משבר בשוק השכירות: התל אביבים הצעירים חוזרים להורים

(צילום: גטי אימג'ס)
(צילום: גטי אימג'ס)

משבר הקורונה מטלטל שוכרים ומשכירים: האם בעלי דירות יאלצו להוריד מחירים? האם תאלצו לעזוב דירה? לא משנה אם אתם חוזרים להורים, מסבלטים או מסתבלטים, זועמים על בעלי דירות Airbnb או במו"מ על שכר הדירה - כולנו בבעיה. ארבעה סיפורים מקצה הקרחון

1 באפריל 2020

על צגי המסכים ובין קירות הדירות ובמאה מטרים המותרים מסביבן, תל אביב היא עדיין עיר ללא הפסקה. הסלוגן חזק מספיק ויש תוכן תרבותי שאפשר לצרוך מהמסך, היוגיסטיות האהובות עלינו עוד שם, יש עדיין סופרים שפתוחים 24/7 (רק אם נחוץ לצאת אליהם), יש מוזיקה וסטים מבעד למסכים באדיבות הברים שאהבנו לפקוד. יש קהילתיות ודאגה למבוגרים ויש אותנו שאוהבים את העיר הזאת כל כך. אבל האם כל אלו מספיקים? האם השכירות הגבוהה מצדיקה כעת את התמורה?

כרמל קמין: "הרבה מהחברות שלי שגרות עם שותפים חזרו להורים. הייתי שמחה לחזור לעיר אבל אני לא יודעת בשביל מה. זאת קצת תעודת עניות לעיר שהרבה עוזבים אותה. זו לא באמת קהילה, ברגע שאין חברים שאפשר להיפגש איתם, מרגישים ניכור"

"הרבה מהחברות שלי שגרות עם שותפים חזרו להורים, לתאים הגרעיניים שלהם", משתפת כרמל קמין (32), מנהלת שיווק ודיגיטל, שהוצאה לחל"ת ובחרה להישאר לתקופה אצל הוריה בחיפה. בדירתה השכורה נשאר השותף שעוזר עם החתול שלה. "הייתי שמחה לחזור לעיר אבל אני לא יודעת בשביל מה", היא אומרת. "כבר עדיף להיות בדירה יותר גדולה עם מרפסת מאשר בדירה תל אביבית שאתה מסתכן בכל יציאה לסופר. זאת קצת תעודת עניות לעיר שהרבה עוזבים אותה. זו לא באמת קהילה, ברגע שאין חברים שאפשר להיפגש איתם, מרגישים ניכור. אני רוצה לחזור לתל אביב שאני זוכרת ולא לתל אביב העצובה בימי קורונה". 

קמין גרה בתל אביב למעלה מחמש שנים, אבל כשהוצאה לחל"ת בחרה לצאת להתעודד קצת אצל הוריה ואז התחיל ההסגר. "לא תכננתי להישאר כל התקופה. כשאתה לא עובד ולא יוצא, לצערי לא מספיק מרגישים בבית בדירה שחולקים עם שותף, גם אם בשגרה מסתדרים מעולה. זה לא באמת סגנון חיים שמתאים לבידוד 24/7. אצל ההורים יותר נחמד ונוח, כולם לוקחים חלק בבישולים ובסופר. זה מצחיק כי לא הייתי ככה אצל ההורים מאז שהשתחררתי. להיות בשכונה שקטה בחיפה זה הרבה יותר קל, אין משטרות ברחוב, זה לא כמו לגור בבוגרשוב שאם את יוצאת ישר רואים אותך. בחיפה גם כמעט אין נדבקים".

דירה עם שותף זה לא סגנון חיים שמתאים לבידוד 24/7. כרמל קמין (צילום: עינבל רמות)
דירה עם שותף זה לא סגנון חיים שמתאים לבידוד 24/7. כרמל קמין (צילום: עינבל רמות)

כל תל אביבי מתחיל כבר למד דרך הכיס שעל מיקום שווה וטוב משלמים (ולא מעט), אבל סגר ביתי עד למועד לא ידוע, יחד עם פרנסה על מצב "השתק" ואבטלה גואה, וקשה שלא לחוש שמשהו בשוק השכירות עומד להשתנות, וככל שמשבר הקורונה יחריף השינוי יהיה דרמטי יותר. אנחנו רגילים לביקוש הגואה בקבוצות חיפוש הדירות התל אביביות, אבל שבועות ספורים לתוך המשבר והם מלאים בתחנונים לסאבלט ודירות זולות. השאלה "האם יש לנו עדיין את היכולת הכלכלית לגור כאן" חולפת במוחם של רבים.

