חיים יהודיים ברומא

סיור בגטו היהודי חושף את שרידי הקהילה היהודית שידעה עליות ומורדות רבים

קהילה יהודית בת אלפיים שנה (צילום: shutterstock)
קהילה יהודית בת אלפיים שנה (צילום: shutterstock)

הקהילה היהודית ברומא (המונה כ-15,000 איש), קיימת למעלה מ-2,000 שנה ונחשבת לאחת הקהילות היהודיות הוותיקות בעולם. הגטו היהודי העתיק ממוקם באזור סביב עיקול הטיבר שכונה campus martius (שדה המלחמה), ושימש את הצעירים הרומיים כשדה אימונים. עם הזמן, התמלא המקום תיאטראות שסיפקו בידור קל (מאוד) לתושבים, ולאחר שהברברים פשטו על העיר בסערה במאות ה-5 וה-6, הוא נותר עזוב. בימי הביניים המאוחרים הוא שב להתמלא בתושבים עניים מרודים שהצטופפו בנחילי הרחובות העלובים. גורלו של האזור, הנפרס מדרום ל-corso Vittorio Emanuele ועד לנהר הטיבר, השתפר באופן משמעותי לאחר שהאפיפיור הפך את הוותיקן שמעבר לנהר למושבו הקבוע במאה ה-15.

כיום, הבניינים הצרים, הסמטאות המרוצפות והשילוב המיוחד של עמודי רנסנס עם שלל עתיקות, מעניקים נופך יפה במיוחד לחלק זה של העיר. אבל אל תיתנו לחזות הציורית להשכיח מכם היסטוריה עגומה וקודרת של דעות קדומות, בידוד ואפליה. היהודים חיו ברומא במשך למעלה מאלפיים שנה, לרוב בתנאים מחפירים. לעתים נדירות ביותר, הרפו מעט הרשויות מלחץ הגזירות שהטילו על הקהילה. תחילתו של הגטו במאה ה-16 עת סגר את היהודים האפיפיור פאולוס ה-4. היהודים אמנם זכו להגנה מפגיעות אנטישמיות, אך הצפיפות הפכה את המתחם לאחד האזורים הקשים ביותר למחיה ברומא, והמגבלות שהוטלו עליהם הוסיפו עוד יותר לעליבות הכללית. רק עם איחוד איטליה ב-1870 הוסרו המגבלות והחומה נהרסה סופית.

Via Portico D'Ottavia, בליל חינני של מבנים עתיקים מימי הביניים ומתקופת הרנסנס, עבר לאורך גבול הגטו. הרחוב עדיין משמש כמרכז החיים היהודיים בעיר, אבל סביר שרוב האנשים שתראו בטראסות באים מהפרברים. זהו עדיין מקום טוב לטעימות מהמטבח היהודי המקומי.

מלבד הרחובות הציוריים לא חסרות לגטו אטרקציות, כמו למשלFontana delle Tartarughe, מזרקת הצבים, אחת המזרקות היפות ביותר של העיר ב-Piazza Mattei. האגדה מספרת שדלה פורטה ולנדיני בנו אותה עבור הדוכס מטאי במאה ה-16. מטאי, שירד מנכסיו, איבד יחד עם המצלצלים גם את ארוסתו. כדי להוכיח לאביה שהוא עדיין מסוגל לבצע פלאים, הוא הורה לבנות את המזרקה בן לילה. למחרת הוא הציג בגאווה את יצירת הפאר וכך זכה בחזרה בידה של העלמה.

מזרקת הצבים (צילום: shutterstock)
מזרקת הצבים (צילום: shutterstock)

מזרקת-הצבים-גטו-יהודי-רומא

אטרקציות

 

בית הכנסת הגדול

זהו הגדול והמפואר בבתי הכנסת בעיר. במבנה הקודם היו חמישה בתי כנסת (עבור כל עדה), אך הוא ניזוק קשות בשריפה בשנת 1893 וכיום הוא שוכן במבנה אחר, שנחנך ביולי 1904, על גדת נהר הטיבר. על גג מבנה בית הכנסת ישנה כיפת אלומיניום מרובעת הניתנת לזיהוי מכל חלקי העיר (במיוחד מאחר והיא הכיפה המרובעת היחידה בעיר).

כתובת: Lungotevere Cenci 00186 Roma

 

בית הכנסת הגדול (צילום: shutterstock)
בית הכנסת הגדול (צילום: shutterstock)

Museo ebraico – המוזיאון היהודי של רומא

מעבר לכתרים המוזהבים, לכלי הכסף ולספרי התורה, המוזיאון היהודי מציג בפני המבקר תזכורות לרדיפות הרבות שידעו יהודי רומא במהלך ההיסטוריה. המקום עבר שדרוג רציני שתרם לו רבות. עם התוספות המרשימות אפשר למנות גילופי עץ מרהיבים מבתי-כנסת שנעלמו לפני מאות רבות.

כתובת: Lungotevere Cenci

אתר: www.museoebraico.roma.it

מסעדות כשרות

La Taverna Del Ghetto

סגנון איטלקי ביתי ונעים.

כתובת: Via Del Portico d'Ottavia 8

אתר: http://www.latavernadelghetto.com/

 Oriental Food

המסעדה ממוקמת במרכז העיר לא רחוק מ- Bologna Square, ומציעה אוכל מוצלח עם אווירה נוחה.

כתובת: Via Livorno 10

אתר: http://www.kosherinrome.it/