תעצרו את היקום: הם לא מארוול. הם לא DC. הם משהו אחר לגמרי

מתוך "המסכה"
מתוך "המסכה"

ענקית הקומיקס המיינסטרימית הזאת או ענקית הקומיקס המיינסטרימית האחרת? אם גם לכם נמאס מהדיון החבוט הזה, וגם מהנוסחאות הקלאסיות של השתיים ובא לכם קצת לרענן, יש לנו עבורכם עשרה סרטי קומיקס שלא משתייכים לאף יקום קולנועי

4 באוגוסט 2022

300

שנה: 2007
במאי: זאק סניידר
יוצר הקומיקס: פרנק מילר
שחקנים ראשיים: ג'רארד באטלר, לנה הידי, מייקל פסבנדר
על מה הסרט: פלוגה של 300 חיילים ספרטנים יוצאים למלחמה בצבא העצום של מלך פרס.
למה לראות: כיום, לאחר הגסיסה האיטית של הסניידרוורס (למרות הקאמבק של "ליגת הצדק" שלו), קצת קשה להיזכר ברגעים שהוא עוד היה בגדר "במאי צעיר ומבטיח". אבל, למרות חוסר היכולת המובהק שלו לכתוב תסריט קוהרנטי (נכון, ברור שכולם עכשיו בצד שלו ולא של ג'וס ווידון, אבל בחייאת), הבן אדם הוא פשוט במאי ויזואלי מבריק. אפשר לעשות סקרינשוט לכל פריים ופריים פה ופשוט להתמוגג ממלאכת המחשבת מאחורי כל אחד מהם. ורק בשביל זה שווה לראות את "300", חגיגה של אלימות, דם וסנדלים. וכמובן בשביל הציטוט הקלאסי ההוא.

>> יש גם אלטרנטיבה: עשרה סרטי קומיקס שהם לא של מארוול ולא של די.סי
>> למה לעזאזל הסרט הזה הוא רימייק של "אוכפים לוהטים"?

רד 1+2

שנה: 2010, 2013
במאי: רוברט שוונטקה-רד, דין פריסוט-רד 2
יוצר הקומיקס: וורן אליס וקאלי האמנר
שחקנים: ברוס וויליס, מרי-לואיז פרקר, מורגן פרימן, הלן מירן, ג'ון מלקוביץ', קארל אורבן
על מה הסרט: בזמן שיחה עם נציגת שירות לקוחות של קרן הפנסיה שלו, פרנק מוזס, סוכן CIA לשעבר, מצליח להתגבר על יחידת מתנקשים שמנסה לחסל אותו. הוא בורח לבית של הנציגה ויחד איתה מנסה לאחד את הצוות הישן שלו כדי למנוע התנקשות בסגן הנשיא (כמה לא שאפתן צריך להיות מי שיוצא להתנקש בסגן הנשיא?).
למה לראות: הקאסט, כמובן שהקאסט. ג'ון מלקוביץ' מצוין כרגיל, ומי לא נהנה לשמוע את הקול העמוק של מורגן פרימן? התסריט עונה על הקריטריונים של "סרט פעולה קלאסי", לטוב ולרע, אבל האקשן עצמו מצוין. "רד" לא מרגיש כמו סרט קומיקס, וזה פועל לטובת הסרט. נכון, התסריט קצת יותר הומוריסטי וקליל לעומת הקומיקס המורבידי יחסית ולכן אולי מעריצים לא אהבו אותו, אבל תנו לשני הסרטים האלה הזדמנות.

קינגסמן

שנה: 2014
במאי: מת'יו ווהן
יוצר הקומיקס: מארק מילר
שחקנים: טארון אגרטון, קולין פירת', מארק סטרונג, מייקל קיין, סופיה בוטלה, סמואל ל. ג'קסון
על מה הסרט: אגזי אנווין, נער משכונת עוני בלונדון מגוייס על ידי הדוד שלו לארגון ריגול חשאי בנסיון אחרון להפוך את העבריין הצעיר למרגל וג'נטלמן. מהר מאד הוא מוצא את עצמו בחזית, מנסה לעצור את ריצ'מונד ולנטיין, טייקון טכנולוגיה שמנסה להגשים את הפנטזיה שלו לצמצום אוכלוסין בדרכים פחות קונבנציונליות.
למה לראות את הסרט: אף על פי הצלחתו של הסרט הראשון, הוא ספג עוד לפני גל המי-טו המון ביקורת על בדיחה מאחת הסצינות האחרונות בסרט בטענה שהוא מיזוגני. יש לציין שהבדיחה הזאת לא הייתה מתקבלת היום והיא אכן פוגענית, אבל חוץ ממנה מדובר בסרט פעולה מטורף עם כוריאוגרפיית קרבות פסיכית כמו שרק מת'יו ווהן יודע. בנוסף ריצ'מונד ולנטיין )סמואל ל. ג'קסון( הוא אחד הנבלים הטובים ביותר שהיו בסרטי ריגול או בסרטי קומיקס וזה פשוט תענוג לראות את ג'קסון בתפקיד הזה.