לירון רוזין בת 37, בעלת משרד התיווך לירון רוזין שיווק נדל"ן: "בעלי הדירות יצטרכו להוריד את מחירי השכירויות לשוכרים שאינם מסוגלים לשלם כעת, אחרת הם מסוגלים למצוא את עצמם עם דירות לא מאוישות. זה התרחיש הגרוע עבורם כעת"

גם יובל (28), דיילת אוויר שהוצאה לחל"ת, בחרה לחזור להורים המתגוררים במושב בשרון. "בתחילת מרץ חזרתי משהייה קצרה באירופה ונאלצתי להיכנס לבידוד בדירה. כשסיימתי את הבידוד ההנחיות לסגר החמירו", היא מספרת. "החזקתי ככה עוד עשרה ימים. בהתחלה השותפה שלי ואני חשבנו שנעשה את ההסגר בדירה ביחד אבל השכירות שאנחנו משלמות יחסית גבוהה". השהייה הארוכה בדירת שלושה חדרים בלי לצאת מהבית השפיעה על ההחלטה והשתיים התחילו לחפש, ועדיין מחפשות דיירים שיכנסו לדירה במקומן, ללא הועיל.  

"דיברנו עם בעל הדירה וביקשנו לסיים את החוזה מוקדם", יובל משתפת. "היינו אמורות לצאת מהדירה בראשון למאי וביקשנו לצאת בראשון לאפריל. הוא אמר שהוא ימצא דיירים. ראינו שהוא פרסם את הדירה במחיר יותר יקר ממה שאנחנו משלמות. להעלות את המחיר בעת הנוכחית זה בלתי אפשרי, אז לא נמצאו דיירים. ניסנו למצוא סאבלט. בהתחלה במחיר המקורי ולאט לאט הורדנו את הסכום, עד שכבר הורדנו שליש מגובה שכר הדירה ועדיין לא מצאנו. ביקשנו מבעל הדירה התחשבות בשכר דירה החודש והתגובה הייתה התחשבות בסכום זעום ולא משמעותי. נמשיך לשלם בחודש אפריל אבל לא נהיה שם. התמורה של תל אביב זה לא הבית, זה תל אביב. ברגע שהעיר יורדת מהפרק, זה להיות סגור בקופסת גפרורים, כזאת שמאוד נחמדה ביום-יום אבל במציאות הנוכחית היא לא משרתת אותנו בשום צורה".  

בעלי הדירות יבינו שכדאי להם לרדת במחיר? כדאי להם (צילום: גטי אימג'ס)
בעלי הדירות יבינו שכדאי להם לרדת במחיר? כדאי להם (צילום: גטי אימג'ס)

יובל משלמת שכירות חודשית של 3,450 שקלים בחודש ושותפתה 3,350 שקלים בחודש לדירת שלושה חדרים באזור דיזינגוף-ארלוזורוב, בבניין עם מעלית וחנייה. השינוי התעסוקתי ערער את יכולתן לעמוד בגובה השכירות. "שתינו דיילות, חברות התעופה היו הראשונות להיפגע מזה. היכולת שלנו לשלם שכר דירה באה על היכולת שלנו להתקיים. גם מבחינת קניות בסופר. לפחות אצל ההורים יש מי שממן את זה. בבית המקרר מלא, בתל אביב כשהכסף אוזל כבר אין מאיפה להביא"

יובל, דיילת אוויר: "נמשיך לשלם בחודש אפריל אבל כבר נהיה אצל ההורים. התמורה של תל אביב זה לא הבית, זה תל אביב. ברגע שהעיר יורדת מהפרק, זה להיות סגור בקופסת גפרורים, כזאת שמאוד נחמדה ביום-יום אבל במציאות הנוכחית היא לא משרתת אותנו בשום צורה"

עוד מוקדם מאוד לדעת לאן שוק השכירות התל אביבי הולך, ועד כמה ייפגע ממשבר הקורונה, אבל נושא התשלום לבעלי הדירה הוא סוגיה בוערת ברשתות החברתיות, יחד עם מתקפות זעם על בעלי דירות Airbnb שמחזירים אותן לשוק המגורים. ויש גם את מי שנפלו בין הכיסאות, שוכרים שכבר התכוונו לעבור דירה ונתקעו. כך קרה לאלונה (30), עובדת מדינה שפספסה יחד עם בן זוגה את מועד ההתראה על יציאה מדירתה הנוכחית, והתריעו לבעל הדירה מאוחר מדי על החששות הכלכליים שלהם נוכח המצב לגבי חידוש השכירות. כעת הם מחויבים לחדש את החוזה וגם לספוג העלאה בשכר הדירה של שלושה אחוזים.

