תתחילו לנקות, ביץ': יום ניקוי החופים הגדול בעולם מגיע לעיר

ביום שישי בבוקר יפשטו אלפי מתנדבים על חופי תל אביב כחלק ממבצע ניקוי החופים הגדול בעולם, ובקואליציית אנשי הים התיכון קוראים לכם להצטרף (זה לא שיש לכם משהו יותר טוב לעשות)

הבוקר הכי טוב בתל אביב. חוף הילטון (צילום: בוריס בי\שאטרסטוק)
הבוקר הכי טוב בתל אביב. חוף הילטון (צילום: בוריס בי\שאטרסטוק)
26 באוקטובר 2020

אחד האפקטים החיוביים הבודדים של הסגר הוא השפעתו על ניקיון הים והחופים. בשבוע שאחרי היציאה מהבתים, המים היו צלולים מתמיד והחופים בתוליים מתמיד. אחר כך הגיע הסופ"ש ואיתו הררי הזבל שעם ישראל לוקח איתו בכל אשר ילך. ביום שישי הקרוב תהיה לכם הזדמנות לעשות משהו בקשר לזה.

קואליציית הים התיכון, המורכבת משהחברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים, ארגון אנשי הים התיכון, חיים וסביבה, מגמה ירוקה, צלול, תנועת הצופים, האיחוד האירופי, רשות הכנרת, שגרירות ארה"ב בישראל, עיריות ורשויות לאורך החוף, המשרד להגנת הסביבה, איגוד הצוללנים וקהילות מקומיות רבות מארגנת בשישי הקרוב את יום ניקוי החופים הגדול בעולם.

איףףףףף, כמה ג'יףףףףף. קואליציית אנשי הים התיכון בפעולת ניקוי (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
איףףףףף, כמה ג'יףףףףף. קואליציית אנשי הים התיכון בפעולת ניקוי (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)

במסגרת המבצע ימוקמו כ-100 נקודות לאורך חופי ישראל, בהן יופעלו תחנות מידע על סוגיות סביבתיות בים ובחוף ויחולק ציוד לאלפי המתנדבים הצפויים להשתתף באירוע. חופי תל אביב שירתמו למבצע הם חוף תל ברוך, מציצים, הילטון, גורדון, פרישמן, בוגרשוב, מדרון יפו וגבעת עלייה, החל משמונה בבוקר ועד שעות אחר הצהריים.

על פי ההערכות, מדי שנה מושלכים לימים ולאוקיינוסים כ-8 מיליון טונות של פלסטיק. דו"ח ניטור לאומי של פסולת ימית לשנת 2019 שנערך על ידי המשרד להגנת הסביבה והמכון לחקר ימים ואגמים, מעלה כי כ-70 אחוז מהפסולת בים מורכבת מחלקי שקיות ואריזות פלסטיק, והשנה נוספו לחגיגה המכוערת גם מסכות וכפפות חד פעמיות.

"הסביבה הימית היא בעלת חשיבות רבה עבור האנושות ושאר היצורים החיים", מסבירה פזית שביד שייט, מנהלת תחום קהילות ופעילות עירונית בחברה להגנת הטבע. "מדענים מעריכים כי בשנת 2050, מסת פסולת הפלסטיק באוקיינוסים תהיה שווה, או גדולה, ממסת היצורים החיים. האנושות זיהמה את הים והחופים וזה הזמן שלנו לתקן את זה. אנו מאמינים ומקווים כי אירוע זה, למרות התקופה הנוכחית המאתגרת, יהווה את יריית הפתיחה למיסוד אירוע ניקוי ענק שיחזור על עצמו בכל שנה מעתה".