה היה הפיילוט היקר בהיסטוריה (עד שהגיע הפיילוט של "משחקי הכס") וכל סצנה בו, מהתרסקות המטוס בפתיחה ועד לערימת הווט-דה-פאק שבסיומו, כל דולר שהושקע בו סיפק בתמורה את משקלו בקריאות "וואו" מסביב לעולם. אחר כך הכל התברבר והתקשקש כמו שג'יי ג'יי אברמס אוהב, אבל למשך שעה קלה "אבודים" נראתה כמו פריצת דרך עצומה בדרכה של הטלוויזיה להפוך למדיום הסיפורי המוביל של המאה ה-21.
20. איש משפחה
עד כמה הפיילוט של "איש משפחה" היה גרוע? ובכן, בעונה העשירית סטואי ובריאן חוזרים אחורה בזמן בעיקר כדי לצחוק עליו. עד כדי כך גרוע.
https://www.youtube.com/watch?v=JsbjcoBSuDs
19. פריקים וגיקים
כמו שפיילוט גרוע יכול להתפתח לסדרה מצליחה, כך גם פיילוט מושלם יכול להתפתח לשברון לב על-זמני שגם העשורים החולפים אינם מקהים את כאבו. ג'אד אפטו הפיק פיילוט מושלם לדרמת תיכון ריאליסטית ורגישה שמתרחשת בתחילת שנות ה-80 והזניק את הקריירות של סת' רוגן, ג'יימס פרנקו וג'ייסון סיגל, אבל הסתומים בחליפות מ-NBC התאכזבו כי קיוו למשהו כמו "בברלי הילס 90210 באייטיז" והרגו אותה בשיבוץ מול "מי רוצה להיות מיליונר". ב-2011 אמר אפטו: "כל מה שעשיתי בקריירה שלי היה כנקמה באנשים שהרגו את הסדרה הזאת".
https://www.youtube.com/watch?v=2WRaiBjSZ2k
18. צ'ירס
ב-1982 בקע לאוויר העולם הפיילוט של "חופשי על הבר", כפי שתורגמה באופן מחריד עשור וחצי אחר כך בישראל, ואמריקה התאהבה. עוד לפי הצטרפותם של וודי הרלסון וקלסי גרמר לסדרה הוזנקו כאן הקריירות המפוארות של טד דנסון ושלי לונג במה שהפך לאחד מהרומנים הקומיים הגדולים בתולדות הטלוויזיה (ואחד הסיטקומים פורצי הדרך מבחינת זמן המסך שמקבלים בו אמריקאים מהמעמדות הנמוכים). 11 עונות ו-275 פרקים אחר כך, זה עדיין נחשב לאחד הפיילוטים הטובים בהיסטוריה.
17. דוקטור הו
42 שנים אחרי ששודר בבי.בי.סי הפרק הראשון של "דוקטור הו", ערכה הסדרה המיתולוגית את אחד הקאמבקים המפוארים בתולדות המסך הקטן. עם כריסטופר אקלסטון המעולה בתפקיד הראשי של הדוקטור וכוכבנית הפופ בילי פייפר כמלווה האנושית שלו, ועם ראסל טי. דיוויס כיוצר שלקח הרבה טיפים מ"באפי" (ראו סעיף 29), זכה הפיילוט לרייטינג שיא ולביקורות מהללות והשיק מחדש את אחד האייקונים הגדולים של הטלוויזיה הבריטית למקצה נוסף שנמשך כבר 14 שנים. בלי למצמץ.
16. דקסטר
ישנם פיילוטים שמבהירים מהרגע הראשון שלפניכם סדרה שהגיעה כדי להישאר, בוהקת ממקוריות ומפעימה בעוצמותיה. הפיילוט המהפנט של "דקסטר" היה בדיוק כזה. סיפורו המרהיב של רוצח סדרתי שהוא גם חוקר מז"פ ומפנה את צמאון הדם שלו אל פושעים רצחניים שחמקו ממשפט, מתח עד לקצה את ההיקסמות של הצופים בארה"ב ובעולם מגיבורים שליליים מעוררי אמפתיה ושבר שיאים באסתטיקה של האלימות הטלוויזיונית. ברטרוספקטיבה זה קצת מבחיל, אבל היינו צעירים והיינו צריכים את הדם.
