לילות סן לורנצו

לא רחוק מהמרכז המוכר של רומא, ליד תחנת הרכבת טרמיני, מסתתרת שכונת סן לורנצו שבה תוכלו לעשות קניות ולבלות עד אמצע הלילה

השוקולדים של סעיד. צילום: Ottavio Celestino SAID
השוקולדים של סעיד. צילום: Ottavio Celestino SAID
3 בדצמבר 2013

לפני כשנה, כמה שבועות לפני שהתחתנתי, קיבלתי הצעה שאי אפשר לסרב לה. חברה טובה שהגיעה לארץ מרומא שאלה בסקייפ אם נרצה לשמור לה על הדירה בעיר, ואני תוך שעה מצאתי טיסה ליעד ירח הדבש שלנו. שכונת סן לורנצו (San Lorenzo), שבה שכנה הדירה, התגלתה כבר בלילה הראשון כמקום בילוי אלטרנטיבי איכותי עם ברים, מסעדות ואפילו חנויות שנפתחות רק כשהשמש יורדת. בלב השכונה נמצאת אוניברסיטת לה ספיאנצה (La Sapienza) ולכן רבים מתושביה הם סטודנטים צעירים. בשעות הבוקר, כשכל הסטודנטים לומדים, הרחובות די שקטים, ואז כדאי לשבת באחד מבתי הקפה הקטנים הפזורים בין קירות הגרפיטי האמנותיים שבשכונה ומציעים אווירה היפסטרית-רומית. ואולם, אין ספק שאחרי ימים עמוסים בשיטוטים במרכז רומא, סן לורנצו היא בעיקר אופציה מושלמת לבילוי לילי המשלב אפרטיבו (ביטוי שפירושו אוכל חופשי ברכישת משקה) קל ושופינג לקינוח.

אופנה וקומיקס

אחד הדברים המרעננים ביותר בסן לורנצו הוא מגוון החנויות העצמאיות שתוכלו למצוא ברחובותיה, בעיקר בין חומת אורליאנוס העתיקה לבית הקברות ורנו (Campo Verano), על שני צדי ויה טיבורטינה (Via Tiburtina): חנויות ספרי יד שנייה (הרבה באיטלקית, מעט באנגלית) שהן גם מרכזים פוליטיים קטנים, לצד חנויות ביגוד עצמאיות שקוראות תיגר על לואי ויטון ופראדה שבמרכז העיר וגם מקלות על הכיס. כבר ברחוב השני המקביל לחומה (Via dei Latini), נמצאות שתי חנויות ששבו את לבי. הראשונה, קומיקס בולבארד (Comics Boulevard), חנות ספרים וקומיקס יד שנייה שמציעה מגוון ספרי אמנות, קומיקס ואף ספרים באנגלית במחירים זולים ובאווירה בוהמיינית. לא רחוק ממנה, על אותו רחוב, נמצאת גם Not Your Dolls, חנות בגדים ואביזרים והסניף הראשון מבין שניים השייכים לשתי מעצבות צעירות. כל פריט כאן נעשה בעבודת יד והוא יחיד במינו, וברקע אפשר גם להתרשם מציורים וצילומים של אמנים צעירים התלויים על הקירות. אבל אל תסתפקו ברחוב אחד, תנו לעצמכם לשוטט בין רחובות השכונה הצבועים גרפיטי ותוכלו לגלות עוד שלל חנויות אופנה, עיצוב וספרים שמציעות את מרכולתן דווקא בין ארבע אחר הצהריים לחצות.

אפרטיבו ושוקולד

הליכה קצרה אל הפיאצה המרכזית בשכונה (Piazza Dell'Immacolata) תוביל אתכם אל כיכר שבימים רגילים מתמלאת בצעירים שיושבים על המדרגות ועל הרצפה, מעשנים, שותים ומקשקשים, ובערב משנה את אופייה בהתאם להופעות ולדוכנים המציגים בה.

האווירה במקום מאוד שכונתית. בימים מסוימים יש הופעות עממיות שמושכות אנשים מבוגרים יותר שאף פוצחים בריקוד, וכמובן, ברגע שיש משחק כדורגל חשוב הכיכר הופכת למתחם הקרנה ומתמלאת באוהדים צורחים מכל הגילים.

אבל איך אפשר לכתוב על רומא בלי להתייחס לאוכל? אל דאגה, גם בסן לורנצו תוכלו למצוא פיצריות איכותיות ומסעדות פירות ים מופלאות. עם זאת, בעיניי עיקר האטרקציה בשכונה הוא הברים הקטנים והאפלוליים שבהם אפשר להזמין אפרטיבו – מזנון אוכל חופשי ברכישת משקה אלכוהולי במחיר שווה לכל נפש. ברים שכאלו ממוקמים באזור האוניברסיטה ומצליחים לשלב באופן נפלא בין תרבות, נשנושים ויין. קחו לדוגמה את באראבוק (Barabook), חנות ספרים ובר יין שפונה בעיקר לסטודנטים מחו"ל דוברי אנגלית ומציעה לחם, גבינות, בשרים ויין. ומי שחשקה נפשו באמצע הלילה בנשנוש מתוק יכול להתנחם בשוקולדים האלוהיים של סעיד (Said). המקום שפועל משנת 1923 החל את דרכו כמפעל שוקולד והוסב בעשור האחרון לחנות בוטיק לשוקולדים עם בית קפה-מסעדה שמציע הצצה להכנת השוקולדים מבעד לזכוכית המטבח.

טיפ לדרך

בלילות הקיץ החמים כדאי לעשות מאמץ ולהגיע במיוחד לפסטיבל "קיץ סן לורנצו" (San Lorenzo Estate) שמתרחש כל שנה מ-1 ביוני עד 10 באוגוסט בגן שנמצא לפני בית הקברות, ממש על ויה טיבורטינה. הפסטיבל הוא סוג של יריד באווירה של פעם. מדי יום יש הופעות, אמנים שמציגים את עבודתם ושלל דוכני אוכל, בגדים, ספרים, דיסקים וכדומה. חידוש נחמד שמציע הפסטיבל הוא שלל מתקנים, כמו שולחנות פינג-פונג ומתקן השור הזועם, שמתאים לזוגות, לרווקים ולמשפחות כאחד.