הצילו

44 דברים שכל אחד יכול לעשות בשביל להציל את העולם

(צילום: Getty Images)
(צילום: Getty Images)

אפשר להגיד שכלום לא תלוי בנו ולהמשיך לטרוף המבורגרים, לנסוע במכונית לכל מקום ולייצר זבל כאילו הכל סבבה. ואפשר להפסיק להיות עצלנים ולעשות משהו - כל דבר - כדי לנסות להציל את העולם. זה תלוי (גם) בנו

15 בנובמבר 2018

1. הפסיקו להשתמש בפלסטיק (ובעיקר בכלים חד-פעמיים)

הפלסטיק מזהם את כדור הארץ, את מי הים, את מי השתיה ופוגע אנושות בבעלי החיים. מדי שנה מושלכת לים כמות של 12 מיליון טונות פסולת פלסטיק. לפי מחקרים אפוקליפטיים (ומציאותיים): בעוד שלושה עשורים בלבד נייצר פי ארבעה מכמות הפסולת המיוצרת כיום, כלומר 48 מיליון טונות של פלסטיק שיושלכו אל הים בכל שנה שתחלוף. מחקר שנערך בשנה שעברה הראה כי 90% מפסולת החופים היא פסולת פלסטיק. יותר משליש מפסולת הפלסטיק מורכבת מכלים חד פעמיים, 12% ממנה הן שקיות פלסטיק והיתר הם בקבוקים, פקקים וקשים. אז בביקור הבא שלכם במקס סטוק, תבוזו לחד"פ.

2. השתמשו בנורות חסכוניות

נורה פלואורסצנטית קומפקטית (CFL/נורה חסכונית), מפיצה אור בעוצמה זהה לנורת ליבון, אבל צורכת בין רבע לחמישית מהספק האנרגיה ומחזיקה באורך חיים של בין 6,000 ל-15,000 שעות בממוצע, פי 10 ממקבילתה. לצורך העניין, אם כל בית בארצות הברית יחליף נורה אחת בלבד ל-CFL, הקטנת הזיהום תהיה זהה להורדה של מיליון מכוניות מהכביש. זה לא הרבה, זה המון. תשננו, C-F-L.

3. כבו מכשירי חשמל שלא נמצאים בשימוש

כל חיסכון באנרגיה ובצריכת חשמל יכול להועיל – ובמקרה הזה, מדובר בהוראה שקיבלנו מאמא ואבא עוד בשנות התשעים: תכבו את המחשב בלילה ותחסכו בערך 50 ש"ח בשנה.

4. שטפו כלים בחוכמה

הפנים של רננה רז הפכו לקוריוז, אבל מחקרים מבעיתים שיצאו לאחרונה מראים שהבדיחה על חשבוננו. כדור הארץ מתייבש וצריכה מועטה של מים היא הכרח. יש לכם מדיח כלים? תוותרו על השטיפה המקדימה של הכלים המלוכלכים. אין לכם מדיח כלים? תשטפו את הצלחות והכוסות במעט מים, תסבנו אותן כשהברז סגור ורק אחרי שתסיימו לקרצף, תפתחו את הברז לשטיפה זריזה. בשיטה הזאת אפשר לחסוך בערך 20 גלונים של מים על כל כיור מלא.

5. מחזרו זכוכית

פסולת הזכוכית מהווה כ-4% ממשקלה הכולל של הפסולת הביתית. כ-100,000 טון של זכוכית נצרכים בישראל בשנה, וצריכה זו עולה בכ-5% אחוזים בכל שנה. על אף שהיא לא משתווה למקורות מזהמים אחרים, כדאי לדעת שהזכוכית אינה מתכלה, דורשת בזבוז של חומר הגלם הטבעי ממנו היא עשויה – חול, תהליך הייצור שלה פולט מזהמים ושברי זכוכית עשויים לגרום למיקוד קרני השמש ולשריפות. אפשר למחזר זכוכית בהשלכתה לפחים סגולים – על אף שהם נדירים בתל אביב – ובעיקר רצוי לצרוך כמה שפחות ממנה.