15. סיינפלד
האקסיומה היא שפרק הפיילוט של "סיינפלד" ועונתו הראשונה והקצרצרה היו קטסטרופה בקנה מידה אפוקליפטי, עם הדמויות של איליין וקריימר שעדיין לא מצאו את הטון שלהן ועם ג'רי סיינפלד עצמו בתצוגת משחק שהמילה "עצית" מעליבה כל עץ ביקום. אבל אם תחזרו אל הרגעים הראשונים שלה תראו שכל הקסם היה שם מהרגע הראשון (ובעיקר ג'ייסון אלכסנדר שסחב אותה על גבו השעיר), וזה אנחנו שהיינו קצת איטיים מכדי לקלוט אותה ואת ייחודה בזמן אמת. בגלל זה, למרבה התוגה, אנחנו פה וסיינפלד שם.
14. מיי סו קולד לייף
הסדרה שתרמה לעולם את קלייר דיינס, שנים לפני שהפכה למדרובה מ"הומלנד", הייתה מהפכת ענק כבר מהרגעים הראשונים של הפיילוט שלה, ששינו לנצח את האופן שבו תעשיית הטלוויזיה מתייחסת לדרמות נעורים. הרגישות, האמפתיה והכנות שהודגמו בה היו חסרות תקדים, כשכבר בפרק הראשון צפים המתיחות הקשה בין דור ההורים וילדיהם בני 15, המיניות המולטי-סקסואלית המבעבעת ורייב לא חוקי. ירידתה בתום עונה אחת תיזכר לדיראון עולם כאחת מנקודות השפל ההיסטוריות של הטלוויזיה לפני עידן האינטרנט.
13. משפחת סימפסון
גם הרגעים הראשונים של "משפחת סימפסון" בעולמנו, רגע אחרי שהפכו מפינה קצרה ב"טרייסי אולמן שואו" לסדרת האנימציה הראשונה שתכבוש את הפריים טיים האמריקאי, נחשבים בדיעבד לרגעים שהסדרה תעדיף לשכוח. הדמויות נשמעות ונראות כאילו הגיעו ממציאות מקבילה ומקריפה, ההומור החד של העונות הראשונות עדיין לא לגמרי שם, אבל גם כך וגם ממרחק של 30 שנה אפשר לראות את הלב הענק שלה ואת האינטליגנציה המוטמעת בפרק הפיילוט הכריסטמסי שלה. קלאסיקה.
12. דדווד
עוד חברת כבוד במסדר ה"פאק אנחנו לא מאמינים שביטלו את הסדרה המושלמת הזאת". דיוויד מילץ' זכה באמי על הכתיבה, וולטר היל זכה באמי על הבימוי, ושניהם היו צריכים לומר תודה לראשי HBO שקיבלו ממילץ' תסריט על חוק וסדר באימפריה הרומית והציעו לו לשנות את הזמן והמקום של הסדרה למערב הפרוע בארצות הברית. המערב מעולם לא נראה כה פרוע, מחוספס ומבעית ופרק הפיילוט לא השאיר אבן על אבן כשהוא מפרק את המיתוסים של התקופה לפירורים מדממים.
11. קומיוניטי
אחת מסדרות הסיטקום המבריקות של העשור נפתחת בפרק אקספוזיציה מסחרר, עם ערימה בלתי נתפסת של מידע ביוגרפי על הדמויות שנדחס לתוך 22 דקות של טירלול מתוק בקולג' הקהילתי של גרינדייל. דן הרמון, יוצר הסדרה המבריק, ביסס את עלילותיה על התנסותו האישית בקולג'-לוזרים שכזה ובעיקר על החיבה שמצא שם אל אנשים שאין לו איתם דבר במשותף. התוצאה היא כנראה הסיטקום הכי הומניסטי ועם זאת פסיכוטי שאי פעם נוצר.
