משחק החיים: ראיון עם יוצרי "פיפוש" ו"בתככי הרייטינג"

משחקי המחשב של האחים גלוזמן דפקו לחולית בלאו את המוח. 15 שנה אחרי היא יוצאת להגיד להם תודה

7 באוקטובר 2014

גיבור נעוריי האמיתי הוא קורט קוביין. הוא הבחור הראשון שהייתי אובססיבית בנוגע אליו, הפוסטר הראשון שתליתי על הקיר, מי שנכנס הכי עמוק ללבי ולא יצא עד היום. למרבה הצער, עוד מיליונים ברחבי העולם חולקים איתי את אותן התחושות, מה שאומר שטקסט שמהלל את קוביין מיותר לחלוטין. מי שכן עזרו לעצב את התפיסה שלי בנוגע להומור, ליצירתיות ולשיגעון, ולא זכו להכרה שהגיעה להם, הם רנן (היום רנארד) ורועי גלוזמן.

הגלוזמנים כתבו ויצרו ב־1996 את משחק המחשב בתככי הרייטינג, קווסט מורכב וקרוע שעקב אחרי אלימלך אגוז, בלש חסר יכולות (בדיבובו של משה פרסטר), שיוצא לנופש בבית המלון "נופי חדרה", שבו מתבצע רצח ביזארי. במלון מתארחות דמויות המבוססות על סלבס (גדי שיחון הוא בן דמותו של דן שילון, בובו ניצוץ נקרא על שם דודו טופז, זהבהבת היא בת דמותה של יעל בר זוהר וכו'). המשחק התפקע מאינטרטקסטואליות, מבדיחות פנימיות, מאירוניה ומציניות שכל קומדיה עכשווית יעני מודעת לעצמה הייתה מתה לנכס.

כמה שנים לאחר בתככי הרייטינג הגיע פיפוש, על השחקן הכושל והישראלי המושלם חזי פיפוש (אילן גנני), שעולה לשיט על הספינה הלא נכונה ומוצא את עצמו – איך לא – במרכזה של גרסה מופרעת להרמז. אילן פלד הבריק כבר שם כקולו של קפטן קרופניק, שלא מבדיל בין קרחון לבין סוס; ענת מגן שבו הייתה חדרנית צרפתייה; וגם עמוס שוב, דודו זר, שי אביבי ומני פאר השתתפו בהפלגה. ההצלחה של פיפוש הובילה לשלושה משחקי המשך, כשהאחרון מביניהם, פיפוש 3D – המהפכה, זכה לביקורות שליליות. באקורד הצורם הזה נסגרה החברה של הגלוזמנים והמעריצים נותרו עם הנוסטלגיה, אך ללא יורשים ראויים.

אם ככל שהשנים עוברות נראה עדיף לכולנו שקורט קוביין נשרף ולא דעך, ככה גם ברור שלסגור את העסק היה הדבר הנכון עבור הגלוזמנים. בעולם מתוקן, מי שעזרו לעצב דור שלם של חנונים היו הופכים למיליונרים ומקימים אימפריה. למרבה הצער, היצירה הישראלית המצחיקה והאמיצה נותרה פריט לאספנים. "אנשים שיש להם יכולת לפתח משחקי מחשב מעדיפים לפתח אפליקציות ניווט ותוכנות 'תולעת' שיחבלו בכור באירן", אומר רועי גלוזמן.

אבל למה פרשתם?

"זה יותר התחום שפרש מאיתנו, הוא הרגיש חנוק בקשר, אמר שזה לא אנחנו, זה הוא. הוא רצה להתקדם הלאה לדברים חדשים, למשחקי תלת ממד, משחקי רשת, וכל מיני שטויות אחרות שהיו לו בראש. אז אמרנו לו שיילך! תחומים יש כמו דגים בים".

אתם עדיין מקבלים תגובות על המשחקים?

רנארד: "תמיד מסקרן לראות להיכן מעריצי פיפוש הגיעו בחיים. בגדול, המסקנה שלי היא שאף אחד לא הגיע לכלום. פשוט אוסף כשלונות – אין אפילו אחד שעשה כסף. עזבי כסף, לפחות שיצא עם מקצוע. אבל ברצינות, אני חושב שהדבר שעבר דרך המשחקים באופן העמוק ביותר היה איזה רעיון של ללכת עם האני מאמין שלך עד הסוף, תוך התעלמות מוחלטת משיקולים כלכליים. זה נכון מה שאומרים – משחקי מחשב יכולים להשחית את הנוער".

הרגשתם בזמנו שפעלתם בשממה, שעשיתם משהו חלוצי?

רועי: "חלוצי זה טרומפלדור ומלריה. בשביל מחשב צריך חשמל, בשביל מלריה לא. ושלא נדבר על טרומפלדור ועל מקלדות. אנחנו היינו שני ילדים עם הרבה זעם מודחק ומחשב. אני מניח שההומור שלנו היה הרבה יותר מובן היום מאשר לפני 15 שנה. אז היה לנו ברור שאנחנו מצחיקים את עצמנו תוך סיכון שאף אחד לא יבין אותנו".

אתם חוזרים למשחקים מדי פעם או שהשארתם את זה מאחוריכם?

רנארד: "מאז לא פתחתי את המשחקים שוב. יש הרבה אנשים שיודעים לשלוף ציטוטים שלמים מהמשחקים, זה קטע לא נורמלי. אני חוץ מהמילה 'קישקע' לא זוכר כלום".

המשחקים שלכם היו קולנועיים מאוד וההומור המרובד שלכם הוא משהו שהפך שנים אחר כך לפופולרי מאוד בטלוויזיה. חשבתם ליצור יחד משהו בתחום אחר?

רנארד: "ניסינו, אבל היינו צעירים מאוד ולא היינו מוכנים להתפשר. היינו קרובים לחתום על חוזה להפקת סדרת אנימציה על פיפוש. הערוץ ביקש שיהיה מנגנון בקרה לתכנים שכתבנו, ולא היינו מוכנים לשמוע על זה. לא רצינו לשמוע אף אחד. היום זה נראה לי שערורייתי. מצד שני, זה מי שהיינו. בגלל זה פיפוש לא גמר על גביעים של דני או על שקיות במבה".

התאכזבתם מהדרך שבה התקבלו משחקי ההמשך של פיפוש. יש בכם חרטה מסוימת שלא הפסקתם אחרי הפיפוש הראשון?

רועי: "למה? צ'אק נוריס הצטער שהוא לא הפסיק אחרי 'מחץ הדלתא 1'? התמדה היא תמיד דבר ראוי. זה אגב, בניגוד לצ'אק נוריס. או לסרטים שלו".

המחויבות שלכם למשחק הייתה טוטאלית, בזמנו אפילו פרסמתם את המספר שלכם לטובת מי שנתקע במשחק ורצה להיעזר בכם. אתם מתחרטים על הפתיחות הזאת?

רנארד: "כמיטב המסורת במשחקים שלנו, אני אתן לך שלוש אופציות לבחור מהן: א. תראי, סלקום לא סתם הגיעה לאיפה שהיא היום. ב. נו, ואם אני מתחרט זה יעזור לי? ג. אף אחד לא נתקע במשחק, זה שקר גס".

יש סיכוי לקאמבק?

רועי: "לחזי פיפוש אין מקום קבורה ידוע. הוא פשוט נעלם לפני 15 שנה".