מזל טוב תל אביב, יש לך כיכר חדשה והיא נראית כמו חלום

כיכר הכנסת (צילום: יונתן הוניג)
כיכר הכנסת (צילום: יונתן הוניג)

זאת כנראה הכיכר הכי יפה בעיר: מה שהיה פעם האזור הכי מוזנח ברחוב אלנבי - והתחרות הייתה קשה - הפך בהשקעה של 35 מיליון שקל ללוקיישן עירוני לוהט שעכשיו מחכה רק לאירועים שירימו אותו. קבלו את כיכר הכנסת, הכיכר שלא ידעתם שאתם צריכים על חוף הים

רק בשבוע שעבר התלוננו כאן שאין יותר כיכרות בעיר ואין איפה להפגין, עכשיו כשכיכר המדינה וכיכר רבין נמחקו לטובת שנים של עבודות בנייה. אז מקום טוב להפגין בו עדיין אין, אבל אתם יכולים להוסיף לעצמכם כיכר חדשה לרשימה המצומצמת: קבלו את כיכר הכנסת. עד לא מזמן קראתם לה "כיכר האופרה" אבל חלאס עם זה. אחרי שנה של עבודות נפתח החודש לתנועה האזור שמסביב לכיכר בקצה רחוב אלנבי, ואחד האזורים המוזנחים ביותר בעיר הפך ללוקיישן עירוני לוהט ויפה כמו חלום, בעיר שיופי אינו הצד החזק שלה.

הגלגול הקודם של הכיכר, מוזנחת ונטושה. כיכר הכנסת/כיכר האופרה (צילום: shutterstock)
הגלגול הקודם של הכיכר, מוזנחת ונטושה. כיכר הכנסת/כיכר האופרה (צילום: shutterstock)

פרויקט חידוש הכיכר תוקצב על ידי העירייה ב-35 מיליון שקלים, והפך את הכיכר לרחוב מוטה הליכה, כולל מזרקת ספסל גדולה וחדשה, שמשקיפה לים הפתוח וניתן לשבת על דופנה. בין השדרוגים התנועתיים במתחם: תוקם תחנה של הרכבת הקלה סמוך לכיכר, הורחב מעבר החצייה לטיילת ונסלל שביל אופניים, שיתחבר בהמשך לשבילים העתידיים שיהיו באלנבי ובבן יהודה.

חזון הפרויקט רואה בכיכר הכנסת, שנמצאת ברחוב אלנבי במקטע הרחובות הירקון – הרברט סמואל, כנקוד חיבור טבעי לטיילת המרכזית של תל-אביב-יפו. רצועת הרחוב והכביש שהיו מעבר כמעט תפעולי לעסקים במתחם, הפכו לסביבה מזמינה ומוצלת. במסגרת העבודות חודשו גם התשתיות העליונות והתת קרקעיות של הכיכר, בהן תשתיות מים, ביוב וניקוז, הטמנת רשת החשמל, התקנת מערכת תאורה ושתילה של עצים בוגרים. ברחבה הגדולה ניתן יהיה להכיל שוק רחוב וירידים מתחלפים.

רחבת הרברט סמואל, לימים כיכר הכנסת, בצילום של זולטן קלוגר, 1934.

Posted by ‎תל.אביב.פדיה האנציקלופדיה העירונית‎ on Thursday, November 15, 2018

"אחד הנושאים שאנחנו מקדמים בעקביות כבר יותר מ-20 שנה הוא מה שאני מכנה 'פתיחת העיר לים'", אמר ראש העיר רון חולדאי, "שיפור הצירים המובילים לים לצד פינוי של מכשולים לאורך קו החוף, וחיבור כלל חופי העיר לטיילת רציפה מהרצליה ועד בת ים. כיכר האופרה המחודשת הצליחה ליצור בהצלחה מרחב ציבורי פתוח ומושקע, עם אזורי הצללה, ישיבה ומסחר, בו קיימת עדיפות להולכי רגל ורוכבי אופניים. מדובר במרחב של 'כיכר ים' וזו מתנה גדולה לעיר ולמבקרים בה".