6. השתמשו בחיתולים ידידותיים לסביבה

הרדיקליים יבחרו בחיתולי בד לתינוקות, שלא רק מסייעים לסביבה אלא גם נעימים לעור. האחרים יכולים לבחור בחיתולים חד פעמיים שנוצרו ממותגים ידידותיים לסביבה. ילד ממוצע, אגב, משתמש ב-5,000-8,000 חיתולים בימי חייו, ששוקלים כ-200 קילו. כל תינוקות העולם מייצרים בשנה 3.5 מיליון טון פסולת חיתולים. אפשר לדמיין את הריח.


7. אמצו אורח חיים צמחוני

בני אדם אוכלים פי 2 בעלי חיים ממה שאכלו לפני שלושים שנה. הגידולים כוללים לרוב ארבעה מינים: תרנגולות, פרות, כבשים וחזירים – שזקוקים כולם לכמויות אדירות של מזון ומים, פולטים גזי חממה (מתאן, פחמן דו חמצני וגזים נוספים) ומייצרים כמות עצומה של פסולת.

כמה עובדות: ייצור של קילו בשר אחד מצריך 9,000 ליטרים של מים; פרה מפרישה סביב 40 ק"ג של זבל בתמורה לקילו בשר; הזבל המופרש מזהם עשרות אלפי קילומטרים של נהרות בארצות הברית, אירופה ואסיה; בארצות הברית, תעשיית הבשר אחראית ל-37% מחומרי ההדברה הרעילים; פסולת בעלי החיים מכילה פתוגנים רבים, למשל סלמונלה וקוליפורם צואתי, שעושים אותנו חולים; מיליוני קילוגרמים של אנטיביוטיקה מתווספים מדי שנה למזון בעלי החיים כדי להאיץ את הצמיחה של הבקר – דבר שגורם להתפשטות של חיידקים עמידים; על פי נתונים שפורסמו בבריטניה, הטורף הבריטי הממוצע אוכל יותר מ-11,000 בעלי חיים לאורך חייו (אווז אחד, ארנב אחד, 4 פרות, 18 חזירים, 23 כבשים וטלאים, 28 ברווזים, 29 תרנגולי הודו, 1,158 תרנגולות, 3,593 פירות ים ו-6,182 דגים). לבריאות?



8. אמצו אורח חיים טבעוני

בנוסף לכל מה שנאמר בסעיף 7, צריך בערך 1,000 ליטרים של מים כדי לייצר ליטר אחד של חלב. לרוויה?

9. (למי שלא יכול לממש את סעיפים 7 ו-8): הוציאו מהתפריט את המזון מהחי יום אחד בשבוע

לא כולם חייבים לעבור לצמחונות ולטבעונות – אבל כן כולם צריכים לקחת הפסקה מבשר ומחלב, לפחות פעם בשבוע. הפכו את זה לאתגר אישי ואולי תשנו את הסטטיסטיקה לחלוטין, וכדור הארץ יחייך אליכם. וגם הפרות. והתרנגולות. והכבשים.

10. סגרו את הברז בזמן צחצוח שיניים

שובה של רננה רז – אין לנו מים לבזבז. אתם מצחצחים שיניים? תסגרו את הברז ואולי תחסכו ליטרים רבים שלעולם לא יחזרו אלינו.

11. קצרו את זמן המקלחת

מקלחות קצרות לא רק אפקטיביות במובן הסביבתי, הן גם מרעננות ומעוררות (אמבטיות, אגב, מצריכות פי 2 מכמות המים במקלחת).

12. קנו מוצרים מקומיים

רכישה של מוצרים מקומיים יכולה למנוע לחלוטין את הזיהום שנגרם כתוצאה מהובלת סחורות ממרחקים. לא רק חסכתם בעלויות השינוע, גם עזרתם לשכנים!

