מחירי החניה בתל אביב עולים. ותשכחו מחניה חינם בכחול-לבן

בתמונה: שטח ציבורי חינם לשימוש פרטי. מכוניות חונות בכחול לבן בתל אביב (צילום: Shutterstock)
בתמונה: שטח ציבורי חינם לשימוש פרטי. מכוניות חונות בכחול לבן בתל אביב (צילום: Shutterstock)

המחירים בחניוני אחוזת חוף יעלו ב-25 אחוזים, על חניה בכחול-לבן מחוץ לאזור מגוריכם תשלמו 8.7-4.9 שקלים לשעה, אזורי החניה יפוצלו ויוכפלו ותו חניה שני יעלה לכם 500 שקלים בשנה. עיריית ת"א-יפו: "עדכון המדיניות יקל על תושבות ותושבי העיר במציאת חניה קרובה לבית"

ידענו שזה יגיע, חלקנו חששנו מהיום שבו זה יגיע וחלקנו חיכינו לו בציפיה, והנה הוא הגיע: עיריית תל אביב-יפו מעדכנת את מדיניות החניה בכחול לבן ובחניונים העירוניים, ועל פי הודעתה זה קורה "במטרה להביא לשיפור הנגישות בעיר ובתוכה, וכחלק מחזון התחבורה ליצירת מגוון של אמצעי תחבורה והתניידות חלופיים לרכב פרטי", וכולנו יודעים איך מתרגמים את זה לעברית: הולך להיות יותר קשה ויותר יקר לחנות בעיר הזאת עם הרכב הפרטי שלכם.

>> הופעות, נאומים וחסימות כבישים: המדריך המלא לעצרת הגאווה בתל אביב

החל ב-1.7, כלומר בעוד מעט פחות מחודש, יזנקו מחירי החניה בחניוני אחוזות החוף העירוניים ב-25 אחוזים, כך שמחיר שעתי למבקרים יעמוד על 20 ₪ במקום 16 ₪ ומחיר יומי למבקרים יעמוד על 30 ₪ במקום 24 ₪. שעת הכניסה החד-פעמית לחניונים אלה כחניוני לילה תידחה משעה 16:00 לשעה 18:00. שיעור ההנחה לתושבי העיר בחניוני אחוזות החוף (75 אחוז) יישאר ללא שינוי, כך שהעלייה בתעריף החניה השעתי עבור תושבי תל אביב-יפו תסתכם בשקל לשעה או ב-1.5 ש"ח בתעריף היומי.

יש לכם רכב פרטי? תנחומינו. חניון רוטשילד (צילום באדיבות: חברת חניוני אחוזות החוף)
יש לכם רכב פרטי? תנחומינו. חניון רוטשילד (צילום באדיבות: חברת חניוני אחוזות החוף)

החדשות הרעות לבעלי הרכב הפרטי שמתגוררים בעיר הן שהחל בינואר 2025, יידרשו תושבים ותושבות לשלם עבור חניית רחוב בכחול-לבן שאינה באזור מגוריהם. תושבים בעלי תו חניה שחונים מחוץ לאזור החניה שלהם יזכו בהנחה של 30 אחוז לעומת המבקרים מחוץ לעיר: 8.70 ₪ במקום 12.40 ₪ לשעה במרכז העיר; ו-4.90 ₪ במקום 7 ₪ לשעה מחוץ למרכז העיר. מדובר, מן הסתם, בזינוק משמעותי מהמחיר הקודם שהיה ליטרלי חינם. השינוי הדרמטי במדיניות החניה בכחול-לבן הוא חלק מחוק ההסדרים לשנת 2021, שלמעשה כפה על רשויות מקומיות שגודל אוכלוסייתן יותר מ-40 אלף איש לחדול מלאפשר חניה חינם לתושבים.

אבל זה עוד לא הכל: מספר תווי החניה יוגבל לשניים פר משק בית, כשעל תו החניה השני תיגבה החל מינואר 2025 אגרה שנתית מתחדשת בגובה 500 ש"ח. אם אתם חשים בנוח כי אתם כבר חיים באזור חניה אטרקטיבי וחונים ברחביו בסבבה שלכם, אולי תשמחו פחות לשמוע שאזורי החניה הנוכחיים יפוצלו ויוכפלו משבעה אזורים ל-14 אזורים, כך שתאלצו לשלם על חניה בכל 13 האזורים שבהם אינכם מתגוררים.

הרגעים האלה שאתה מקלל בשפות שלא הכרת. חניית רחוב בתל אביב (צילום: שאטרסטוק)
הרגעים האלה שאתה מקלל בשפות שלא הכרת. חניית רחוב בתל אביב (צילום: שאטרסטוק)

המהלך הזה אמנם יהיה לא פופולרי בקרב תושבים רבים, אך הוא עומד בקנה אחד עם הודעת העירייה על העלאה במחירי השירותים העירוניים במסגרת היערכות לאיזון תקציבי, אחרי שהמלחמה פערה בור של חצי מיליארד שקלים בהכנסותיה. העלאת מחירי החניה תואמת גם את מדיניות התחבורה העירונית המוצהרת של היפוך הפירמידה התחבורתית.

"בתל אביב-יפו משאב החניה מצוי במחסור יחסית לביקושים, ואין מספיק מקום ברחובות כדי לאפשר מתן חניה בחינם וללא הגבלה לכלל התושבים והמבקרים", אמרה סגנית ראש העיר מיטל להבי. "החובה שהטיל עלינו חוק ההסדרים מהווה הזדמנות לתמחור ריאלי יותר לחניית רכב פרטי, ובדרך ישתפר המצאי וזמינות החניה לתושב באיזור מגוריו. העלאת המחירים בכחול לבן ובחניונים העירוניים, תהפוך את השימוש ברכב הפרטי לפחות משתלמת ואטרקטיבית, והגבלת מספר תווי החניה למשק בית תגביר את הצדק החלוקתי ותאלץ את המחזיקים מספר רב של רכבים בביתם לרכוש/לשכור חנייה פרטית. הגדלת זמינות החניות והפחתת תחרות על חניות וזמני חיפוש חניות – זאת המשמעות בפועל של הקטנת הפער בין ההיצע הנמוך לביקוש הגבוה".

הלילה מתחיל בשעה 18:00 מעכשיו. חניון גבעון (צילום באדיבות דוברות עיריית ת"א-יפו)
הלילה מתחיל בשעה 18:00 מעכשיו. חניון גבעון (צילום באדיבות דוברות עיריית ת"א-יפו)

מעיריית ת"א-יפו נמסר כי "עדכון המדיניות יביא לחלוקה הוגנת יותר של משאב החניה הציבורית המוגבל בעיר ובכך יקל על תושבות ותושבי העיר במציאת חניה קרובה לבית. בנוסף לכך, הוא יסייע בעידוד השימוש באמצעי תחבורה חלופיים לרכב הפרטי בנסיעות פנים עירוניות, בהפחתת שיעורי הבעלות על רכב פרטי במרחבים, שבהם יש שירות טוב של תחבורה ציבורית ובהפחתת עומסי התנועה וזיהום האוויר".