אלה חוקי הפורמט: דירגנו את 10 המערכונים הכי טובים של הפרלמנט

עשור בדיוק עבר מאז שנפרדנו מאחת היצירות הקומיות הכי טובות שהיו במחוזותינו, אז לרגל זה (ולרגל העובדה שמגיע לנו לצחוק קצת) דירגנו עבורכם את עשרת המערכונים הטובים ביותר מתוך שתי עונותיה הקצרות, והמלאות בקאלט. מערכון ה"יום כיפור" רק מקום שני.
הנה עובדה שלחלקכם תישמע מוזר: לסדרה "הפרלמנט" יש בסך הכל עשרה פרקים. היא כללה שתי עונות – בראשונה היו ארבעה פרקים ובשנייה שישה. זה הכל. עונה שלישית לא נמצאת באופק (לרוב האנשים שיוצרים את הסדרה יש דברים אחרים על הראש), כך שאנחנו נשארים עם מעט – שיצא ממנו כל כך הרבה. עם זאת, ברמת ההשפעה שלה על הקומדיה העברית היא נמצאת לחלוטין בפסגה. כנראה הסדרה הקומית הכי טובה שנעשתה בישראל, כזו שייצרה עשרות מערכונים איקוניים, ציטוטים, ממים – מה שתרצו. זו ההוכחה שלפעמים איכות לא תלויה בכמות. גם אם הכמות קטנה – האיכות מנצחת.
>> וולקן חוזר: שובו של הראפר הישראלי הכי טוב שמעולם שמעתם עליו
בוויכוח על יצירות אמנות, יש לפעמים סתירה בין דברים "איכותיים" לדברים "כיפיים". הרבה פעמים אנחנו נוטים קצת לזלזל בהומור כשלעצמו, כזה שמצחיק מהבטן – ולהגדיר אותו כפחות איכותי. ב"פרלמנט" הצליחו, בדרך די פלאית, לתת את שניהם – ולהיות אהוב על ידי כולם. מהפשוטים ועד אניני הטעם. זה, כנראה, סוד קסמה, שבגללו גם אחרי עשר שנים אחרי לכתה – היא שידרה פרק אחרון ב-18.9.14), היא עדיין נוכחת מאוד. אז מה המערכון הגדול ביותר של "הפרלמנט"? כנראה שאין שאלה שקשה יותר לענות עליה. התשובות על כך רבות, משתנות מאדם לאדם – וכנראה שגם הרשימה הזאת תעצבן רבים. אבל כמו שאומרים, זו עבודה קשה – ומישהו צריך לעשות אותה.
10. "המונית"
אחד הנושאים המרכזיים בקו העלילה של הפרלמנט הוא חברות. החברות הטריקית והמעורערת ממילא בין חמשת גיבורי הסדרה: הקטור, אבי, קרקו, אמציה ושאולי. שני האחרונים עומדים בלב המערכון המצוין הזה – שהוא כמעט נטול קאטים ומתנהל ברובו בדיאלוג בין שני אנשים בתוך מונית. הכתיבה ברמה גבוהה, אבל בעיניי המערכון הזה הוא תמצית הפינג פונג המצטיין בין שני כוכבי קומדיה ישראליים – ערן זרחוביץ' ואסי כהן. כיף אמיתי ומצחיק בכל פעם, וגם מכיל יותר קומדיה ממערכון אחר ובלתי נשכח – "השקט שנשאר".

9. "זכות גדולה"
אם במערכונים אחרים מה שבולט הוא המשחק המצוין של חמשת החברים, כאן הכתיבה תופסת את המקום. צמד מילים שמספיקות פעמיים או שלוש שהן נאמרות, וכבר נשמט השטיח מתחתיהן. שוב אסי כהן במוקד, הפעם עם ליאת הרלב בתפקיד אירנה כחיזוק – מאסטרפיס אמיתי. וד"ש לדני קושמרו.

8. "קוסומוי"
יובל סמו הוא בעיניי גדול האנדרייטדים של הקומדיה הישראלית. בקליבר הישראלי יש כמובן שמות גדולים יותר, אבל הוא הצליח – יחסית בשקט – לחדור לתודעה עם שורה של דמויות גדולות. כאן הוא בתור אבי פרטוש, שבמסגרת מערכוני הטסטמוניאלס, מביא פה מכה אדירה עם הניסיונות הכושלים להתחיל רומן – עם אשת החבר הטוב שלו. לא פחות.

7. "לות'ר"
רבות דובר על הדמות של שאולי, שהיא בעיניי הדבר הכי קרוב לג'ורג' קוסטנזה שנעשה בעברית: גם גיבור, אבל גם מישהו שעושה דברים שלא היינו עושים בחיים האמיתיים. מערכת היחסים המעורערת בינו לבין הבן שלו מארה"ב, לות'ר (שזה גם שם מטורף), עומדת במרכז המערכון הזה – והתוצאה פשוט מצחיקה מאוד.

