לא מעוקצו

נעקצתם בחופי העיר? הכירו את החרק הסורר

רגליכם נדקרו השבוע קלות בחופי תל אביב? אל דאגה - לא מדובר בזבובי חול כי אם בפשפש בלתי מזיק בעליל

חוף תל אביב. צילום: Shutterstock
חוף תל אביב. צילום: Shutterstock
21 במאי 2019

כולנו רוצים לשוות לעירנו מידה של אקזוטיקה אולם אין צורך לבטא זאת בחרדה ממאירה מפני חרקים טרופיים נעלמים. פוסטים רבים שעלו בשבוע האחרון לרשתות החברתיות העלו את האפשרות שחרק חדש הגיע לחופי העיר והחל עוקץ את המתרחצים בהמוניהם. המפרסמים עמדו על כך שמדובר בזבוב החול האימתני, שעקיצתו עשויה להביא לסיבוכים ולגרום למחלת הלישמניה.

חרף השערות ההדיוטות, פרופ' בועז יובל מהפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה באוניברסיטה העברית הצליח לזהות שמדובר בפשפש מסוג Geocoris. "הפשפש ניזון מאכילת חרקים ופרוקי רגליים קטנים אחרים. טריפה זו מתבצעת על ידי גפי פה ארוכות וחדות שבהן ניחן הפשפש. בעזרתן הוא משפד את הטרף ומוצץ את לשדו. בזכות תכונה זו הגיאוקוריס נחשב חרק חשוב בהדברת מזיקים ותועלתו לחקלאות רבה", הוא מסביר.

הפשפש הסורר. צילום: Shutterstock
הפשפש הסורר. צילום: Shutterstock

"פשפש מסוג זה אינו עוקץ אנשים ואינו ניזון מדם", מוסיף פרופ' יובל. "יתכן שבגלל תנאי מזג האוויר המקומיים וכיווני רוח חריגים נוצרה התגודדות מקומית של פרטים רבים במקום אחד. יתכן גם שכאשר הפשפש מוצא את עצמו על בן אדם, הוא נבהל מהמצב הלא טבעי הזה בדיוק באותה מידה שנבהל האדם ונותן דקירה קטנה להרתעה ולפני מנוסתו. לגבי ההופעה בחוף, זוהי תופעה אקראית שנובעת מתנאי מזג אוויר ורוחות מקומיים ולכן כמו שהם הופיעו כך הם ייעלמו. חשוב לציין שהם אינם מסוכנים לבריאות האדם".