שדרות בן גוריון חוזרות אל הים: ככה זה הולך להיראות

לראשונה מאז 1975. שדרות בן גוריון פוגשות את הים (הדמייה באדיבות עיריית ת"א-יפו)
לראשונה מאז 1975. שדרות בן גוריון פוגשות את הים (הדמייה באדיבות עיריית ת"א-יפו)

התוכנית לכיכר אתרים החדשה אושרה להפקדה בוועדה המחוזית, ומבטיחה לצד שני מגדלים בני 25 מקומות גם הרבה שטחים ציבוריים חדשים, תעדוף הולכי רגל וחיבור של השדרה לרצועת החוף שהוא חלום שהתגשם. עכשיו תעשו שזה יקרה

בואו נשים רגע בצד את המאבק היצרי ורב השנים סביב כיכר אתרים, ונתרכז בהדמייה הזאת כאן למעלה שבה קורה הנס ושדרות בן גוריון מגיעות עד לחוף הים כמו שצריך וכמו שהיה לפני הטעות שנקראת "כיכר אתרים". זה מראה כה יפה ומשובב נפש שאפשר רק לברך שהחיינו ולקלל על כל השנים שבה נמנע מהציבור כתוצאה מתכנון עירוני בלתי נתפס בטמטומו. כך או כך, היום אושרה בוועדה המחוזית התוכנית לכיכר אתרים החדשה והתקרבנו עוד קצת אל הרגע שבו נצעד בבן גוריון והבריזה הטובה תרפרף מעדנות על פנינו.

בחזרה לשפיות. הרחבה הציבורית המתוכננת בקצה שדרות בן גוריון (הדמייה: ישר אדריכלים)
בחזרה לשפיות. הרחבה הציבורית המתוכננת בקצה שדרות בן גוריון (הדמייה: ישר אדריכלים)

התוכנית שהומלצה ואושרה היום אמורה לאפשר את שיקום הכיכר וחיבור רצועת החוף לשדרות בן גוריון, ולכלול מרחבים ציבוריים איכותיים ובינוי מעודכן. התוכנית כוללת את הריסת כיכר אתרים הקיימת ומבנה מלון מרינה הצמוד לה, תוך ביטול שיקוע הכביש, כאשר במקומם יוקמו שני מגדלים בני 25 קומות ומבנה נוסף עד 6.5 קומות לשימושי מלונאות ומגורים. כמו כן, כוללת התוכנית מערכת כיכרות ציבוריות עירוניות, גן רחב שיתאפשר בו שימוש ציבורי בנוסף למעברים ושהייה לציבור בתחזוקת עיריית תל אביב-יפו שיחבר את שדרות בן גוריון לרצועת החוף באמצעות מרחב עירוני פתוח.

פצע עירוני היסטורי. מתחת לכיכר אתרים (צילום: Shutterstock)
פצע עירוני היסטורי. מתחת לכיכר אתרים (צילום: Shutterstock)

בעירייה מבטיחים שהתוכנית תכלול בראש ובראשונה את ביטול השיקוע והעלאת רחוב אליעזר פרי לגובה הקרקע הטבעי, כפעולה הראשונה והחשובה ביותר לריפוי של המרחב העירוני, ריכוז משמעותי חדש של שטחים ציבוריים בנויים – במפלס הטיילת, במפלס הרחוב החדש וגם בקומות שמעל, בקצה השדרה תמוקם רחבה עירונית חדשה בעדיפות לחציית הולכי הרגל, ומעבר לה גן רחב שירד אל אזור המרינה ובריכת גורדון, ובנוסף שטחי מסחר, שטחים ציבוריים בנויים, 220 דירות למגורים ו-300 חדרי מלון.

אפשר לנשום לרווחה. כיכר אתרים החדשה (הדמייה: ישר אדריכלים)
אפשר לנשום לרווחה. כיכר אתרים החדשה (הדמייה: ישר אדריכלים)

בשלב זה לא ברור כיצד ישפיעו הסכסוכים המשפטיים והמאבק הציבורי על ביצוע התוכנית בכללותה, אולם יש לקוות כי לפחות החלקים שאמורים לשפר את השימוש הציבורי בשטח הזה שהפך לפצע עירוני, יתקדמו במהירות לכדי ביצוע. מעיריית תל אביב-יפו נמסר כי "התכנית מקודמת על ידי העירייה והיזמים לשטח בהתאם לתכניות החלות, בשיתוף ציבור ותוך שמירה קפדנית על האינטרס הציבורי. עיריית תל אביב-יפו תמשיך לפעול לשיפור המציאות המטרדית רבת השנים בכיכר לטובת הציבור הרחב ותוך איזון ראוי בין שלל האילוצים וכחלק מהחזון העירוני ליצירת רצף טיילות לאורך קו החוף, פתיחת המבט אל הים ושיפור המציאות רבת השנים בכיכר".