10 עצות חשובות: המדריך שלא רצינו לכתוב לנפגעות ונפגעי עבירות מין

ני צריך עסקאות טיעון? הפגנה נגד תרבות האונס, אוגוסט 2020 (צילום: שלומי יוסף)
ני צריך עסקאות טיעון? הפגנה נגד תרבות האונס, אוגוסט 2020 (צילום: שלומי יוסף)

אנחנו מעדיפים לכתוב מדריכים על מסיבות טובות ומנות סביצ'ה מעולות, אבל התקופה האחרונה לא הותירה לנו ברירה והחלטנו לכתוב מדריך פחות כיפי אבל חשוב לכל מי שמעוניינת או מעוניין. הלוואי שלא יהיה בו צורך, אבל אם יהיה - אנחנו כאן

1 באוגוסט 2021

אונס היא מילה מכוערת. אף אחת לא רוצה לחשוב על מה יקרה אם – למרות שנשים רבות אכן חושבות על כך, מפחדות ונוקטות אמצעים שאמורים למנוע מגברים לאנוס אותנו. אנחנו מסתובבות עם גז מדמיע או ספריי פלפל, לומדות הגנה עצמית, אוחזות את מפתח הבית חזק ביד ברחוב חשוך ולמרות זאת אחת מתוך חמש נשים תיאנס במהלך חייה ואחת מכל שלוש תעבור תקיפה מינית. מרכזי הסיוע מתקשים יותר לדייק במספרים הנוגעים לאונס ותקיפת גברים כיוון שגברים עוד יותר מנשים, חוששים לדווח. פחות מ-5% מהגברים ידווחו על אונס שעברו. לטובת מי שעברו את הבלתי ניתן להכלה, לטובת בני משפחה וחברים שרוצים לעזור, ובשילוב איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית יצרנו מדריך לנפגעת עבירת מין בתל אביב.

לפני שנגיע לעצות הפרקטיות שחיוני שכל נפגעת ונפגע יכירו, חשוב שתדעי:
– את לא אשמה.
– את לא אשמה אם קפאת. את לא אשמה אם לא צרחת.
– את לא אשמה אם נזכרת אחרי שנים.
– האחראי היחיד לתקיפה או לאונס הוא התוקף.
– את לא אשמה. נקודה.

מה לעשות אם הותקפת או נאנסת? המדריך שלא רציתי לכתוב לנפגעות

1. אל תעברי את זה לבד

בין אם הותקפת או נאנסת ממש עכשיו או שזה קרה לפני שנים – אל תלכי לתהליך לבד: צרי קשר עם איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית דרך קווי החירום, הצ׳אט האנונימי או הווטסאפ. במרכז הסיוע יושבות נשים בעלות הכשרה לסייע לך נפשית וגם בליווי בתהליך הפלילי. 1202: נשים |  1203: גברים; 04-6566813: נשים ערביות |  02-6730002: נשים דתיות |  02-5328000: גברים דתיים | סיוע דרך WhatsApp ב-052-8361202  |   קולמילה – צ'אט סיוע אנונימי.

ערכת אונס (צילום: GettyImages)
ערכת אונס (צילום: GettyImages)

2. חדר 4

החדר האקוטי בבית חולים וולפסון המשרת את מחוז מרכז (לפחות עד שהחדר באיכילוב יקום) – בו תוכלי לקבל טיפול רפואי והתחלה של תמיכה וליווי נפשי. בחדר האקוטי תקבלי טיפול מניעתי (למחלות מין, פוסטינור וכל הדרוש). הוא יכיל עובדת סוציאלית עם התמחות בעבירות מין. התשאול הראשוני עם המשטרה יהיה מלווה על ידי העובדת הסוציאלית ומרוכך בהרבה. בחדר 4 תוכלי לקבל טיפול מעטפת ראשוני למה שקרה לך ולא תצטרכי לעבור בין המחלקות השונות. מתי להגיע? החדר פעיל 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. הכירי את זכויותייך בחדר 4: אם הגעת לחדר האקוטי, המשטרה תגיע לתשאול ראשוני. דעי שאת לא חייבת להגיש תלונה. גם אם המשטרה לוחצת. זאת החלטה שלך.

3. הגשת תלונה, עם מי ובאיזו תחנה?

אם החלטת להגיע לתחנה להגיש תלונה, בין אם מדובר במקרה שקרה עכשיו או במקרה שקרה לפני שנים, כדאי מאוד להגיע עם ליווי של מרכז הסיוע. אי אפשר פשוט להגיע לכל תחנה ולהגיש תלונה. תצטרכי לגשת לתחנה הסמוכה למקום הפגיעה, גם אם היא לא התחנה הקרובה למקום מגורייך ואפילו אם היא בעיר אחרת. לפעמים יש כמה וכמה תחנות באותו אזור ואז תצטרכי לברר איזו תחנה אחראית על הרחוב המדויק שבו התרחשה הפגיעה. אם את לא יודעת איזו תחנה חולשת על האזור אפשר לשאול במוקד המשטרה (הבירורים האלו ואחרים הם חלק מהסיוע שמרכזי הסיוע מעניקים לנפגעות ולנפגעים כך שלא תצטרכי לעשות את זה בעצמך).