10. משחקי הכס
הפיילוט היקר בכל הזמנים, משהו כמו 10 מיליון דולרים על פי הדיווחים, חלקם לפחות הושחתו על צילומי פיילוט קטסטרופלי שנגנז באווירת פדיחה קשה. הפיילוט צולם ברובו מחדש, כולל החלפת שחקנים לשלוש דמויות מרכזיות, ואפקט ה"וואו" שלו הזניק לדרך את אחת ההצלחות המסחריות הגדולות בתולדותיה של HBO ואולי גם את להיט הטלוויזיה של העשור, עם תערובת חסרת תקדים של פנטזיה קלאסית, אלימות קשה, מיניות חולה ותככים רצחניים מקריפים. כיף, נו.
9. סאטרדיי נייט לייב
זה קרה באוקטובר 1975. קראו לה "NBC's Saturday Night" והרעיון הבסיסי היה תוכנית בידור בת שעה וחצי בשידור חי עם מנחים מתחלפים מדי תוכנית, קטעים מוזיקליים של אמנים בולטים, סרטים קומיים קצרים של אלברט ברוקס, מערכונים בהובלת החבובות של ג'ים הנסון וקאסט אנונימי של קומיקאים כמו ג'ון בלושי, דן אקרויד וצ'בי צ'ייס שימלא את הזמן בסקצ'ים משלו. את הפרק הראשון הנחה סטנדאפיסט העל ג'ורג' קרלין, על המוזיקה הופקד בילי פרסטון ומאז כבר 44 שנה שזו תוכנית האולפן המצליחה בארצות הברית והיצואנית מס' 1 של כישרונות קומיים לטלוויזיה ולקולנוע. צפייה חובה.
8. ארסטד דיבלפמנט
כשיוצר "משפחה בהפרעה", מיטצ'ל הורוויץ, זכה בפרס האמי על כתיבת התסריט לפיילוט, הוא עלה לבמה ואמר "זה כבוד גדול וגם טעות איומה". למעשה, כלל לא ברור כיצד סדרה קומית סאטירית כה מתוחכמת קיבלה אור ירוק מרשת פוקס, אבל מאחוריה עמד המפיק והבמאי רון הווארד (שמעניק גם את הווייס-אובר שמלווה את הסדרה) ובהוליווד המילים "רון הווארד" מסבירות הכל. כך או כך, פיילוט מושלם שסייע לסדרה לשרוד שלוש עונות בברודקאסט ועוד שתי עונות מיותרות למדי בנטפליקס. הביקורת הבולטת אחרי הפיילוט הייתה שהסדרה "מצחיקה מכדי לשרוד". זה נכון.
7. הסמויה
הסדרה הטובה בכל הזמנים הייתה מעולה מהרגע הראשון. והרגע הזה היה איטי, מהורהר ואף מעט מייגע. לא סתם אומרים על "הסמויה" שלוקח זמן להיכנס אליה. במשך 62 הדקות של פרק הפיילוט היא לא עושה שום הנחה לצופה, מציגה בפניו עשרות דמויות ומכניסה אותו בזום אל העולם האורבני הרקוב של בולטימור והמלחמה בסמים. הביקורות למחרת שידור הפרק התבכיינו על הקצב האיטי ועל הדרישות הגבוהות שהסדרה מעמידה בפני הצופה. דיוויד סיימון הוכיח שזה משתלם.
6. מד מן
לא רק השחזור התקופתי המרהיב והארט המושלם, לא רק ההופעה המעולה של ג'ון האם בתפקיד איש המסתורין דון דרייפר, לא רק המבט הנוסטלגי-ביקורתי אל תעשיית הפרסום והנורמות החברתיות של שנות ה-60 ולא רק הגלריה הצבעונית והאטרקטיבית של הדמויות. הפיילוט של "מד מן" הוא פיילוט שהכל עובד בו ואין בו רבב, אפילו לא רבבונצ'יק. הפרק, שנקרא "Smoke Gets In Your Eyes", הוא 49 דקות של טלוויזיה מושלמת שעדיין בוהקת ממרחק 12 שנה. אחד מרגעי השיא של תור הזהב הטלוויזיוני.
https://www.youtube.com/watch?v=lVn-TN-RpWo
5. ברייקינג באד
עוד פיילוט מעורר התפעמות ממעמקי האפלה של העשור הטלוויזיוני הקודם. היוצר וינס גיליגן ניסה לאתגר את עצמו עם סדרה שבה הגיבור הופך בהדרגה לאנטי-גיבור. ברשת AMC רצו ללהק לתפקיד הראשי את ג'ון קיוזאק (!) או את מת'יו ברודריק (!!!) והשתכנעו לקבל את בקשתו של גיליגן ללהק את בריאן קרנסטון (שהיה מוכר בעיקר כאבא הטמבלול מ"מלקולם באמצע") רק אחרי שראו את תצוגת המשחק שלו בפרק של "תיקים באפלה" שגיליגן כתב וביים. וכך ניצלנו מצרה גדולה.