13. כבו את האור כשיוצאים מהחדר

כיבוי אורות צריך להפוך להרגל: לא רק בגלל הרומנטיקה, אלא כי אין אף אחד בחדר. בכל פעם שתלחצו על המתג, תחסכו אנרגיה, כסף ואת עלויות הקירור (מכיוון שהנורות מהוות מקור חימום).

14. השתמשו בתחבורה ציבורית

זה לא רק סביבתי – זה חברתי. אם תוותרו על המכונית/אופניים חשמליים/קורקינט חשמלי, תוכלו לחסוך באנרגיה ולחזות בדברים מופלאים כמו גברת עם קלמנטינה ואדון שצועק "נהג, 'פתח את הדלת!". זה מיקרוקוסמוס של העיר שלכם, ואתם רוצים לכל הפחות להיות עדים לו.

15. מחזרו טלפונים סלולריים וגאדג'טים – אל תזרקו אותם

קחו את הסמסונג 3, אפל 4, שיאומי הראשון, ואן פלוס ואן והנוקיה 3310 שלכם למיחזור. יש 130 מיליון טלפונים סלולריים שאפשר למחזר מדי שנה ובכך לחסוך את הזיהום שנוצר כתוצאה מפסולת האלקטרונית שמפיצה רעלים באדמה. זה אפשרי (ולפעמים אפשר להרוויח מזה כסף), רק תעשו גוגל.

16. DIY

תצרכו פחות ועשו דברים בעצמכם. יש עמודי אינסטגרם, פייסבוק ויוטיוב שיראו לכם כיצד. והנה טפיחה מוקדמת מאיתנו על ההשקעה.

17. הפחיתו את דואר הזבל

אתם מקבלים הרבה ספאם פיזי מדואר ישראל, וזה מייאש כמו שזה חותך את העור. אל תתנו לבנקים ולמוסדות הממשלתיים לקבור אתכם בנייר – תדרשו שהכל יגיע במייל. היום (כמעט) לכולם יש שירות כזה.

18. השתמשו במתלה כביסה

אל תהיו בורגנים שקונים מייבש כביסה – תשתמשו במתלה הפנימי או החיצוני. יש מספיק אוויר חם בישראל, ומעט מדי אנרגיה לבזבז.

19. השתמשו בכרטיסים דיגיטליים (e-tickets)

שימוש בכרטיס אלקטרוני יכול לחסוך עד 9  דולר (למשל ברכישה של כרטיסי טיסה) – ודפי המדפסת שלכם יישארו לבנים וחלקים. אל תשכחו, נייר זה ללוזרים.

20. שלמו חשבונות דרך האינטרנט

ארנונה, חשמל, מים וגז – את הכל אפשר לשלם באתרים כמו MyBills. אם לא למדתם לעשות את זה עד היום, זה הזמן.

21. השתמשו בסוללות נטענות

קורוזיה היא אחד מהתהליכים הכימיים שמזהמים את האדמה – לכן אל תקנו בטריות חד פעמיות, אלא סוללות נטענות שאין צורך לזרוק לפח.

22. יצרו פחות זבל

כמות הפסולת שמייצר אדם ביום בממוצע עומדת על כ-1.6 ק"ג, כאשר 80% מכלל הפסולת המיוצרת בישראל נטמנת באתרי הטמנה שהולכים ומתמלאים. כמויות הזבל גורמות לריחות חריפים כתוצאה מפירוק האשפה, התפרצות של שריפות מגזים דליקים, מטרד של זבובים ויתושים והתפתחות חיידקים וטפילים שונים המפיצים מחלות. תהליכי הריקבון שקורים באתרי הפסולת מייצרים חומרים רעילים שנשטפים במי הגשמים, מזהמים את מי התהום ומסכנים את מאגרי השתיה שלנו.

