מתחילים להחליט: טעימה מארבע הרצאות בסדרת החלטות על הבר

תתפלאו, יש יותר מסוג אחד של החלטה שאפשר לקבל על הבר. יותר מזה, בשבועות הקרובים תוכלו לקבל את ההחלטה הכי טובה שלכם שם – ללמוד איך לקבל החלטות. תפסנו לשיחה ארבעה מרצים שיגיעו בקרוב לברים בעיר כדי ללמד אותנו כל מה שאנחנו צריכים לדעת כדי להחליט נכון

טעימה מהרצאות החלטות על הבר. צילום: שאטרסטוק
טעימה מהרצאות החלטות על הבר. צילום: שאטרסטוק
16 בינואר 2018

תוכן שיווקי | בנק הפועלים

למה ישראלים משלמים יותר על דיור?

אסף אנגל

אף שהשיח בנושאי שוק הדיור השתנה לחלוטין במהלך העשור האחרון, רובנו עדיין לא מצליחים להגיע להחלטה בשאלה הכי חשובה – תכלס, כדאי לקנות דירה או לא? מרוב שיחות על רפורמות ומחאות והשקעות ומסים, לא רואים את הבית.

"אחת הבעיות בתחום הנדל"ן היא שמה שהרוכשים הפוטנציאליים נחשפים אליו בשנים האחרונות זה בעיקר נתוני מיקרו", מרחיב אסף אנגל, מנכ"ל הבית האקדמי לצרכנות נדל"ן נבונה. "זה אולי מעניין לקריאה, אבל אין לזה שום יכולת לעזור לך לקבל החלטה אם נכון או לא נכון לקנות דירה. הודעות על ירידה של 1.2 אחוזים באזור כזה או עלייה של 10.4 אחוזים באזור אחר – אין לזה שום משמעות אמיתית ביכולת לקבל החלטה אם אנחנו בכלל צריכים להיות רוכשי דירות".

זה התפקיד שלנו להוריד את מחירי הדיור? לא של הממשלה?

"שינוי שוק הנדל"ן אמנם נמצא בידי הממשלה, אבל לנו יש בערך 15 אחוז השפעה על מחיר העסקה. השיח על מחירי הדיור כולל כעס של הצרכנים על הממשלה, של הממשלה על היזמים, היזמים על הממשלה, והכל נכון ומוצדק, אבל בשום שלב לא התמקדנו גם באחריות שלנו כצרכנים. הדוגמה הכי טובה לזה היא שוק המזון. היצרנים לא הורידו אגורה מהמחיר, מה שעשה את השינוי זו תודעה צרכנית. אנחנו יכולים להוריד משמעותית את מחירי הדיור בעזרת כמה פעולות ממש פרקטיות".

24.1, אברקסס, לילינבלום 40, תל אביב

התשובה לעלייה במחירי הדיור. אילוסטרציה: שאטרסטוק
התשובה לעלייה במחירי הדיור. אילוסטרציה: שאטרסטוק

הכלכלה השיתופית שמשנה את העולם

איילה צורף

אולי נתקלתם במונח הלוהט כלכלה שיתופית כששמעתם לראשונה על UBER ואולי כבר גביתם מתייר גרמני כמה אירו חביבים עבור הדירה שלכם ב־Airbnb, אבל סביר שגם אתם, כמו רוב העולם, עוד לא מבינים את הפוטנציאל העצום שחבוי בזירות שיתופיות שכאלו.

"כלכלה שיתופית זו כל סיטואציה שבה אנשים פרטיים משתפים ביניהם, או שוכרים לאנשים אחרים, שירותים ומוצרים", מסבירה איילה צורף, עיתונאית כלכלית לשעבר ומרצה לנושא, "זה נשמע יבש, אבל זה בעצם נוגע היום בכל תחומי החיים שלנו ומאפשר לנו חוויות חדשות לחלוטין. אלו חוויות שלא היינו יכולים לייצר בשום סיטואציה אחרת".

"אנחנו למשל מחליפים בתים עבור נופשים. היום הגענו למצב שאנחנו טסים עם המשפחה לפחות שלוש פעמים בשנה לחו"ל, במקום פעם בשנה, כי המרכיב הכי יקר בנופש משפחתי, הלינה, התהפך לחלוטין. אנחנו מוצאים את עצמנו בבתים מדהימים. וילות על שפת אגם, דברים יוצאי דופן שלא היינו מגיעים אליהם בשום דרך אחרת".

האם בכלל יש דרך להימנע מהמהפכה הזו?

"לא באמת, כי יש היום זירה שיתופית לכל תעשייה שרק תעלה על דעתך. פיננסים, תקשורת, אופנה, מסעדנות. אין תעשייה שאין בה זירת שיתוף שמשנה את כל המודל הכלכלי של התעשייה. כולנו לוקחים חלק בדרך כזו או אחרת, גם היום, בשיתוף".

