המסעדנים קורסים: סגירות זמניות, סיוע משפחתי ואובדן הכנסה
עובדים שנכנסים לבידודים, סידורי עבודה שמשתנים כל הזמן וירידה בכמות הלקוחות - המסעדות אמנם פתוחות, אבל אנשי התחום מדווחים על כאוס מוחלט. ועדיין, ישנה גם אופטימיות שהגל יעבור מהר והשגרה תחזור
הסגר הלא־רשמי מחזיר את ענף המסעדנות לימים השחורים של תחילת הקורונה. צוותים בבידוד ולקוחות שחוששים להתקהל ומבטלים הזמנות יוצרים כאוס, 180 מעלות מהאופטימיות שמפגין שר האוצר אביגדור ליברמן. מסעדנים ושפים נאלצים לכבות שריפות ומסעדת נאם אף הודיעה על סגירה זמנית. אספנו כמה עדויות מהשטח המדמם וגם תגובה מארגון מסעדנים חזקים ביחד, הקורא לממשלה לפעול – ומהר.
אביבית פריאל, אוזריה
"ביטלתי היום את משמרת הבוקר במסעדה. את שישי בוקר הצלחתי להשאיר פתוח עם משמרות כפולות. אתמול התווספו לי עוד שני מאומתים וזו כבר נקודת משבר. בסך הכול יש לי חמישה מאומתים ועוד שניים שמחכים לתוצאות מתוך כ־20 עובדים. כמעט כל יום אני במשמרת וכולם מתגייסים אבל יש גבול עד כמה אפשר למתוח את החבל. לקחתי על עצמי לעשות בדיקות לכל העובדים וקניתי ערכות, שזו הוצאה לא קטנה לעסק, אבל אני פועלת מתוך אחריות חברתית. שלחתי סידור עבודה וכתבתי 'בתקווה שהוא יחזיק עד סוף השבוע'".
נוי סירקוביץ', סביצ'ה בכרם
"שבוע וחצי המסעדה הייתה סגורה. חצי מאנשי הצוות נדבקו בקורונה, כולל אני. הודעתי שאני לא מרגישה טוב ונשארת בבית לנוח, וכשאומתתי כחולה שלחתי את כולם להיבדק. למחרת רובם יצאו חיוביים, כל מי שיכול להכין אוכל בכל אופן, ובלב כבד סגרתי את המקום. בשישי האחרון ההורים שלי ואחי עבדו איתי במקום הצוות החסר. בהערכה גסה, ההפסד הכספי עומד על כ-80 אלף ש"ח".
אורן אסידו, Ole
"אתמול שני ברמנים נכנסו לבידוד וטבחית הודיעה שהיא לא מרגישה טוב ונכנסה לבידוד – וזה רק ביום אחד. המצב קשוח מאוד מבחינת צוות ואני לא מצליח לצאת מהמטבח, שלא לדבר על נושא הביטולים בכמויות. מרגישים את הפאניקה ואף אחד לא לוקח אחריות על המצב. נקודת האור היחידה היא שמתוך קושי אפשר לצמוח ולהפוך לבלתי ניתן לעצירה".
יובל נויגרטן, מגזינו
"אנחנו מנסים לבנות תכנית כמה ימים קדימה, שמן הסתם עומדת למבחן בכל יום מחדש. כל בוקר אנחנו מתעוררים לידיעה של מישהו שחולה או לא מרגיש טוב. שמנו על עצמנו הגנות כדי שלא נצטרך לאכזב לקוחות, ואנחנו מתאימים את כמות העובדים שיש לכמות האורחים שאנחנו יכולים לקבל. זה משחק יומיומי וכל הזמן צריך לעשות הערכות מצב. מכיוון שבדיקות ותו ירוק אינם יעילים, הוצאנו הנחיה גורפת שמי שלא מרגיש טוב שיישאר בבית. אנחנו מנסים לחפות על הצמצום בהרחבת המשלוחים. כמותם גדלה מאוד לאחרונה, ובמיוחד הברכות שמצורפות – בידוד נעים, תרגיש טוב והחלמה מהירה".
יואן סמדג'ה, מנכ"ל מייזון קייזר בישראל
"נכון לעכשיו – וזה משתנה כל הזמן – כ-20 אחוז מהעובדים שלנו בבידוד: עובדי המאפיות, עובדי דלפק, מלצרים או חלק מהצוות הניהולי הבכיר. מרגש לראות את האחווה והעזרה ההדדית בין העובדים שמגלים אחריות ומגבים זה את זו במשמרת כפולה או כל עזרה אחרת. מי שבמשמרת מגלה פרודוקטיביות רבה, כך שלמעשה אין לנו כמעט חוסרים בייצור.
ללא ספק יש ירידה בתנועת הלקוחות, כ-20 אחוז בבוטיקים ברוטשילד ובנמל ו-35 אחוז במידטאון, כי הרבה מהלקוחות שם הם עובדי המשרדים. בביסטרו קייזר, הבראנץ' עובד חזק ושומר על יציבות. בשאר הסיטים יש ירידה של עד 40 אחוז. הספקתי ללמוד שהקהל הישראלי מסתגל מהר לכל מצב, ואני מאמין ומקווה שבעוד שבועיים דברים יתבהרו והכל יתחיל לחזור לשגרה".
אלכסנדר כהן, יאקימונו
"אחרי כל מה שעברנו בשנתיים האחרונות אנחנו עדיין במצב תקין. נכון שאנשים עדיין נלחצים, אך אם לא באים למסעדה מזמינים משלוח. אנחנו מאמינים שצריך להישאר דרוכים ולעבור במלוא הכוח. אם עובדים נכנסים לבידוד אחיותיי ואני ממלאים את מקומם ולהפך. למזלנו השותפות עם מלון הילטון חזקה כל כך, עד שאם אני לא נמצא שם לתת מענה – יש מי שמגבה אותי".
ארגון מסעדנים חזקים ביחד
"כואב לנו לראות עסקים נסגרים וגם עסקים איתנים כלכלית כמו מסעדת נאם, שנסגרת למספר ימים עקב מצוקת העובדים בעקבות מדיניות הבידודים. לצערנו התחזית שלנו מתממשת וככל שגל התחלואה מתמשך הפגיעה במסעדות גדלה. הממשלה תהיה חייבת לעזור למסעדות ולעסקים שנפגעו. אנו מצפים מהממשלה ומשרד האוצר להכריז בהקדם על מתווה פיצויים על בסיס התוכנית שהצגנו אתמול ועיקריו: 1. פיצוי לעסיקם על ירידה מעל 25% בהכנסות; 2. פיצויי מייידי ורלוונטי כדי לעזור בפועל ולא בדיעבד; 3. נגישות לפיצויים במינימום ביורוקרטיה. אנו מצפים מההמשלה הנוכחית להגיב מהר ובאפקטיביות".