תל אביב, צפי פגיעה: עבודות הרכבת הקלה יתעכבו בשנתיים לפחות

חכו לפחות עד 2029. הדמיית הקו הסגול באלנבי (צילום: נת"ע)
חכו לפחות עד 2029. הדמיית הקו הסגול באלנבי (צילום: נת"ע)

בגלל המלחמה: העבודות על הקו הסגול והקו הירוק של הרכבת הקלה יסתיימו לכל המוקדם ב-2028 ו-2029, על פי תחזית מעודכנת של רשות החברות הממשלתית, וגם השקת המסילה הרביעית באיילון תידחה ל-2031. חדשות ומשמעותן: לפחות עוד חמש שנים של בלאגן ברחובות וכבישי תל אביב

29 באוקטובר 2024

עוד לפני המלחמה היה ברור לרבים שלוחות הזמנים של הקו הסגול והקו הירוק ברכבת הקלה אופטימיים למדי, כשתאריכי היעד לתחילת הנסיעה עמדו על 2026 ו-2027 בהתאמה, למרות העיכובים שיצר משבר הקורונה. כעת מתברר, על פי דיווח של יובל שדה ב"כלכליסט", שהפסימיות הייתה במקומה וכי בעקבות המלחמה והשלכותיה צפוי עיכוב של שנתיים לפחות עד להשלמת העבודות, ותל אביב לא תקבל את קו הרק"ל השני שלה לפני 2028.

>> חיים ביחד אוכלים ביחד: ארוחה משותפת ליהודים וערבים ביפו בשישי
>> הקול קורא: שוק התקליטים הגדול חוזר לתל אביב. והפעם עם ספרים

הבשורה המרה בוקעת מדו"ח רבעוני של החברות הממשלתיות, המחויבות מאז 2023 על פי חוק לפרסם לציבור מדי רבעון את לוחות הזמנים המשוערים לסיום פרויקים שהם מיזמי תשתית לאומיים חיוניים. על פי הדו"ח צפויה להתעכב גם השלמת הקמת המסילה הרביעית באיילון (מ-2029 ל-2031), כמו גם פרויקט הכפלת מסילות החוף (מה-2030 ל-2035). על פרויקט המטרו הגדול, שבקושי יצא לדרך, אין בכלל מה לדבר והחברות הממשלתיות לא מעזות אפילו לפרסם תאריך יעד להשלמתו (אבל שנת 2040 הרחוקה נראית עכשיו כמו יעד אופטימי למדי).

לבד על הקו. יום השקת הקו האדום ברכבת הקלה, אוגוסט 2023 (צילום: ג'ק גואז/AFP/גטי אימג'ס)
לבד על הקו. יום השקת הקו האדום ברכבת הקלה, אוגוסט 2023 (צילום: ג'ק גואז/AFP/גטי אימג'ס)

בנת"ע, החברה הממשלתית האחראית על פרויקט הרכבת הקלה, ביקשו להבהיר כי גם המועדים המפורסמים אינם סופיים, וכי אינם לוקחים בחשבון את האפקט המתגלגל של המלחמה בכל הקשור למחסור חמור בכוח אדם מקצועי, עזיבת יועצים זרים את הארץ, קשיים בייבוא חומרים ועובדים שנקראו לשירות מילואים ממושך. האיחור בהשלמת קווי הרק"ל בתל אביב צפוי לפיכך אף לגדול.

מבחינת תושבי תל אביב מדובר בבשורה מרה במיוחד, שמשמעותה היא לא רק עוד שנתיים לפחות של רחובות פצועים ודועכים תחת אבק העבודות, אלא גם המשך הכאוס בתחבורה הציבורית והתרחקות חזון הפיכת הפירמידה מתחבורה מבוססת רכב פרטי להעדפת הולכי רגל, רוכבי אופניים ומשתמשי תחבורה ציבורית. על פי הדיווח של יובל שדה, בערב העריכו במשרד האוצר כי כל חודש של עיכוב בקווי הרק"ל עולה למדינה כ-100 מיליון שקל, כך שעלות הפרויקט תגדל בתקופת האיחור בכ-2.5 מיליארד שקלים לפחות. נמשיך לסבול? נמשיך.