עכשיו זה רשמי: איסור על שימוש בחד"פ בכל חופי תל אביב

נו מור חד"פ, נו מור בלאדשד. כלים חד פעמיים על החוף (צילום: שאטרסטוק)
נו מור חד"פ, נו מור בלאדשד. כלים חד פעמיים על החוף (צילום: שאטרסטוק)

סוף כל סוף אושרה התקנה שאוסרת על שימוש בכלים חד פעמיים בחופי העיר, כחלק מהמאבק העירוני בזיהום הסביבה ובמשבר האקלים. עכשיו נותר רק לוודא שגם יאכפו אותה בקיץ הקרוב. הפקחים והקנסות כבר בדרך?

משבר האקלים הולך ומחריף, מזג האוויר בתל אביב הולך ומיטרלל, וכולנו מדחיקים יפה יפה את העובדה שכדאי לנו להצמיח זימים במהירות האפשרית, אבל לפחות בגזרה אחת הושגה השבוע התקדמות חשובה: אין יותר כלים חד פעמיים בחופים של תל אביב. התיקון לחוק העזר העירוני שאוסר על שימוש בכלי פלסטיק חד פעמיים בחופי העיר אושר כבר לפני שנה, אך נכנס לתוקף ולספר החוקים רק השבוע.

ראובן לדיאנסקי, סגן ראש העיר ומיוזמי התיקון לחוק, אמר ש"הגיע הזמן שגם בחופי תל אביב תיאסר הכניסה, השימוש והמכירה של מוצרים חד פעמיים. לפני למעלה משנה אישרנו במועצת העירייה את התיקון לחוק העזר שאוסר על כך ואני גאה שכעת לאחר חתימה שרת הפנים, החוק נכנס לספר החוקים של מדינת ישראל". משמעותו של כניסת התיקון לתוקף היא שכעת ניתן לאכוף את האיסור ופקחים יוכלו להטיל קנסות כבדים על מזהמים, אבל המבחן הגדול של התיקון יהיה באכיפה בפועל בקיץ הקרוב.

ראובן לדיאנסקי (צילום: רונן הרצוג)
ראובן לדיאנסקי (צילום: רונן הרצוג)

התיקון לחוק קובע קובע כי "לא יכניס אדם לשפת הים מוצרים חד-פעמיים, למעט בקבוקי משקה, ולא ילכלך, לא יזרוק, לא ישאיר, לא יפזר ולא יטמון בה מוצרים אלה." בנוסף, "לא ימכור אדם בשפת הים ולא ישאיל, וכן לא ירשה לאחר מטעמו למכור בשפת הים או להשאיל מוצרים חד-פעמיים". יש לציין כי ההחרגה של בקבוקי משקה מפלסטיק מהווה אכזבה קשה לפעילים סביבתיים, שכן הבקבוקים מהווים חלק בלתי מבוטל מאשפת הפלסטיק בחופים.

יותר טוב מכלום? בהחלט. לדיאנסקי, יו"ר סיעת "חילונים ירוקים" במועצת העירייה, לא מרים ידיים ומסביר ש"בעוד מספר חודשים תיפתח עונת הרחצה בעיר ונצטרך להיערך בנושא. בכוונתי להוביל את ההיערכות של היחידות העירוניות הרלוונטיות לכך ולקיים מגוון פעילויות הסברה עבור ציבור המתרחצים ובעלי העסקים בחוף וזאת במטרה לרתום כמה שיותר שותפים לשמירה על החופים שלנו בעיר נקיים מפלסטיק וחד פעמי".