4. הבית הלבן
אומרים שארון סורקין כותב פנטזיה לשמאלנים ליברליים, ובפרק הפיילוט של "הבית הלבן" זה בהיר כמצביעי המחנה הדמוקרטי. ככה היינו רוצים שמסדרונות השלטון שלנו ייראו, מלאים באנשים אלגנטים ואינטליגנטים שיודעים לחשוב ולדבר מהר ושנון, רוצים לעשות את הדבר הנכון ונאמנים לאידיאלים או לפחות לאיזשהו אידיאל. פרק הפיילוט הזה זכה בשלושה פרסי אמי, הביקורות שיבחו והיללו, הרייטינג היה מעולה ואף אחד לא יכול היה לדמיין כיצד ייראה הבית הלבן 20 שנה אחרי. לראות ולבכות.
https://www.youtube.com/watch?v=FbmWBAEPn7w
3. עמוק באדמה
"עמוק באדמה" לא מקבלת מספיק קרדיט כשמדברים על סדרות הטלוויזיה הטובות בכל הזמנים, אבל כשחוזרים לפרק הפיילוט שלה מבינים מיד איזה פלא היא הייתה. היוצר אלן בול כתב וגם ביים, קאסט מושלם פרש בעדינות ובהומור את סיפורה של משפחת הקברנים לבית פישר עם מותו של האב (שממשיך להופיע לאורך הפרק כרוח רפאים), הומור שחור אדיר עיטר את העיסוק המורבידי במוות ובהתמודדות עמו, וביחד הם אחראים ל-62 דקות של טלוויזיה כמותה לא נוצר מאז וכנראה שגם לא תיווצר.
2. טווין פיקס
זה לא היה אמור לקרות. בטח לא ב-1990. אבל איכשהו דיוויד לינץ' ומארק פרוסט קיבלו מ-ABC סכום של 1.8 מיליון דולר לצלם פיילוט בן 94 דקות לדרמת מתח סהרורית שמתרחשת בעיירה נידחת בדקוטה (לסדרה קראו במקור "Northwest Passage", עיירה אמיתית בצפון דקוטה) ובמרכזה רצח של נערת תיכון וסוכן אף.בי.איי משונה שמגיע לחקור אותה. אחרי חצי שנה של ויכוחים בין בכירי רשת ABC, שרובם האמינו שהסדרה תהיה כישלון צורב, הגיעה הסדרה למסך כנגד כל הסיכויים והקדימה את זמנה הטלוויזיוני בעשור אחד לפחות.
1. הסופרנוס
הפיילוט הטוב והחשוב בכל הזמנים. יותר מ-20 שנה לאחר שידורו הוא עדיין נראה טרי ופריך, פרק פיילוט שבאמת שינה את פני הטלוויזיה מקצה לקצה, הפך את HBO למעצמה ובעיקר העניק לנו את טוני סופרנו – דמות אלמותית, מאפיונר בדרכו מעלה שהולך לפסיכיאטרית כדי להתמודד עם התקפי חרדה. ממרחק הזמן מפתיע לראות כמה ניואנסים קומיים היו לסדרה בתחילת דרכה ולפני שטבעה בנהרות של דם, אבל גדולתה אינה עומדת בספק מהשנייה הראשונה. השיא הטלוויזיוני הזה של דיוויד צ'ייס (כתב, ביים והפיק) הגדיר מחדש מהי טלוויזיה מצוינת ומאז כולם יכולים רק לחלום על הרף שהוא הציב. אל תפסיקו לחלום.
מחפשים סדרה חדשה? בואו לדבר על זה בקבוצת הטלוויזיה של Time Out, "מה רואים היום?"