הלילה הגדול של החשפניות: יצאנו למופע וחזרנו בלי טראומה

מתוך המופע "הארד רוק בורלסק" (צילום: תומר גילת)
מתוך המופע "הארד רוק בורלסק" (צילום: תומר גילת)

"הארד רוק בורלסק" בתיאטרון תמונע הוא מופע של חשפניות למען המקצוע שלהן בדרישה לכבוד ולגיטימציה. טליה שבת, סטודנטית לעבודה סוציאלית, לקחה אליו את הדייט שלה וחזרה עם דעה שהשתנתה מקצה לקצה וכמה תמונות מרהיבות

17 בדצמבר 2021

"מאמי, המופע כבר סולד אאוט מלפני שבועיים, עכשיו את נזכרת לבקש עוד כרטיס?", עונה לי אפרת רובינשטיין, ראש איגוד החשפניות בישראל, הידועה גם בשם הבמה שלה "לידיה וון קראפט". היא זו שיזמה את המופע שמציג היום לראשונה בתיאטרון תמונע ועונה לשם "הארד רוק בורלסק"- מופע שמשלב הופעות חיות עם פרפורמנס של חשפניות ועובדי.ות תעשיית המין מהארץ.

התכחשתי לפחד שלי מהמופע עד לדקה ה90. תכננתי ללכת לבד, כמו גדולה, כדי שאוכל לגבש התרשמות עצמאית ככל הניתן על נושא שמעסיק אותי לא מעט בחודשים האחרונים: עולמן של החשפניות. החששות שאולי אתקל בטיפוסים מפוקפקים, שאולי אגעל, שאולי אוהב את זה, מובילות אותי לחפש פרטנרית. אחותי לא פנויה וגם לא החברות. אני עומדת ברחוב בקרבת תיאטרון תמונע וממתינה לאביב, בחור שלפני כמה ימים יצאתי איתו לדייט ראשון. קבענו להיפגש לקפה קצר לפני שאני הולכת לעיסוקיי והוא לשלו. הוא יורד מהקורקינט. נותרה לי רק שעה למצוא מלווה והוא האופציה הזמינה ביותר.

מתוך המופע "הארד רוק בורלסק" (צילום: שמעון גליאנצשפיגל)
מתוך המופע "הארד רוק בורלסק" (צילום: שמעון גליאנצשפיגל)

"שומע רגע", אני אומרת לו, "נראה לי שאני קונה לך כרטיס למופע שאני הולכת אליו". הוא שואל מה יהיה במופע. אני מסבירה שאני לא בדיוק יודעת, אבל שהולכות להיות מוזיקה חיה, ציצי ותחת. "אני יודעת שזה לא דייט שני שגרתי אבל אני ממש אשמח לא ללכת לבד". "אני בפנים" הוא עונה בהחלטיות. 

חוק הלאפדאנס: החשפניות יורדות למחתרת

"הארד רוק בורלסק" הוא מופע שקורם עוד וגידים דווקא בזמנים לא פשוטים שעוברים על עולם החשפנות בישראל. ב-2019 עובר בכנסת חוק בשם "חוק הלאפדאנס" לפיו מי שרוכש את הריקוד מבצע עבירה שיש עליה עונשין בהתאם לחוק להפללת לקוחות זנות. מועדוני החשפנות לא יכולים לאפשר יותר קיום לאפדאנס בין כותליהם כי יחשבו לעוסקים בסרסור. כתוצאה רבים מהמועדונים נסגרים והחשפניות מאבדות מקומות עבודה מרכזיים. הן סופגות פגיעה במקור ההכנסה ורבות מהן, שנותרות ללא אלטרנטיבה, נאלצות לעבוד במחתרת, ללא שירותי האבטחה שקיימים במועדונים וכשאות קלון מרחפת מעל למשלח ידן.

מתוך המופע "הארד רוק בורלסק" (צילום: תומר גילת)
מתוך המופע "הארד רוק בורלסק" (צילום: תומר גילת)

עכשיו הסטיגמה שיש עליהן עוצמתית מאי פעם ודווקא זהו הזמן בו מחליטות אפרת וקבוצה של חשפניות לצאת לאור בפנים גלויות והופיע בערב שמטרתו היא תמיכה בקהילה שלהן. "המטרה של המופע היא להגיד בקול יציב וברור שאנחנו כאן, נשים בוגרות ועצמאיות שיודעות לקבל החלטות על החיים שלנו ורוצות לעסוק במקצוע שלנו", אומרת רובינשטיין. "מגיע לנו שיתייחסו אלינו בכבוד, כנשים שעוסקות במקצוע שהוא אמנותי-הבעתי שמשלב מוזיקה, ריקוד ומיומנויות ייחודיות ומעל הכל – שהוא לגיטימי כמו כל מקצוע אחר ומפרנס אותנו יפה". 