היסטוריה של אלימות

שנה: 2005
במאי: דייוויד קרוננברג
יוצר הקומיקס: וינס לוק וג'ון וגנר
שחקנים ראשיים: ויגו מורטנסן, מריה בלו, אד הריס, ויליאם הרט
על מה הסרט: בעלים של מסעדה קטנה באינדיאנה הופך לגיבור מקומי כאשר הוא מסכל שוד ביעילות מחשידה, אך מעשה הגבורה הפתאומי גם מושך את תשומת ליבם של אנשים מפוקפקים שחושפים סודות מן העבר והופכים את היחסים בבית למאד מתוחים. כדי להגן על משפחתו, טום נדרש להתעמת עם העבר.
למה לראות: דייוויד קרוננברג הוא במאי ענק שיצר יצירות אייקוניות כמו "וידאודרום" ו"הזבוב". "היסטוריה של אלימות" נחשב לאחד מהסרטים הטובים של שנות האלפיים המקודמות, ובמיוחד לסרטים משנת 2005, שהייתה שנה נוראית לקולנוע. זו יצירה שכמעט ונשכחה למרות הביקורות ששיבחו את הסרט, ושווה לבדוק אותה גם היום.

דרד

שנה: 2012
במאי: פיט טראוויס
יוצר הקומיקס: ג'ון וגנר, קרלוס אזקרווה, פאט מילס
שחקנים ראשיים: קארל אורבן, אוליביה ת'ירלבי, לנה הידי, ווד האריס
על מה הסרט: בעיר עתידנית שבה השוטרים גם משמשים כשופטים, חבר מושבעים ומוציאים לפועל, השופט דרד משתף פעולה יחד עם שופטת טירונית כדי להפיל כנופיית סוחרי סמים שמוכרים סם משנה תודעה וממכר בטירוף בשם "סלו-מו".
למה לראות: מדובר בסרט מפוצץ באקשן ואנדרלין שכל כולו מתרחש בתוך המגדל, שב-מק-רה יצא קצת אחרי "The Raid: Redemption", אבל לא נחזיק את זה כנגדו. קארל אורבן שמוכר לנו בתור בוצ'ר מ"The Boys" וגם מתפקידו כנבל בסרט "רד" שהזכרנו לפני שני רגעים ממש, עושה תפקיד נהדר והרבה יותר טוב מקודמו (סטאלון, מסרט נשכח מ-1995), הויזואליה מרהיבה, האפקטים מצוינים והכל בנוי בלוקיישן אחד שמצליח להיות מספיק גדול, מעניין, ולשלוח אינספור דמויות להרוג את השופט דרד. ובכלל, לראות את אורבן מצליח להחזיק את הדמות עם קסדה שמסתירה כמעט את כל הפרצוף שלו במשך 96 דקות (אגב, אורבן מספר שהוא לא הוריד את הקסדה על הסט) זה הישג קולנועי שבפני עצמו מצדיק צפייה בסרט הנפלא הזה.

שבעה צעדים (Oldboy)

שנה: 2003
במאי: פארק צ'אן-ווק
יוצר הקומיקס: גארון טסוצ'ייה
שחקנים ראשיים: צ'וי מין-סיק, יו ג'י-טי, קאנג היא-ג'ונג
על מה הסרט: או דה-סו נחטף ביום הולדתה של בתו הקטנה. הוא נכלא למשך 15 שנים בדירה קטנה שבתוכה יש טלוויזיה וספה בלבד ומגלה שאשתו נרצחה. הוא משתחרר ויוצא לפתור את התעלומות שהצטברו במשך זמן כליאתו. והצטברו, אוהו הצטברו.
למה לראות: מדובר במותחן נקמה קוריאני מרתק שמבוסס על מנגה (באופן מאד חופשי) ולא דומה לשום דבר אחר. הסיפור שנחשף לאט ובחוכמה לא מפסיק להפתיע עד הסצינה האחרונה ממש, סצנות הקרב מדהימות – בתכלס, סצינת קרב אחת פשוט מטורפת, אבל אינטנסיבית כמו שבע – ופסקול יפהפה. המראות בסרט יכולים להיות לא פשוטים, אך זה סרט שכדאי לכם להכניס לרשימת הצפייה. רק לא לראות בטעות את הרימייק המחורבן של ספייק לי מלפני כמה שנים.

קיק-אס

שנה: 2010
במאי: מת'יו ווהן
יוצר הקומיקס: מארק מילר
שחקנים ראשיים: אהרון טיילור-ג'ונסון, כריס מינץ-פלאס, קלואי מורץ, מארק סטרונג, ניקולס קייג'
על מה הסרט: דייב ליזווסקי הוא נער מתבגר שמחליט להיות גיבור-על ומבין שזה לא פשוט כמו שזה נראה בקומיקס, בטח כשאין לך כוחות. הוא נתקל בביג דדי והיט גירל – שוטר לשעבר ובתו הקטנה שיוצאים לנקום במאפיונר שהפליל אותו והכניס אותו לכלא.
למה לראות: קודם כל, כי מדובר במת'יו ווהן שהופיע כאן כבר ברשימה: "קיק-אס" הוביל בסופו של דבר ל"קינגסמן" ובשני הסרטים אפשר לראות את השפה הקולנועית של ווהן. הסגנון שלו, בשילוב הסיפורים של מילר, מרגיש טבעי לגמרי (ותסלחו להם על הסיקוול הכושל). מדובר באחד הסרטים הייחודיים, המצחיקים והמעניינים ביותר שנוצרו בז'אנר. זה היה נכון בשנת 2010 וזה נכון גם היום.

