"כל מי שנחשף לסצנה הזאת הקים להקה. אני עושה סרט": עמית איצקר מגייס מימון לדוקו מוזיקלי חדש
הלייבל פאסט מיוזיק ומועדון הפטיפון, שני מוסדות ששינו את סצנת השוליים התל אביבית, עומדים במרכז סרט חדש. הבמאי עמית איצקר - זיו מ"משיח" בשבילכם - מגייס את המימון להשלמת הפרויקט בהדסטרט
כל חובב מוזיקה יודע שהופעה מעולה אחת יכולה לשנות מסלול חיים. לעמית איצקר זה קרה לפני כ-15 שנה, כשראה את להקת המיותרים על הבמה במועדון הפטיפון. "מרגע שהם עלו לבמה התגלה לפניי משהו שלא הייתי מודע אליו קודם. סוג של אנרגיית נעורים שהתפוצצה על הבמה בבת אחת", הוא נזכר. "התחלתי להגיע למקום יותר ויותר, לפעמים כמעט כל יום. התחברתי עם האנשים, עם הלהקות וראיתי שם כמה מההופעות הכי טובות שראיתי בחיים שלי".
איצקר, אז סטודנט לקולנוע, יצר סרט דוקומנטרי קצר על אותה להקה. זה היה רק קצה הקרחון. את ההופעות שראה במועדון הקטן ברחוב יצחק שדה, וגם במקומות אחרים, הוא התחיל לתעד בווידיאו, חומרים ששנים אחר כך ישמשו אותו כשיחליט ליצור סרט באורך מלא על הלייבל העצמאי פאסט מיוזיק, שפעל בין 1998 ל-2007 ועמד גם מאחורי הפטיפון, ששרד שנתיים נוספות אחרי סגירת הלייבל. השבוע השיק איצקר פרויקט מימון המונים בהדסטרט בתקווה להשלים את "עצבני ומהיר: הסיפור של פאסט מיוזיק והפטיפון". "זהו סרט על מוזיקה, חלומות, מרד הליכה כנגד הזרם, חברויות, אכזבות ובעיקר על אנשים שהחליטו ללכת אחרי הלב והאמת שלהם ולהגשים את החלום", איצקר כותב בעמוד הפרויקט. "לא כולם מכירים מה שקרה בסצנה הקטנה הזאת בשנים האלה, אבל כל מי שנחשף אליה הקים להקה. חוץ ממני. אני עושה סרט".
הגיוס בהדסטרט מתחבר לאופי העצמאי של הפרויקט – איצקר ושני חברים, שעבדו בהתנדבות, צילמו בשנה האחרונה עשרות ראיונות עם אמנים, מעריצים, קהל ועיתונאים – ג'נגו, אמיר שור, שרון קנטור, יובל מנדלסון, מאור כהן, רמי פורטיס, יואב קוטנר ורם אוריון הם רק חלק קטן מהרשימה. לאלה מצטרף ארכיון ענק של חומרים מצולמים ומוקלטים: "פרסמתי בפייסבוק שאני מחפש חומרים וקיבלתי מאות שעות של חומר, צילומי סטילס, וידאו, הקלטות אודיו, הופעות. רוב הצילומים היו על קלטות VHS ומיני דיוי ולא נחשפו עד היום כי אף אחד לא טרח להמיר אותם לקבצים דיגיטלים. החלטתי להשתמש בהדסטרט בין היתר במחשבה שאם אנשים מעוניינים לעזור, אז למה לא לתת להם גם תשורות מגניבות עבור תמיכתם?".
"הפטיפון ופאסט מיוזיק זה משהו שנגע באנשים. עד היום אנשים מתרגשים מהדברים שנעשו שם", מנסה איצקר להסביר את סוד הקסם. "זה לייבל שהוציא את החומרים שלו על וינילים בתקופה שבה זה היה נחשב לסוג של התאבדות כלכלית, לפני התחייה המחודשת של וינילים בעשור האחרון. האנשים שהקימו אותו הלכו נגד הזרם. ג'נגו, אמיר שור, נטעלי גבירץ, עינב רוסיאנו, עמי שלו ורבים אחרים, עשו שם דברים נפלאים. את מה שאני והרבה אחרים חווינו שם ואת התשוקה שהייתה לכל מי שהיה מעורב בדבר הזה, אני רוצה להעביר לקהל הרחב".
אתה מוכר יותר כשחקן וסרט הגמר שלך במנשר היה עלילתי. למה החלטת שהסרט הארוך הראשון שלך יהיה דוקומנטרי?
"לא החלטתי, זה פשוט מה שמעניין אותי להתעסק בו כרגע. לפני שאני שחקן אני במאי. בגלל שאני אוהב מאוד מוזיקה וקולנוע תמיד ניסיתי לשלב ביניהם, ביימתי הרבה קליפים ללהקות אינדי וכאמור היה גם הסרט על המיותרים ועוד כל מיני פרויקטים שעשיתי במהלך הדרך. אני סוג של פריק של תיעוד ולפעמים יש התנגשות בין הצורך לתעד והרצון להיות ממש בתוך הרגע. לרוב אנשים אמיתיים יותר מעניינים אותי מדמויות בסרטים עלילתיים והיום הרבה מהקולנוע העלילתי כבר די מיצה את עצמו. כמה אפשר לראות סרטים של מארוול? זה אף פעם לא נגמר. המציאות הרבה יותר מעניינת".
עוד כתבות מעניינות:
עמית איצקר ו"משיח" בדרך לערוץ 2
ארכיון הפאנק הישראלי מחזיר לחיים תרבות שכמעט נכחדה
המוזיקאים של אינדינגב פותחים את הארון
אילו סרטי דוקו-מוזיקה אתה אוהב במיוחד?
"בעולם נעשים מלא סרטי דוקו מוזיקלים בשנה. רובם לא טובים או לא מעניינים. זה הז'אנר הכי פופולרי בדוקו בשנים האחרונות אחרי דוקו פשע. בארץ אני אוהב את הסרטים שחן שינברג עשה על נושאי המגבעת ועל עיתונאי המוזיקה קובי אור. זה קולנוע מעניין שגם עוסק באנשים מאוד מעניינים, שזה לא פחות חשוב מהערך הקולנועי של הסרט. גם אהבתי מאוד את סדרת 'האלבומים' שהייתה בערוץ 8.
מהעולם שאני אוהב במיוחד את 'אינסטרומנט' על פוגאזי של ג'ם כהן, שביים גם דוקו מוזיקלי מרתק על להקת סמוק והסולן שלהם שנפטר מאיידס; את 'השטן ודניאל ג'ונסטון', כמובן, ואת 'דיג' על בריאן ג'ונסטאון מאסקר והדנדי וורהולס. סרטים פחות מוכרים שאני אוהב הם Slow Century על פייבמנט ו-Breadcrumb Trail על להקת סלינט, שניהם של לאנס בנגס. 'מסע אל הדרום עם ישו' מצולם מדהים ויש בו גם מוזיקת פולק מעולה, ואני אוהב גם אתI'm Trying to Break Your Heart על הקלטת אלבום של להקת ווילקו".