אני ואביב נכנסים בשערי תיאטרון תמונע אל חלל שנראה הערב פחות כמו תיאטרון ויותר כמו מועדון חשוך וסטנדרטי. אנחנו חוצים את הרחבה אל עבר שני כיסאות הבר היחידים במקום. על הבמה עמוד מתכת מבריק מרמז על הבאות. במבט של הסכמה הדדית אנחנו מחליטים שלא יזיק לנו דרינק כדי לפתוח את הערב. כאמור, לא מדובר בדייט שני שגרתי. המבט שלי עובר מדי כמה דקות מהעיניים של אביב אל הבמה בציפייה שבכל רגע תעלה ותופיע לנגד עינינו בחורה עירומה. איך נגיב לזה? אנחנו בקושי מכירים.

מתוך המופע "הארד רוק בורלסק" (צילום: תומר גילת)
מתוך המופע "הארד רוק בורלסק" (צילום: תומר גילת)

"היית פעם בדבר כזה?", אביב שואל אותי. לא רק שמעולם לא הייתי במופע בורלסק או ראיתי חשפנית מופיעה, אם הייתם שואלים אותי לפני כמה חודשים הייתי מתנגדת נחרצות. דעתי בנושא הייתה שחשפנות היא תופעה שנמצאת על רצף הזנות, חלק מעולם של ניצול אלים ומציאות פטריאכלית. כסטודנטית לתואר שני בעבודה סוציאלית התחנכתי בפרופסיה שהפרדיגמה השלטת בה אינה רואה בחשפניות נשות מקצוע, אלא נשים שהגיעו לעסוק במה שהן עוסקות כתוצאה מחוויות חיים קשות. סביר להניח שעבר טראומתי הביא אותם לעסוק בתחום שמנכיח פגיעה מתמשכת בחייהן ואין ספק שצריך לסייע להן להשתקם ולהושיע את עצמן. לא יכול להיות שבאמת טוב להן ככה.

חשפניות וארגוני נשים: לא מה שחשבתן

התפיסה הזאת שלי מתערערת לראשונה כשאני צופה בסרט הדוקו המצוין של ישרי הלפרן "הלאפ דאנס האחרון". הסרט מגולל את המאבק של קבוצת חשפניות שמחליטה לצאת מהמחשכים בפנים גלויות ולהתנגד לחקיקת חוק הלאפדאנס. במהלך המאבק שלהן נתקלות החשפניות באטימות וביטול מצד ארגוני הנשים אשר מקדמים את החוק. הנשים שמובילות את הארגונים הללו מסרבות להכיר בלגיטימיות של עמדתן או בעצם קיומן.

מתוך המופע "הארד רוק בורלסק" (צילום: תומר גילת)
מתוך המופע "הארד רוק בורלסק" (צילום: תומר גילת)

אחד החלקים החזקים בעיניי בסרט הוא כשקבוצת חשפניות מחליטות לקיים הפגנה מחוץ לביתה של ניצן כהנא, ממובילות קידום החקיקה נגד לאפדאנס. החשפניות עומדות מחוץ לחלון ביתה עם שלטים ורוקדות אחת על השנייה. "בואי תראי איך נראה לאפדאנס!", הן קוראות לה להביט אליהן וצועקות עליה שמעולם לא ראתה איך נראה הריקוד, שהיא מנותקת ואין לה מושג מה היא בכלל נלחמת להוציא מן החוק. הן מאשימות אותה שבגללה הן צריכות לעמוד להפגין ולרקוד בחינם ברחוב וש"חינם" זאת מילה גסה בשביל חשפנית. אבל כהנא לא טורחת להתייחס אליהן. 

במקום הבחורה העירומה שציפיתי שתפציעה על הבמה, ראשונה לפתוח את המופע היא אישה בגיל מתקדם לבושה בסוודר וכובע אדום, על הפנים שלה מצויר בצבע שחור שפם צרפתי מצחיק והיא עונה לשם לונה. היא אחת המייסדות של "ארגמן – ארגון נשים עובדות", ארגון ראשון מסוגו בארץ שהוקם למען זכויות עובדי.ות המין. היא מקריאה טקסט על חוויה של בחור שהולך לזונה ומקבל מציצה. אני ואביב צוחקים במבוכה למשמע דבריה. יותר קל לנו לפתח שיחה על הקהל מסביבנו מאשר להקשיב.