"אנחנו תקועים בחוזה מפלצתי שאומר שאנחנו צריכים גם לשלם העלאה בשכר דירה וגם למצוא מחליף לדירה", היא מספרת. "התייעצנו עם עורכי דין והמוצא היחיד שלנו הוא למצוא שוכר במקומנו. למצוא שוכר בזמנים כאלה זה כמעט בלתי אפשרי. אנחנו מסתכנים בבריאות אם אנחנו מראים את הדירה לאנשים. יש דילמה בין להידבק בקורונה או להיות מחוסרי בית. ניסינו להראות את הדירה ממוגנים אבל אנשים גם לא ממהרים להיכנס לדירה כי המחיר מאוד יקר". 

עכשיו באים? ברשתות זועמים על דירות Airbnb שחוזרות לשוק השכירות (צילום: shutterstock)
עכשיו באים? ברשתות זועמים על דירות Airbnb שחוזרות לשוק השכירות (צילום: shutterstock)

"בתור מי שמחפשת דירות כבר כמה שבועות, אני רואה שהמחירים צונחים", היא אומרת. "יש גם דירות של Airbnb שמוציאים לשוק במחירים זולים. יש בעלי דירות שלא מבינים את חומרת המצב ולא מורידים מחירים, אבל הרוב מנסים להתגמש. יש היצע מטורף אבל אנשים לא עוברים, העסקאות לא נסגרות. למצוא דירה לעבור אליה זה לא הבעיה, למצוא שוכרים אחרים במקומך זאת הבעיה. לעזוב באמצע חוזה זה עניין מאוד גדול. משבר אמיתי". 

גם בעלי ומתווכי הדירות מתחילים להפנים שמגפת הקורונה תאתגר את שוק השכירות. "לגבי השוכרים, יש כאלה שיהיה להם קשה לשלם שכר דירה, ואם בעלי הדירות לא יבואו לקראתם הם יצרכו לעזוב את הדירות שלהם", מסבירה לירון רוזין, 37, בעלת משרד התיווך לירון רוזין שיווק נדל"ן. "בעלי הדירות יצטרכו להוריד את המחירים כי אחרת הם יישארו עם דירות לא מאוישות, שזה הכי גרוע עבורם. בעלי הדירות יצטרכו להבין שאו שיורדים בשכר דירה או שמתקזזים עם השוכרים בהמשך".

"הביקוש גבוה מההיצע בעיר הזאת בדרך כלל. אבל המצב כרגע הוא לא כזה". לירון רוזין (צילום: עדי לאם)
"הביקוש גבוה מההיצע בעיר הזאת בדרך כלל. אבל המצב כרגע הוא לא כזה". לירון רוזין (צילום: עדי לאם)

זה מה שאת ממליצה עכשיו לבעלי דירות?
"לבעלי הדירות שפנו אליי כעת המלצתי בחום שיקזזו את שכר הדירה, העיקר לא להישאר עם אפס הכנסה וגם לעזור לצעירים זה תמיד טוב. אפשר כמובן להתחשבן בעתיד כשהמצב יחזור לקדמותו, כל אחד ויכולותיו. חשוב שלצעירים יהיה היכן לגור ולמנוע את חזרתם להורים, גם על מנת לשמור על בריאות המבוגרים. ממה שאני נתקלת – בעלי דירות באים לקראת השוכרים. לגבי ההמשך, אי אפשר לחזות, אף אחד לא יודע כמה זמן זה ייקח וכמה זמן ייקח לשוק לחזור לעצמו".

ומה לגבי מחפשי דירות להשכרה, יש ירידה בביקוש לדירות?

"אנשים עדיין מחפשים אבל הביקוש הרבה יותר נמוך. מי שיכול להימנע מלעבור דירה נמנע כרגע. יש כאלה שמפנים דירות, אבל לא ראיתי הרבה שמחפשים. בדרך כלל הביקוש גבוה מההיצע בעיר הזאת, אבל כרגע המצב לא כזה. מבחינת השוכרים, אני חושבת שזה זמן טוב למו"מ לגבי המחירים, מה שבדרך כלל לא מצליח בעיר בגלל הביקוש הגבוה וההיצע הנמוך. בנוסף, ישנן דירות Airbnb רבות שנותרו לא מאויישות ובעלי הדירות שלהן מנסים להשכירן לטווח ארוך – מה שמוסיף להגדלת היצע הדירות ויכול לעזור למו"מ".