אז מה אפשר לעשות? הרבה, כמו למשל להחליף את הפלסטיק בצנצנות זכוכית; לקחת שקיות בד למכולת; להביא סכו"ם לעבודה; להשתמש בתרמוס קפה; לקנות פחות מצרכים; להכין מוצרים שונים בבית; להפריד פסולת ולמחזר.

23. הכינו את כמות האוכל הנחוצה לכם – ולא יותר מכך

כמות גדולה מדי של אוכל מייצרת גדולה יותר של פסולות. ככל שתשתמשו ביותר מצרכים ותכינו יותר מנות, כך ייערם יותר זבל. תבשלו בחוכמה ובמתינות.

24. הכינו קומפוסט ביתי

המקרר מלא בשאריות? זה בסדר, אפשר לקמפסט אשפה אורגנית. כל מה שצריך לעשות זה לאסוף את שאריות המזון הרטוב (ירקות, פירות ואף נייר סופג), לשלב עם פסולות עשירה בחנקן (עלים, ענפים ועשבים) או בעיתונים, לסדר אותם בשכבות ולשמור עליהם לחים במשך שלושה חודשים. וואלה, הנה לכם דשן.

25. לכו ברגל

תלכו. תלכו לעבודה, תלכו לחברים, תלכו להורים, תלכו למסעדה, תלכו לבית קפה, תלכדו לסטודיו, תלכו לחדר כושר, תלכו למועדון, תלכו לגינת כלבים. העיקר שתעשו את זה ברגל ותייצרו אנרגיה, במקום לבזבז אותה.  

26. הצטרפו לפרויקטים ירוקים

תצטרפו לעמוד הפייסבוק "תל אביב-יפו הירוקה", תתעדכנו על אירועים ופעילויות בעמוד "סביבה" של העירייה, או תעקבו אחרי "מגמה ירוקה". כל סוג של אקטיביזם סביבתי יכול לשנות באופן דרמטי את התנאים בהם אנחנו חיים.

27. הצביעו למועמדים ירוקים

לא משנה באיזה צד פוליטי אתם, תדאגו לבחור במועמדים שמודעים להתחממות כדור הארץ ומוכנים לפעול למען איכות הסביבה (לפעול=להשקיע כסף ומשאבים).

28. אל תזרקו בגדים

אפשר להשתמש בבגדים ישנים כסמרטוטים או עטיפות למתנות או פשוט לתרום אותם.

29. רכבו באופניים (לא חשמליים)

אם ההליכה מסעיף 25 לא אפשרית והמרחק שאתם צריכים לעבור גדול מדי – תפדלו. אופניים חשמליים פועלים על בטריה נטענת (כלומר על חשמל), אופניים לא חשמליים שורפים שומן. תבחרו (נכון) לבד.

30. הפסיקו לשתות מקשים

מבין כל מוצרי הפלסטיק – קשים הם הגרועים מכל מכיוון שהגודל והצורה שלהם לא מאפשרים מיחזור. מדי שנה מושלכים לאוקיינוסים 138 מיליארד קשים שגורמים לא רק לזיהום, אלא גם לפגיעה אנושה ביונקים וביצורים ימיים. זאת אחת הסיבות שהוקם מיזם "Straw Free", שנועד להעלות את המודעות לצריכה המוגברת של קשים מפלסטיק ולנזק שנגרם ממנה. קחו לגימה ארוכה מהכוס ותחשבו על זה.

31. שתלו צמחים

תנטעו עצים, תשתלו צמחים ותדאגו לאדמה בסביבה הקרובה שלכם (לא רק בט"ו בשבט, החג הכי חמוד בישראל).

32. עבדו מהבית

אם אתם יכולים לעבוד מהבית – תעשו את זה. כך תחסכו דלק, תפחיתו את זיהום האוויר, והכל – בפיג'מה.

33. השתמשו במוצרים שלא נוסו על בעלי חיים

חפשו את רשימת החברות שמבצעות ניסויים בבעלי חיים והחרימו אותן. חפשו את רשימת החברות שלא מבצעות ניסויים בבעלי חיים והרימו להן.

