ביקורת תרבות

טרנטינו היה זועם על הפוסטרים הישראליים של סרטו החדש

כרזת "היו זמנים בהוליווד" מציגה בגאווה את ליאונרדו דיקפריו, בראד פיט ומרגו רובי. מבט נוסף מגלה שהאחרונה כנראה לא מספיק חשובה

צוות "היו זמנים בהוליווד" בקאן. צילום: GettyImages/Andreas Rentz
צוות "היו זמנים בהוליווד" בקאן. צילום: GettyImages/Andreas Rentz
11 באוגוסט 2019

השבוע יעלה סוף סוף לאקרנים "היו זמנים בהוליווד", סרטו החדש של קוונטין טרנטינו, שעמל עליו במשך חמש שנים. כמו בכל העולם, גם בישראל ניכרה התרגשות לקראתו, אך מה רבה הייתה ההפתעה כאשר כרזות ברחבי הארץ בישרו על הסרט החדש בכיכובם של בראד פיט וליאונרדו דיקפריו בלבד, למרות שלצדם (באותו גודל, יש לציין) ניצבה כוכבת אחת, מרגו רובי שמה. מדוע נעלם שמה מהפוסטר הישראלי?

עלילת "היו זמנים בהוליווד" מתרחשת בשנת 1969 בלוס אנג'לס, ומספרת את קורותיהם של שני כוכבי מערבונים (פיט ודיקפריו) ושל שכנתם, השחקנית שרון טייט, בגילומה של רובי. בעוד דמויותיהם של פיט ודיקפריו בדויות, דמותה של רובי מבוססת על טייט האמיתית אשר נרצחה באכזריות בחודש השמיני להריונה על ידי הכת של צ'ארלס מנסון. מוזר, אם כך, שחברת ההפצה הישראלית החליטה שלא מדובר בדמות חשובה מספיק והתעלמה מהפופולאריות של רובי – אחת השחקניות המבוקשות ביותר בהוליווד, שהייתה גם מועמדת לאוסקר.

כרזת "היו זמנים בהוליווד". הפוסטרים בחו"ל לא השמיטו את שמה של רובי (צילום: נגה הררי גורן)
כרזת "היו זמנים בהוליווד". הפוסטרים בחו"ל לא השמיטו את שמה של רובי (צילום: נגה הררי גורן)

השמטת שמה של רובי מהפוסטרים אינה טעות אנוש. זהו מהלך מכוון ומפלה שניתן רק לשער מדוע נעשה. עד לפני כמה עשורים, שחקניות נשיות לא ניצבו בכרזת הפוסטר פשוט כי לא היו במרכז הסרט. הן לא היו הגיבורות שמניעות את העלילה, אלא התפאורה, האובייקט המיני, ממתק לעין שנעים להסתכל עליו.

אבל השנה היא 2019, ומרגו רובי רחוקה מלהיות הבחורה הזאת. לא רק שהיא שחקנית מצוינת ומוערכת בתעשייה, היא גם לוהקה לתפקיד הספציפי הזה על ידי קוונטין טרנטינו, במאי שבדרך כלל דואג לייצוג נשים בתפקידים עמוקים ומלאי בשר. ברבים מסרטיו המצליחים של טרנטינו כיכבו גיבורות נשיות: שושנה ב"ממזרים חסרי כבוד" (2009), חבורת הנשים ב"חסין מוות" (2007), ביאטריקס קידו בשני סרטי "קיל ביל" (2003), וגם ג'קי בראון השחורה ולא תואמת אידיאל היופי של אותם ימים בשנת 1997. מעניין איך הוא ירגיש כשישמע על הפאשלה של הישראלים.

פורום פילם, מפיצת הסרט "היו זמנים בהוליווד" בישראל, מסרה בתגובה: "שילוט, כמדיה, יכול להכיל כמות מצומצמת של טקסטים ולכן התמקדנו בשמם של שני השחקנים המרכזיים. אלמנטים אחרים בקמפיין שלנו כוללים התייחסות לשלושתם".