המסכה

שנה: 1994
במאי: צ'אק ראסל
יוצר הקומיקס: מייק ריצ'רדסון, רנדי סטרדלי ומארק באדג'ר
שחקנים ראשיים: ג'ים קארי, קמרון דיאז, פיטר גרין
על מה הסרט: סטנלי איפקיס, פקיד בנק טוב לב וחלש אופי מוצא מסכה מסתורית שנותנת לו כוחות על ומוציאה ממנו את האדם שהוא באמת רוצה להיות, ואדם הזה הוא, ובכן, ג'ים קארי. הוא משתמש בכוחות שלו כדי להשיג כסף, תהילה וכיאה לסרט משנות התשעים – את מושא אהבתו, זמרת מועדונים שנמצאת בזוגיות עם הגנגסטר דוריאן טיירל.
למה לראות: כי אם לא ראיתם, עדיין לא ברור מאיזה כוכב הגעתם. מדובר באחת הקומדיות הפרועות ביותר שיצאו משנות התשעים וג'ים קארי עושה תפקיד אייקוני ומלא ברפרנסים לכל דבר אפשרי. במקור, הקומיקס הרבה יותר קיצוני ואלים מהסרט, אבל הבחירה לעדן את העלילה (וכן, זה מעודן ביחס למה שקורה בקומיקס) הופכת את הסרט לכל כך מהנה.

סקוט פילגרים נגד העולם

שנה: 2010
במאי: אדגר רייט
יוצר הקומיקס: בריאן לי או'מאלי
שחקנים ראשיים: מייקל סרה, מרי אליזבת' וינסטד, אלן וונג, אנה קנדריק, ג'ייסון שוורצמן, כריס אוונס, אוברי פלאזה וברי לארסון
על מה הסרט: סקוט פילגרים הוא צעיר בן 22 שיוצא עם תיכוניסטית בשם נייבס צ'או. הוא מתאהב ברמונה פלאוורס, צעירה שעברה מניו יורק ומופיעה לו בחלום עוד לפני שהכיר אותה. כדי לממש את אהבתו לרמונה, סקוט פילגרים צריך להילחם בשבעת האקסים המרושעים שלה.
למה לראות: אדגר רייט הוא אחד הבמאים הויזואלים המבריקים והוא ידוע ביכולת שלו להעביר פאנצ'ים ללא צורך בהמון מילים. הסרט שומר על הסגנון מהקומיקס ועל אף שמדובר בלייב אקשן, זה מרגיש כאילו הנפישו את עמודי הקומיקס. במציאות שבה תסריטאים מרגישים מאד בנוח להתעסק עם המקור, זה כיף לראות סרט שמצליח להישאר נאמן למקור ועדיין לשמור על יצירתיות. זה גם מדהים לראות כמה מייקל סרה הוא ליהוק פשוט מושלם לדמות של סקוט פילגרים.

עיר החטאים 1+2

שנה: 2005
במאי: פרנק מילר ורוברט רודריגז
יוצר הקומיקס: פרנק מילר
שחקנים ראשיים: ברוס וויליס, מיקי רורק, קלייב אוון, בניסיו דל טורו, ג'סיקה אלבה, אלייז'ה ווד, ג'וש ברולין, אווה גרין, רוזריו דוסון, ג'וזף גורדון-לוויט
על מה הסרט: שני הסרטים עוקבים אחר קווי עלילה שונים בעיר החטאים, באסין סיטי, עיר מסוכנת ושורצת פושעים, גם ברחובות וגם בחלונות הגבוהים.
למה לראות את הסרט: רוברט רודריגז יודע לקחת מעט תקציב ולהפוך אותו לזהב, בדיוק כמו במקרה של שני הסרטים הללו. מדובר בסרטי פילם-נואר שנראים פשוט מדהים ונשארים מאד נאמנים למקור. כדי לבנות סטוריבורד הבמאים רוברט רודריגז ופרנק מילר (שהוא גם יוצר הקומיקס) גזרו פריימים מתוך הקומיקס, מה שמסביר גם את סגנון הצילום והעריכה. אלו שני סרטי קומיקס שהצליחו לבלוט מעל כל השאר עם תקציב מינימלי וקאסט שחקנים עמוס בכישרון שפשוט כיף לראות אותם עובדים. מכל הסרטים ברשימה, שני הסרטים האלה מקבלים את המקום הראשון כי הכי מרגישים כמו סרטי קומיקס, בין אם מדובר בצילום, בעריכה, בתסריט או בכל אלמנט אחר שקיים בסרט.