34. השתמשו בבקרת שיוט במכונית

אם יש למכונית שלכם בקרת שיוט – תשתמשו בה. גם ככה שילמתם על הטכנולוגיה הזאת, אז לפחות תחסכו דלק (אנרגיה) וכסף.

35. סעו לאט

נסיעה ב-96 קמ"ש במקום 112 קמ"ש יכולה לחסוך לכם 10% מצריכת הדלק.

36. הרגיעו עם המזגנים

הם מחממים את הסביבה והופכים אתכם ליצורים שלא מסוגלים להתמודד עם הטמפרטורה הרגילה של העולם.

37. אספו זבל

נסעתם לפיקניק ביער בן שמן וראיתם שקית במבה ריקה זרוקה בצד הדרך? תאספו אותה עם הזבל שלכם.

38. הכינו חומרי ניקוי ביתיים

לא צריך לקנות כימיקלים מסוכנים לבית – אפשר להכין חומרי ניקוי אקולוגיים (האינטרנט מלא בהוראות הכנה). מתכון למרכך כביסה, עלינו: ערבבו 20-30 טיפות שמן אתרי עם 3.5 ליטרים של חומץ לבן, העבירו את התערובת לבקבוק וערבבו אותה בכל פעם שאתם מתכוונים לעשות כביסה. יש להשתמש בשליש כוס עבור כל מכונה.

39. אל תסעו באוטו לבד

הכבישים מלאים במכוניות שחונקות אותנו וצורכות כל כך הרבה דלק. הפתרון פשוט: תפסיקו להיות מיזנטרופים וקחו חבר לעבודה איתכם באוטו.

40. אל תקנו יום אחד בשבוע

זה יותר קשה ממה שזה נשמע, אבל זה יבהיר לכם עד כמה אנחנו מכורים לצריכה בלתי פוסקת.

41. השתמשו בגפרורי נייר

1.5 מיליארד מהמצתים מגיעים בסופו של דבר למזבלות ברחבי העולם. בגלל שהם מכילים גז בוטאן ועשויים מפלסטיק, הם לא ידידותיים לסביבה. מומלץ לעבור לגפרורים שעשויים מנייר ממוחזר עוד היום.

42. זרקו עיתונים ישנים של Time Out לפח הכחול

פסולת הנייר מהווה כ-29% מנפח הפסולת הכולל. כיום צריכת הנייר בישראל עומדת על כמיליון טון בשנה, כש-290,000 טון נייר נאספים למיחזור ומהם רק כ-200,000 טון ממוחזרים. מה אפשר לעשות? להשתמש במעט נייר או בדפי נייר משומשים, לעבור למטליות ולמגבות בד רב-פעמיות ולהדפיס על שני צדי הדף. אחרי כל זה, את הנייר שאתם בכל זאת צורכים אפשר לזרוק לפח הכחול.

43. כבדו בעלי חיים ואת הסביבה שלהם

כדור הארץ לא שייך לאף יצור בבלעדיות ובעלי החיים לא נוצרו כדי לספק את תאוות האדם. חיות הבר והמערכות האקולוגיות חיוניות לחיינו, ומה שהאנושות עשתה לטבע בחצי המאה האחרונה מסכן את הקיום של המין האנושי. אם לא נפנים את זה ונכבד את בעלי החיים והסביבה שבה הם חיים, נמצא את עצמנו במצב גרוע לפחות כמו זה של הפרות בתעשיית הבשר, הצבים באוקיינוסים והציפורים שחגות מעל יערות הגשם.

44. העבירו את הידע הלאה

אל תחששו לדבר על כדור הארץ החולה, על הרשימה הזו, על המאמר שקראתם – שאומר שהאנושות הכחידה 60% מחיות הבר מאז 1970 – על צמחונות, על חיסכון באנרגיה. הפצת הבשורה היא הדרך היחידה לעשות שינוי.