5. "האקדח של אמציה"
אחד הנושאים הכי בולטים בפרלמנט הוא העיסוק בגבריות. קצת כמו עוד סדרה מבית היוצר, מסודרים, גם היא מתרחשת בעולם החבר'ה הישראלי – עם קצת יותר שנים וניסיון. והמערכון הזה, שבו אמציה מקבל כוח לידיים – וכרגיל מוציא אותו במקום הלא נכון – הוא כזה שהמחיש את העיקרון בצורה מאוד טובה. בדרך, הוא גם הפך לאקטואלי מאוד לתקופה שבה הרבה אנשים החזיקו נשק, אבל לא ממש ידעו מה לעשות איתו. מוכר משהו.

5. "דוקו"
אחד החלקים החשובים ביותר בסאטירה הוא הפארודיה. לוקחים טקסט קיים שכולנו מכירים, ויורדים עליו באמצעות הגזמה והגחכה. במקרה הזה יש פארודיה מושלמת על "הסיפור האישי המרגש" – הרגע שבו גיבור הסרט הדוקומנטרי חוזר אל המקום שבו הכל התחיל. גם הכתיבה כאן מדהימה, וגם אסי כהן בתור שאולי באחד הקטעים המעולים שלו, לבד עם המצלמה באמצע שומקום. אפילו לא רחובות. ברכה אמיתית.

4. "הטפיר הגוסס"
חוזרים לאסי כהן, וחוזרים לג'ורג' – הרופא השיידי הטוב בקומדיה העברית. מערכון שהכניס פאנץ' ידוע כמעט לשורה של דיאלוגים שהיו לי בחיים, ובו לא רק ג'ורג' מככב – אלא גם קרקו, בגילומו של מאור כהן. מתחת לעובדה שזה מערכון באמת מצחיק, יש כאן גם מסר חבוי – על השבירות של החיים, וגם פארודיה על אחד הדברים הכי מקודשים: השיחה של חולה נוטה למות עם הרופא, שמנסה לשכנע אותם שאין ניסים בעולם. כשזה טפירים, כנראה שהטקסט הזה עובר הרבה יותר בקלות.

3. "אז'י בם בם"
עוד נושא שמרבה לחזור על עצמו שוב ושוב בפרלמנט הוא עולם המוזיקה. ממערכוני קאלט כמו הביצוע ל"שקט שנשאר" של שירי מימון, דרך "הקטור המלך" שבו הם מחדשים עוד שיר ששלחנו לאירוויזיון, ועד מערכון האורגן שכולו הומאז' גדול לאייטיז. אבל בעיניי, זה המערכון המוזיקלי הטוב ביותר. כזה שנגע גם בשורשי השואו ביזנס, ברצון הכמוס של כולנו בתהילה. וחוץ מזה, הוא גם הזדמנות לראות את האיש שכתב את "הכי יפה בעולם" הופך גם שיר בג'יבריש ללהיט גדול.

2. "כיפור"
כנראה המערכון הכי זכיר מ"הפרלמנט", קטע שגם יותר מ-12 שנה לאחר שהוקרן לראשונה – שומר על מעמדו כלהיט, במיוחד ערב יום כיפור. הצמד אסי כהן את ערן זרחוביץ' חוזר, הפעם בתור שאולי וראובן – במערכון שנוגע בחוויה אנושית שמוכרת, באמת, לכל ישראלי – והיא הדקות שלפני כניסת יום כיפור. בדרך, יש כאן גם עקיצה לא קטנה למנהגי הדת; וגם מסקנה די חילונית ממערכון לכאורה דתי. מה גרם לו לרדת רק למקום השלישי? אולי השנים, ואולי הצפיות הרבות – שקצת החלישו אותו. מעולה, אבל יש טובים יותר.
1. "קוף"
כי אי אפשר לשקר את הלב, ואת הקומדיה. היו כאן שורה של מערכונים גדולים – אבל אין מערכון שמצליח להכיל בתוכו כל כך הרבה שכבות של נושאים טראגיים. יש פה רצח, יש פה התמכרות להימורים, יש פה אפילו דעות קדומות כלפי להט"בים, אבל איכשהו כל הטאבואים האלה מרכיבים את המערכון הכי מצחיק שיש. אסי כהן במופת של מונולוגים, וגם שורה של הופעות אורח מבריקות – כולל של איתן גרין, הבמאי ופרשן הכדורסל, בתור יגאל מנהל הספארי. מערכון שפשוט אי אפשר לסרב לו – וזה מקום ראשון ראוי ביותר.