מתוך המופע "הארד רוק בורלסק" (צילום: שמעון גליאנצשפיגל)
מתוך המופע "הארד רוק בורלסק" (צילום: שמעון גליאנצשפיגל)

בקהל אנשים רגילים למראה שניתן להיתקל בהם בסופר. אנחנו נכשלים לזהות מאפיינים שמייחדים את הקהל, אך מופתעים לראות כמה דמויות לא צפויות כמו אישה דתייה בשביס שמזמינה לידינו כוס יין ובחור במגבעת שחורה ומעיל של מטריקס שמאשים אותנו שאיפרנו בכוס הוויסקי שלו והולך. את מקומה של לונה תופסת חשפנית שעולה לבמה לבושה בגופיה וחצאית טוטו, לראשה שתי קוקיות. היא פוסעת בריחוף אל העמוד ורוקדת סביבו בחינניות. המופע שלה לא מותיר בנו רושם קריטי ואני תוהה אם יכול להיות שעשיתי לאביב בילדאפ גבוה מידי לגבי התכנים שיעלו הערב.

לפני שאני מספיקה לשקוע בהרהורים לבמה עולה חשפנית בעירום מלא, גופה מעוטר בצבע ירוק נחשי ובידה תפוח עץ. היא פוסעת בזחילה אל העמוד ומתלפפת סביבו בחושניות, כמו נחש על עץ הדעת. במקביל, מתקרבת אליה חשפנית בתלבושת צנועה של נזירה. לראשה כיסוי ועל החזה שלה צלב גדול. הנחש והנזירה – לא ציפיתי לנרטיב הסוציו-פוליטי-תנ"כי הזה.

מתוך המופע "הארד רוק בורלסק" (צילום: תומר גילת)
מתוך המופע "הארד רוק בורלסק" (צילום: תומר גילת)

אני מחליטה שנוותר על כיסאות הבר שלנו ונתקרב לבמה, אנחנו קמים מהכיסאות ומוצאים נקודה צדדית במרחק בטוח ממנה. לפתע קול ירייה ממלא את חלל התיאטרון בקונפטי מנצנץ וחגיגי ובבת אחת פושטת הנזירה את בגדיה וחושפת לנז'רי שחור ושיער ארוך ושחור עוד יותר. הנחשה והנזירה מתחילות לרקוד בחושניות יחדיו ואני ואביב פורצים בצחוק, המומים ומתרגשים. מרגע זה ואילך עולות לבמה אחת אחרי השניה חשפניות ופרפורמריות מהפנטות ומרתקות. הן מיומנות, גמישות, חזקות, אקרובטיות ושנונות. חשפנית בשם ג'סיקה אפילו מעלה קטע סטנדאפ קצר על עולם החשפנות, שמצליח לחשוף אותנו לחוויה דרך עיניה ולהצחיק אותנו מאוד. 

אסתטיקה, עוצמה וחופש: עיוות של המציאות

אביב מתגלה כפרטנר מוצלח לערב הזה. כשאני מתרגשת ומשחקת עם האבזם של הפאוץ' שלי בנוירוטיות הוא שואל אותי אם אני בסדר ומציע לי דרינק. הפאסון שלי קצת פגוע מזה שבמקום להגיע לבד מצאתי את עצמי אסירת תודה שהצלחתי למצוא בן לוויה ועוד אחד גברי וחסון. אבל אם להיות כנה, אם הוא לא היה איתי אז כל הקונפטי והנצנצים והציצים היו מכניסים אותי לחרדות.

מתוך המופע "הארד רוק בורלסק" (צילום: תומר גילת)
מתוך המופע "הארד רוק בורלסק" (צילום: תומר גילת)

כמה נאמברים ומשקאות אל תוך הערב ואביב רואה שאני נינוחה, הוא מציע לי שנלך ממש אל קדמת הבמה. אני עונה שזאת נראית לי משימה בלתי אפשרית. התיאטרון מלא עד אפס מקום. בתגובה הוא לוקח את היד שלי ומתחיל לפנות לנו דרך, כשהוא אומר לכל מי שהוא דוחף ש"סליחה, אנחנו צריכים לעבור קדימה, בת דודה שלה מופיעה עכשיו". אני מודה לכל מי שמפנה לנו מקום וגאה בבת דודה הדמיונית שלי. דווקא כשאנחנו מסיימים את המסע אל הבמה מכריזה הלהקה על הפסקה. אנחנו לא מבזבזים זמן וממהרים לתפוס בחזרה את המושבים שלנו על הבר.