4. מתי להגיע?

תמיד עדיף להגיע לתחנה בשעות היום כיוון שבשעות הלילה היא עובדת עם צוות חלקי. כחלק מחוק זכויות נפגעי עבירה שנכנס לתוקפו ב-2004 הוקצו לכל מרחב חוקרים מיועדים לחקירת עבירות מין (אלמ״ב). חוקרי וחוקרות אלמ״ב משתלמים מדי שנה בעולם התוכן של פגיעות מיניות והם גם נמצאים בדיאלוג שוטף עם איגוד מרכזי הסיוע. בשעות היום יש סיכוי גבוה יותר שחוקרי אלמ״ב יהיו במקום וכך קטן הסיכוי שלך לקבל תגובות פוגעניות משוטרים שלא הוכשרו לטיפול בנפגעות אלימות מינית. כמו כן, חלק מהסיוע שתקבלי במרכז הסיוע תל אביב יהיה ליווי בהליך הפלילי המתבטא גם בתיאום שעת הגעה למשטרה כך שבוודאות יהיו חוקרי אלמ״ב בתחנה, ואת כנפגעת לא תצטרכי לעבור טרטור וקושי נוספים מול המערכת.

משטרת ישראל (צילום: ShutterStock)
משטרת ישראל (צילום: ShutterStock)

5. עימות

המשטרה עשויה להציע לך עימות מול הפוגע. את לא חייבת להסכים. זאת החלטה שלך. להחלטה יש משמעויות משפטיות ולכן כדאי להתייעץ עם נשות מקצוע המכירות את ההליך הפלילי.

6. מלווה

יש לך זכות למלווה בהליך הגשת התלונה, העימות וההתנהלות מול המשטרה. אם תפני למרכז הסיוע, תהליך הגשת התלונה יתבצע עם מלווה מטעמן.

7. חדר החקירות

בחדר החקירות תהיה חוקרת שתקליד את כל מה שאמרת ולבסוף תתן לך לקרוא את התלונה שלך. לא משנה כמה את עייפה, מותשת ורוצה לעוף משם – תקראי את התלונה היטב ובדקי שהיא הוקלדה נכון ושמשפטים שאמרת לא הוצאו מהקשרם. יכולה להיות לזה משמעות עצומה בהמשך התהליך המשפטי. מילה קטנה כמו ״לא״ שנפלה בהקלדה יכולה להשפיע על התיק כולו.

8. אחרי

בתום הגשת התלונה תקבלי שם משתמש וסיסמא למערכת המשטרתית דרכה נפגעות עבירה מקבלות עדכון על מצב התיק. אל תאבדי את הפרטים האלו כי כמעט בלתי אפשרי לשחזר אותם או לקבל אותם מחדש. המידע שתקבלי מהמערכת המשטרתית הוא דל ורזה ולכן עלול לעורר חרדה. במקרה כזה אל תישארי לבד עם החרדות. פני לתמיכה.

9. סמכויות

המשטרה היא הגוף החוקר בלבד. היא מגישה המלצות אך לא מקבלת החלטות. מי שמחליט אם לקחת את התיק ולתבוע היא הפרקליטות. כשהתיק עובר לפרקליטות: קחי נשימה. את בתחילתו של תהליך ארוך מאוד. התהליך הפלילי הוא איטי ומסורבל, הפרקליטות עמוסה והחלטות מתקבלות באיטיות. קשה מאוד לעבור את התהליך בלי מעגלי תמיכה. אם את נמצאת בטיפול – זה מצוין. במרכז הסיוע ישמחו לבצע עבורך איחוד משאבים. אם אין באפשרותך ללכת לטיפול מטעמים כלכליים יש אופציות שהמדינה מסבסדת והמרכז יוכל להפנות אותך אליהם.

תמיכה ותמיכה. צילום: שאטרסטוק
תמיכה ותמיכה. צילום: שאטרסטוק

10. שיתוף ותמיכה, תמיכה, תמיכה

אונס או תקיפה מינית מעוררים רגשות קשים אצל הנפגעת. את עלולה לחוש פחד, בושה, אשמה, זעם ובדידות מאוד מאוד גדולה. חשוב מאוד שתמצאי את מי לשתף; חברה, מטפלת, משפחה. את יכולה להתקשר באנונימיות למרכז הסיוע. לשיתוף יש גם משמעות בהליך המשפטי. חברה ששוחחת איתה תעיד לאחר מכן על השיחה ביניכן ותתמוך בעדותך. אל תישארי עם התחושות האלו לבד. פני לקבלת תמיכה.

בהכנת הכתבה השתתפה לילך בן עמי, רכזת ליווי בהליך הפלילי והמשפטי במרכז הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית תל אביב.