המעורב הירושלמי משוק התקווה הגיע לשוק הכרמל אחרי 50 שנה

תערבב אותנו. מעורב ירושלמי בשוק הכרמל. צילום: יעל שטוקמן
תערבב אותנו. מעורב ירושלמי בשוק הכרמל. צילום: יעל שטוקמן

צמד בני הדודים יעקב ישראל ניסים ודוד כהן החזירו לחיים את את דוכן המעורב הירושלמי של סבא יעקב וסבתא רבקה לשוק בו צמחו, ובאמת שאין יותר קלאסיקה ישראלית מזה - פלנצ'ה חמה, תערובת בשר ואברי פנים צרובים, בגט טרי וזיכרון ילדות שלא ידעתם שחסר לכם

2 בינואר 2024

רק תל אביבים וותיקים במיוחד יזכרו את דוכן המעורב ירושלמי ששכן בשוק התקווה אי שם בשנות השבעים, ועמד שם נטול שם – כי לא היו לו יותר מדי מתחרים. הדוכן היה שייך ליעקב ורבקה ניסים, שהגישו בו מעורב ירושלמי לפי מתכון משפחתי מהודק ומדויק. הדוכן נסגר על ידי הזוג במהלך שנות התשעים, וכעת שני נכדיהם – בני הדודים יעקב ישראל ניסים ודוד כהן – החליטו להשיב עטרה ליושנה, ולהחזיר לחיים את המתכון המשפחתי של משפחת ניסים.

הדוכן החדש, שהתמקם בשוק הכרמל ממש על הגבול עם רחוב רמב"ם, נפתח כמה ימים לפני המלחמה, והיה סגור במהלך התקופה האחרונה עד שהשגרה המדומה הזו החלה לחזור, והתל אביבים שבו לפקוד את השוק. שם מגישים ניסים וכהן את המתכון המשוחזר, שכולל פרגיות, טחול, כבדי עוף, בצל מטוגן ותערובת תבלינים ריחנית. בני הדודים טוענים שהסוד במנה שלהם מצוי דווקא בפרגית, ששומרת על עסיסיות ולא מתייבשת במהלך הטיגון, זאת בניגוד לרוב המעורבים, שמשתמשים פשוט בחזה עוף.

אל תמרח אותנו, תזלף. מעורב ירושלמי בשוק הכרמל. צילום: יעל שטוקמן
אל תמרח אותנו, תזלף. מעורב ירושלמי בשוק הכרמל. צילום: יעל שטוקמן

את המעורב מכינים על הפלאנצ'ה מול עיניכם הרואות, ואחר כך הוא נזרק בעודו חמים לתוך פיתה (44 ש"ח) או בגט (49 ש"ח), והתוצאה מופלאת. לראיה – עד שהגעתי לדוכן הזה, ראיתי את עצמי משום מה כמי שלא חובבת חלקי פנים. סורי, לא נוגעת בחלקי פנים יפה שלי. אבל דוד הבטיח לי שאוהב את המנה, ודוד צדק. בתוך בגט קריספי וחמים התערובת המעורבת התגלתה כטעימה עד מאוד, ומנחמת לא פחות. היחס בין המעורב לבצל המטוגן, ולטחינה והעמבה, היה מדויק, וכל ביס הכיל בתוכו קשת רחבה של טעמים, ניחוחות ותבלינים. הכורכום היה דומיננטי בדיוק כמו שצריך, החריף הורגש במידה הנכונה וגם העמבה באה לי בול. אה, ואם בא לכם פחות כבד, אפשר לקחת גם בחצי מנה (27 ש"ח פיתה, 29 בגט).

קלאסיקה מקומית. כלומר, של ירושלים, אבל עדיין. מעורב ירושלמי בשוק הכרמל. צילום: יעל שטוקמן
קלאסיקה מקומית. כלומר, של ירושלים, אבל עדיין. מעורב ירושלמי בשוק הכרמל. צילום: יעל שטוקמן

מלבד המעורב המדובר, השניים מכינים על הפלאנצ׳ה גם חזה עוף במרינדה, וגם כבד עוף למי שלא אוהב את כל חלקי המעורב. בנוסף, למי שנמנע משום מה מגלוטן, יש אפשרות לקחת בצלחת, להוסיף חומוס/ אורז/סלט עגבניות, וליהנות מלימונדה קרירה וצוננת לצד תחושת נוסטלגיה חמימה לתקופה שלא בהכרח הכרנו. ככה זה בשוק הכרמל, לפעמים חוזרים אחורה בזמן.
מעורב ירושלמי (כן, זה השם), רמב״ם 2,א'-ה' 11:00-18:00, ו' 10:30-15:00, גם בוולט