כשאנחנו מתיישבים אביב שואל אותי "תהי בסדר אם אלך שניה לשירותים ואשאיר אותך לבד?" ואני מאשרת. התור לשירותים ארוך ומאפשר לי זמן בלתי מבוטל לבדי בלי אביב. אני מרגישה בטוחה וגאה בעצמי שהצלחתי להתגבר על הלבטים ולבוא לערב בלתי שגרתי. בינתיים לבמה עולה אפרת aka  לידיה וון קראפט וחשפנית נוספת בשם קנדי. הן לובשות מדי שוטרות מינימליים ומאירות את פני הקהל בפנסים תוך כדי שהן צועדות בהליכה סמכותית וגאה. מהסטנדאפ של ג'סיקה אנחנו למדים שאירועי פשיטה אינם זרים במועדוני חשפנות ונראה שההתייחסות לביקורת על המשטרה בולטת בסאבטקסט ולא מתפספסת בתוך המצג הפתייני.

מתוך המופע "הארד רוק בורלסק" (צילום: תומר גילת)
מתוך המופע "הארד רוק בורלסק" (צילום: תומר גילת)

אביב חוזר מהשירותים ומוצא אותי מחויכת. הוא מביט רק בי, מה שקורה על הבמה וסביבנו לא מפר את תשומת ליבו. אני נכנעת ומורידה את העיניים מהבמה אליו ואנחנו חולקים נשיקה ראשונה מוצלחת במיוחד. הביטחון של החשפניות בסקסיות של עצמן מדבק וגורם לי להרגיש ביטחון בעצמי. המוזיקה מגיעה לפיק חדש ואפרת וקנדי פושטות את מדי השוטרות וחושפות חזה מושלם. "מספיק להסתכל עלי, אתה חייב לראות את זה", אני אומרת לאביב ומפנה את המבט שלו ממני אל הבמה. "וואו", הוא חולק איתי את ההתלהבות. 

לקחת דייט שני למופע בורלסק היה סיכון שהוליד ערב מיוחד. חלקנו חוויה מקרבת. המופע עצמו כלל בידור מגוון. המפגש עם החשפניות היה מפגש עם אומניות מצוינות, עם אסתטיקה, ביטוי עצמי, עוצמה וחופש, מושגים שנעדרים מהשיח על עבודת החשפניות, העוסק בעיקר בטרמינולוגיה של "ניצול", "מיגור" ו"אלימות". אפרת מתנגדת להתעלמות מההיבט האומנותי-מקצועי של החשפנות. היא מצביעה על כך שהשיח שקיים כיום על חשפנות יוצר קישור מטעה בין אלימות בין-זוגית כלפי נשים לבין חשפנות.

מתוך המופע "הארד רוק בורלסק" (צילום: שמעון גליאנצשפיגל)
מתוך המופע "הארד רוק בורלסק" (צילום: שמעון גליאנצשפיגל)

דוגמא שהיא מביא לכך היא שלפני כמה שבועות נתלו על קירות מתחם המרחב החברתי במרכז תל אביב – מועדון הפוסיקט לשעבר – תמונות של נשים שנרצחו בידי בני זוגן. "רוב מקרי האלימות כלפי נשים נעשים בתוך מוסד הנישואים או על ידי אדם קרוב. אם כך מדוע משתמשים במרחב הזה על מנת לחזק מיתוס שכאילו במועדי חשפנות נשים חוות אלימות ומאידך מטשטשים את האמת על התופעה?", היא אומרת מצביעה על הדיוק שנדרש בשיח.

והמופע, "הארד רוק בורלסק"? רובינשטיין מסבירה ש"חשוב לנו להדגיש בערב הזה שהעבודה שלנו לא פוגעת באף אחד, הצגתה כפוגענית היא עיוות קשה של המציאות. אנחנו נמשיך להיאבק למען קולנו שמושתק ומודר מהשיח שמתקיים עלינו בלעדינו ומשפיע עלינו ישירות". דבר אחד ברור: השיח על חשפניות הוא שיח עם המון מרכיבים, אך הוא אינו יכול להתקיים בלי המרכיב החשוב ביותר – החשפניות עצמן והדעה שלהן.