בעקבות הלחץ הציבורי: תחנות הרכבת הקלה ישארו פתוחות בשבת

20 מטר מתחת לאדמה, קירות בטון בעובי מטר. תחנת אלנבי היא גם מקלט (צילום: אספיר איובוב)
20 מטר מתחת לאדמה, קירות בטון בעובי מטר. תחנת אלנבי היא גם מקלט (צילום: אספיר איובוב)

זעם ציבורי ששטף את הרשתות בשעות האחרונות, הוביל את פיקוד העורף ומשרד התחבורה לשנות את החלטתם המקורית ולהשאיר את תחנות הקו האדום התת קרקעיות פתוחות לציבור במשך הסופ"ש. התחנות תוכננו ונבנו כדי לשמש גם כמקלט ציבורי בשעת חירום. בתקווה שלא נזדקק להן בסופ"ש הזה

13 באוקטובר 2023

****עדכון 18:30

בעקבות הלחץ הציבורי, ועבודה נמרצת מאחורי הקלעים של בכירים בנת"ע, עיריית תל אביב-יפו ופיקוד העורף, הצליחו כל הצדדים להגיע להסכמה על הצורך בהשארת תחנות הקו האדום התת קרקעיות פתוחות בשבת, לטובת תושבים באזור ועוברי אורח שעשויים להזדקק להן.

התחנות נבנו מראש כמקלטים ציבוריים לעת חירום שיכולים להכיל עד כאלפיים איש כל אחד. אותן תחנות, 13 במספר בין תל אביב לבני ברק, נסגרות לציבור מדי שישי בצהריים ועד מוצאי שבת עקב ההחלטה שלא להפעיל את הרכבת הקלה בשבת, ובפיקוד העורף חששו להורות על פתיחתן של התחנות כמקלטי חירום כדי לא לעורר פאניקה. היום, כשאזרחים ברחבי העיר הבינו שגם בסופ"ש הזה לא יוכלו למצוא מקלט בתחנות הרק"ל, התעורר זעם ציבורי רב ובעקבותיו הוחלט לפתוח את התחנות בכל זאת.

מחברת תבל, מפעילת הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב נמסר: על פי הנחיית פיקוד העורף, הרכבת הקלה מודיעה כי החל מהערב (יום שישי, 13.10) בשעה 20:00, כל התחנות התת קרקעיות של הקו האדום, יהיו פתוחות 24/7 לרשות הציבור, וישמשו כמקלט בזמן אזעקה. להלן רשימת התחנות התת קרקעיות:

????תחנת אם המושבות (פ״ת)
כניסה B דרך ז'בוטינסקי סמוך לאמיל זולא 5, בני ברק

????תחנת אהרונוביץ׳ (ב״ב)
כניסה A – דרך ז'בוטינסקי 166.

????תחנת בן גוריון (ב״ב)
B דרך ז'בוטינסקי 3 בני ברק.

????תחנת ביאליק (ר״ג)
C – דרך ז'בוטינסקי 75 רמת גן

????תחנת אבא הלל (ר״ג)
כניסה B – דרך ז'בוטינסקי 5, כניסה C – אבא הלל 1 רמת גן.

????תחנת ארלוזורוב (ת״א)
כניסה B – דרך מנחם בגין 160 תל אביב.

????תחנת שאול המלך (ת״א)
כניסה A – שדרות מנחם בגין 125

????תחנת יהודית (ת״א)
כניסה A – מקלף 1

????תחנת קרליבך (ת״א)
כניסה B – קרליבך/מנחם בגין

????תחנת אלנבי (ת״א)
כניסה A – יהודה הלוי 63

****סוף עדכון 

לעובדה שהקו האדום של הרכבת הקלה לא פועל בשישי-שבת עוד לא התרגלנו וגם לא נתרגל לעולם, אבל אם לפני חודשיים חשבנו שזה מחדל, הגיע המחדל הגדול בתולדות המדינה והכניס דברים לפרופורציות. על פי דיווח של אסף זגריזק הבוקר ב"גלובס", מחדל הסופ"שים של הרכבת הקלה מקבל עכשיו גם גוון אקטואלי מרתיח במיוחד.

>> עיריית ת"א-יפו תפעיל קווי אוטובוס לחיפה ובאר שבע בשבת

תחנות הרכבת הקלה התת קרקעיות של הקו האדום בגוש דן, תוכננו ומוגנו כך שבעת הצורך יוכלו לשמש כמקלטים המוניים לעשרות אלפי אנשים, בעיקר בתרחישי קיצון כמו מתקפה ביולוגית/כימית אך גם לעיתות מלחמה. בנת"ע התגאו אי שם ב-2019 בעובדה כי כל תחנה תת קרקעית של הרכבת הקלה תוכל להגן על כאלפיים איש, ובסך הכל כ-25 אלף איש יוכלו למצוא בהן מקלט (זאת בנוסף לחניונים תת קרקעיים ממוגנים כמו חניון הבימה וחניון דיזנגוף סנטר).

אבל על פי דיווחו של זגריזק, כאמור, תחנות הרק"ל התת קרקעיות ישארו סגורות בשישי-שבת הזאת, כפי שנותרו גם בשבת שעברה כשהמדינה כולה חיפשה מחסה ועיריית תל אביב-יפו הזדרזה לפתוח את המקלטים העירוניים. גרוע מכך, גם כשזגריזק פנה בנושא לנת"ע, הם הפנו אותו אל פיקוד העורף, ואילו פיקוד העורף לא הגיב לפנייה כלל.

לאורך התוואי התת קרקעי של הקו האדום בתל אביב, רמת גן ובני ברק, מתגוררים אלפי אזרחים בבניינים ישנים ונטולי מרחב מוגן, והתחנות התת קרקעיות, כל אחת מהן כ-20 מטרים מתחת לאדמה עם קירות בטון בעובי מטר, היו יכולות לספק להם תחושת ביטחון. אבל חוסר התפקוד של הממשלה אינו פוסח גם עליהם.

בתוך כך, הצליחה שרת התחבורה מירי רגב לאשר רק ארבע טיסות של אל על לישראל בשבת במקום עשרות הטיסות שיש בהן צורך, והכריזה על הפעלת רכבת ישראל בשבת רק אחרי שעיריית תל אביב-יפו הודיעה כי תפעיל תחבורה ציבורית לחיפה ובאר שבע. מנת"ע ומשרד התחבורה נמסר בהודעה משותפת: "שרת התחבורה מירי רגב הוציאה הנחיה לאפשר את פתיחת תחנות הרק"ל לטובת שימוש כמקלטים בת"א בכפוף להנחיות והדרישות של פיקוד העורף. נת"ע ותבל ערוכים לפתיחה מהירה של התחנות התת הקרקעיות של הרכבת הקלה בגוש דן, בכל עת, וזאת על מנת שישמשו להגנת האזרחים במקרה הצורך. פתיחת התחנות כפופה להנחיית פיקוד העורף כאמור".