אל תבנו עלינו: שכונת שינקין נאבקת על עוד שטח פתוח

הצפות? משבר אקלים? עיריית תל אביב בכל זאת מעוניינת לחסל שטחים פתוחים לטובת נדל"ן, הפעם על חשבון אשכול הגנים הפופולרי ברחוב העבודה. הפגנת התושבים אתמול השיקה את המאבק. העירייה בתגובה: "פייק ניוז"

תושבים מפגינים נגד הריסת החצר ברחוב העבודה. מחאת "אל תבנו עלינו" (צילום: שלומי יוסף)
תושבים מפגינים נגד הריסת החצר ברחוב העבודה. מחאת "אל תבנו עלינו" (צילום: שלומי יוסף)

מאות מתושבי שכונת לב העיר צעדו אתמול ברחובות במחאה על כוונת העירייה להרוס את אחד השטחים הפתוחים האחרונים בשכונה. מדובר בחצר חולית גדולה המשמשת את אשכול גנים העבודה, מאשכולי הגנים הטובים בעיר, ומהווה את אחד ממקומות המפגש היחידים לכ-300 ילדי השכונה הלומדים בו. העירייה מעוניינת לצופף את האשכול לטובת גנים נוספים, כולל גנים פרטיים לגילאי אפס עד שלוש.

בדרך לאשכול הגנים הצפוף בארץ. צעדת המחאה ברחוב העבודה (צילום: שלומי יוסף)
בדרך לאשכול הגנים הצפוף בארץ. צעדת המחאה ברחוב העבודה (צילום: שלומי יוסף)

ילדי האשכול ועמותת ההורים המפעילה אותו מזה 30 שנה יצאו למאבק ציבורי לאחר שבפגישה עם בכירי העירייה נדחו על הסף כל החלופות שהציגו, כולל תוכניות מפורטות המאפשרות לשמר את החצר ולהרחיב את השטח הבנוי במקום מבלי לפגוע בה. התוכנית הנוכחית תהפוך את אשכול הגנים לצפוף ביותר בארץ. את ההצעה להרחיב את האשכול אל מתחם בית הקשיש הסמוך שלל לדבריהם מנכ"ל העירייה, וזאת על מנת לשמור את השטח עליו בנוי בית הקשיש כעתודת קרקע לשימושים עתידיים.

אשכול הגנים ברחוב העבודה נחשב לאחד הטובים והאהובים בעיר, ושימש כמודל להקמת אשכולי גנים אחרים בעיר. הקהילה שהוקמה סביבו כוללת, מן הסתם ובהתחשב במיקום, אוכלוסיה חזקה ומקושרת שרבים מחבריה העלו בשבוע האחרון פוסטים זועמים לרשתות החברתיות, ביניהם קובי אוז, כנרת רוזנבלום ואור אלתרמן-ברנע. גם סגני ראש העיר, אסף הראל וציפי ברנד, הביעו תמיכה במחאה אך נראה שבכירי העירייה נחושים להוציא את התוכנית הקיימת לפועל.

מעבר לייחודיותו של האשכול וחצרו הגדולה כמוסד חינוכי, מצביעים תושבי השכונה גם על האיוולת הסביבתית שבהריסתו. "כבר חודשים שאני לא מצליח להבין את ההיגיון בהחלטה להקים מחסן ילדים דווקא על חשבון שטח פתוח בלב העיר", כתב האדריכל עילם טייכר, "איך רוצים להרוס את הדבר היפה הזה שרואים בתמונה? איך אפשר לבנות על שטח פתוח שמכיל עשרות עצים? איך מוותרים בקלות על כמה מאות מטרים יקרים של קרקע ירוקה, שחייבים לשמור לדורות הבאים?… העירייה מסרבת לשחרר מגרשים חלופיים, כי היא מעדיפה לשמור אותם לטובת השבחה בעתיד. למשל, את אחד מהמגרשים אגף הנכסים מפנטז למכור, כדי שאפשר יהיה להקים בית מלון (כן, על שטח ציבורי בבעלות העירייה הדבר הכי חשוב זה להקים בית מלון)".

על עצלנות וחמדנות בעיריית תל אביב:בקיץ הקרוב עיריית תל-אביב-יפו תתחיל להרוס את חצר אשכול הגנים ברחוב העבודה בלב תל…

פורסם על ידי ‏‎Eilam Teicher‎‏ ב- יום חמישי, 9 בינואר 2020

תגובת עיריית תל אביב-יפו: "הכתבה רצופה בסילופים, חצאי אמיתות ופייק ניוז. ברור כי העירייה הייתה מעדיפה להעניק שטחים ירוקים ככל האפשר לילדי הגן ואולם הגידול המבורך במשפחות עם ילדים באזור זה מחייב את העירייה לייצר פתרונות חינוך הולמים. מי שבוחר לגור בעיר מבין כי לא יוכל להינות ממרחבים פתוחים כמו בקיבוץ ולשמחתנו הרבה בשני העשורים האחרונים רבים מאוד האנשים שבוחרים להישאר בעיר ולגדל בה ילדים לתפארת. בניגוד לנטען, הצעות ההורים נבחנו באופן מעמיק על ידי כלל גורמי המקצוע ונמצאו לא מתאימות. עם זאת, יעשה שימוש זמני בחצר של המרכז לקשיש כדי למזער את הפגיעה בגנים בתקופת העבודות. בנוסף, במתחם הקיים גובשה חלופה שתאפשר להמשיך את הפעילות בשלב הביניים ולאחר מכן תספק למשפחות ולילדים באזור את הפתרון החינוכי הנדרש להם. העירייה תעשה מאמץ לשמר ככל האפשר את המאפיינים המיוחדים של מתחם הגנים ובמקביל להציע פתרונות נוספים הדרושים לתושבים כמו גנים לילדי הגיל הרך, שחסרים באזור. כמו כן, במענה לבקשות התושבים, תתאפשר גישה למתחם הגנים גם מרחוב רש"י".