7.2, אברקסס, לילינבלום 40, תל אביב

כולם בשביל אחד, אחד בשביל כולם? אילוסטרציה: שאטרסטוק
כולם בשביל אחד, אחד בשביל כולם? אילוסטרציה: שאטרסטוק

קבלת החלטות בעזרת תורת המשחקים

ד"ר קרן אור־חן

החיים הם סך ההחלטות שלנו. מה אם היינו בוחרים מקצוע אחר? מה אם היינו נשארים עם האקס? אולי לא היינו צריכים לאכול סלט ביצים בצהריים? תאמינו או לא, אבל יש דרך נכונה לקבל החלטות. הרצאתה של ד"ר קרן אור־חן, מקימת KO המרכז לפסיכולוגיה חיובית, תעזור לכם לקבל החלטות שיעשו אתכם יותר מאושרים.

"אני מתמקדת באיך לשנות את הסטייט אוף מיינד של החיים בהיבטים שונים, מלמדת איך לראות את העולם בצבעים אחרים בתחום הזה. אני רוצה שאדם יהיה מודע לדברים שהוא יכול לבצע כדי להיטיב עם איכות חייו ואיכות חיי האנשים שסביבו.

"אנשים צריכים, למשל, להיות פחות מנוהלים על ידי חרדות או לזרום יותר עם טעויות וכישלונות בקבלת החלטות. יש אנשים שברגע שהם טועים הם מפסיקים לקבל החלטות, וגם לא לקבל החלטות זו סוג של החלטה. זה אולי אזור נוחות, אבל זה הרס עצמי. יש דרך להימנע מהמקומות האלה וצריך ללמוד איך לא להיכנס למקומות שמעצימים את החולשות שלך".

איך אפשר להיעזר בתורת המשחקים כדי לקבל החלטות?

"האסטרטגיות של תורת המשחקים יכולות לעזור כדי להגיע לווין־ווין סיטואיישן. אפשר ללמוד באילו אסטרטגיות תוכל להשתמש אצלך, גם כדי להבין את מי שאתה נמצא איתם במערכת יחסים בינאישיות".

14.2, אברקסס, לילינבלום 40, תל אביב

מה שלא ידעתם על תורת המשחקים. אילוסטרציה: שאטרסטוק
מה שלא ידעתם על תורת המשחקים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

הדילמות וההחלטות שמאחורי סיפורי החדשות

גיא פלג

בעידן עומס המידע שבו כל ילד עם סמארטפון ופרופיל פייסבוק מרגיש את עצמו כתב חדשות, הפער בין דיווח אמין לפייק ניוז מבלבל מתמיד. דווקא בשל כך החשיבות של דיווח אחראי, כזה שמהרהר באופן תמידי בשאלות שמאחורי הפרסומים, גדולה מתמיד. את הסיפורים שמביא גיא פלג אתם ודאי מכירים – הוא למשל הכתב שחשף את ההקלטות המביכות של יאיר נתניהו – אבל הדילמות שמאחורי הסיפורים פחות ידועות לציבור הרחב.

"בשונה ממה שאולי נראה, ישנה מחשבה גדולה מאוד לפני פרסום ידיעות חדשותיות", מספר פלג, "זו לא רק המחשבה אם לפרסם, אלא גם איך לפרסם ומה לפרסם. בהרצאה נדבר על מספר מקרים משמעותיים ונציץ מאחורי הקלעים על הדילמות הללו".

צופי החדשות לא מכירים את הדילמות האלו?

"אני מעריך שאילו היו שואלים את הקורא הממוצע, הוא לא מכיר את עומק הדיון שמקיימים אצלנו סביב פרסומים משמעותיים. לפני הקלטות נתניהו ערכנו סדרה ארוכה של ישיבות ובחנו מול בכירי המערכת את השאלות הרבות שזה העלה. אם לפרסם, מה לפרסם ואפילו למה לפרסם. בסוף מישהו היה צריך להחליט שזו כתבה של עשר דקות ולא דקה וחצי. מישהו היה צריך להחליט אם לפתוח עם זה מהדורה. יש הרבה שאלות שלכל אחת מהן יש השלכות, ואנחנו נותנים עליהן את הדעת".

21.2, בוקסה, שד' רוטשילד 31, תל אביב

דילמות, החלטות, חדשות. אילוסטרציה: שאטרסטוק
דילמות, החלטות, חדשות. אילוסטרציה: שאטרסטוק

ההרצאות יתקיימו בימי רביעי ב־20:00, בתאריכים 24.1־21.2. למידע נוסף על ההרצאות