אדי מרפי היה בן 23. הבמאי נתן לו לאלתר. קומדיית האקשן נולדה
יותר מארבעים שנה מאז שתפס לראשונה את תפקיד אקסל פולי, אדי מרפי חוזר לסרט שעשה אותו לכוכב בינלאומי ענק עם "השוטר מבוורלי הילס 4". אל תצפו ליותר מדי, כי נראה שהוליווד שכחה את כל הלקחים שהייתה אמורה ללמוד על קומדיות אקשן מההצלחה האדירה ההיא
השבוע יגיע לנטפליקס "השוטר מבוורלי הילס 4" (3.7), המשכון אקשן/קומדיה לסדרת הסרטים מהאייטיז בכיכובו של אדי מרפי. שלושים שנה עברו מאז הפעם האחרונה שמרפי גילם את השוטר אקסל פולי בסרט באורך מלא, ואנשים מסויימים מתרגשים מאוד, אבל יש גם הרבה מאוד אנשים, כנראה כמות גדולה יותר מאלה שמתרגשים, שחושבים: "אקסל מי? למה דחוף לי לראות את אדי מרפי בן ה-63 רץ ברחבי הוליווד עם אקדח?".
>> מה מצחיק כאן: 10 הקומדיות הכי טובות של התאגיד, מדורגות
אז הבה ונלמד איך לפני ארבעים שנה, בחור צעיר ורזה שינה את עולם קומדיות האקשן לחלוטין עם אחד מהסרטים הכיפיים ביותר של שנות השמונים, ואז נבין איך הוליווד השתנתה מאז, לטוב ובעיקר לרע (צחוק אדי מרפי מתגלגל): הסרט "השוטר מבוורלי הילס" מ-1984 (ששמו העברי מטעה, כי הרי השוטר המדובר הוא בכלל מדטרויט, ורק מבקר בבוורלי הילס) התחיל את דרכו כסרט מאוד שונה – המפיק האגדי דון סימפסון ז"ל חשב שיהיה מעניין לשים שוטר מחוספס מהחוף המזרחי של ארצות הברית בקליפורניה שטופת השמש ומלאת עצי הדקל, ולמפיקים היה את השחקן המושלם לתפקיד – סילבסטר סטאלון.
למזלנו, סטאלון לא הסתדר עם המפיקים והבמאי הצעיר מרטין ברסט (שלימים יביים סרטים כמו "מרדף חצות" ו"ניחוח אישה"), כי הוא רצה שהסרט יהיה מאוד רציני ואלים, עד שהסוס האיטלקי עזב את הפרויקט (והשתמש ברעיונות שלו ליצור את "קוברה"), וקומיקאי בן 23 בשם אדי מרפי נכנס לנעליו. מרפי הצעיר כבר היה ידוע מהופעותיו ב"סאטרדיי נייט לייב" וסרטים כמו "48 שעות" ו"משנה מקום, משנה מזל", אבל זו הייתה הפעם הראשונה שגורל סרט הוליוודי ענק נשען כולו עליו. באייטיז זה עוד אמר משהו.
מרפי הוא לא המרכיב הסודי של "השוטר מבוורלי הילס" – הוא כל הסרט. הסרט לא היה זכור היום בכלל אילולא מרפי היה מביא את כולו לתפקיד אקסל פולי, ואכן פחות או יותר כל המעורבים בסרט מודים שהרוב המוחלט של השורות והרגעים האייקוניים הגיעו מאילתורים של מרפי. היה להם תסריט די בסיסי ולא מאוד מצחיק, ומרפי פשוט הגיע לסט כל יום ואמר מה שבא לו. זה אולי נשמע כמו מתכון לאסון, אבל בזכות הבימוי המהימן של ברסט יצא סרט ממש טוב. "השוטר מבוורלי הילס", הוא מקרה של "הכל נפל במקום הנכון": צוות השחקנים מעולה, המוזיקה אייקונית, העלילה פשוטה אבל מפותלת מספיק בשביל להחזיק את ריכוז הצופה, ובמרכזה באגס באני אנושי שצוחק על כל מה שקורה סביבו.
"השוטר מבוורלי הילס" היתה הצלחה מסחררת בקופות, קיבל ביקורות אוהדות ואפילו הועמדה לפרסי אוסקר וגלובוס הזהב, אבל המורשת שלה היא הרבה יותר מזה – הסרט היווה השראה לכמעט כל קומדיית אקשן שבאה אחריו, החל מ"גברים בשחור" ו"בחורים רעים" ועד איזה דרעק שדוויין ג'ונסון הוציא לנטפליקס לאחרונה.
כן, ז'אנר קומדיית האקשן נמצא במצב מוזר בימים אלו – מצד אחד, הוא ז'אנר מאוד פופולרי, ובעצם הדרך היחידה לעשות סרט קומדיה היום זה להוסיף לו אקדחים ופיצוצים, אבל מצד שני נראה שהוליווד שכחה את הלקחים שהייתה אמורה ללמוד מאקסל פולי. קומדיות האקשן של היום עסוקות ביצירת יקום קולנועי וללהק את אותם שלושה שרירנים לתפקידים הראשיים. תשכחו מלקחת צ'אנס על איזה בן 23 ולתת לו לאלתר בסרט שלך – הסרטים האלה מלאים בהערות של מפיקים, קבוצות מיקוד ואלגוריתמים.
צפייה ב"שוטר מבוורלי הילס" המקורי היום, מרגישה כמו צפייה בסרט ארט-האוס כמעט: הקצב רגוע, העריכה לא מוגזמת, סצנות של שיחות בין אנשים נמשכות יותר מדקה. יש ממש תחושה שהסרט נותן לקומדיה לנשום, מאפשר לדברים המצחיקים לקרות מסביב בלי לדחוף אותם בפרצוף של הקהל. זה פשוט לא קורה היום, ואם סרט מנסה לעשות משהו כזה – כמו "בלשים בע"מ" הנהדר של שיין בלאק – הוא זוכה לכישלון חרוץ בקופות.
סרט ההמשך "השוטר מבוורלי הילס 2", היה כבר סרט יותר צעקני, אך עדיין טוב, בבימויו של הבמאי המקסימליסטי טוני סקוט, ועל "השוטר מבוורלי הילס 3", כדאי להגיד כמה שפחות. ומה לגבי הסרט החדש? זה סרטו הראשון של מארק מולוי, אז קשה לדעת למה לצפות. בין התסריטאים יש את הכותבים של קומדיית האקשן הנחמדה "משקלו הבלתי נסבל של כישרון ענק", אבל גם את התסריטאי של "אקוומן". יכול להיות שמרפי הקשיש הולך להפתיע את כולנו: להחזיר עטרה ליושנה ולהראות לפרחחים הצעירים איך עושים את זה כמו שצריך, אבל בין הטריילר המעט-אנמי והעובדה שהסרט לא יוצא אפילו לקולנוע, אין מה לצפות להרבה. מצד שני, אקסל פולי תמיד פורח כאשר אנשים ממעיטים בערכו, אז אולי הוא יפתיע. לפחות שיר הנושא הקלאסי יהיה שם להקפיץ אותנו.