"סיפורה של שפחה" חוזרת: המדריך שיעשה לכם סדר בעלילה

העונה הקודמת של "סיפורה של שפחה" הותירה אותנו המומות, אבל בכנות שכחנו מה היה שם. הנה תזכורת מושקעת שתכין אתכן לעונה 3

"סיפורה של שפחה" (צילום: באדיבות HOT)
"סיפורה של שפחה" (צילום: באדיבות HOT)
3 ביוני 2019

ניסיון הבריחה

העונה השנייה של "סיפורה של שפחה" נפתחה עם סשן התעללות מצד דודה לידיה בשפחות, אחרי שסירבו לרצוח את ג'נין הסוררת. ג'ון ההריונית לא נענשת בצורה פיזית, אך הדודה מאיימת עליה שתרגיע ומהר. היא מראה לה שפחה בהריון מתקדם כלואה ואזוקה למיטה כעונש על ניסיון התאבדות.

בסיום בדיקה אצל רופא נשים ג'ון מגלה שניק אירגן לה דרך מילוט. היא מוברחת אל בניין נטוש שבעבר שימש כמערכת הבוסטון גלוב. ניק בא לבקר מדי פעם והם שוכבים או סתם מתנהגים כמו זוג סטנדרטי. אחרי חודשיים היא מועברת לבית סמוך לשדה תעופה דרכו היא אמורה לטוס לקנדה, אך שומרים עוצרים את הטיסה ברגע האחרון ולוכדים את ג'ון.

"סיפורה של שפחה", עונה 2 פרק 4 (צילום: באדיבות HOT)
"סיפורה של שפחה", עונה 2 פרק 4 (צילום: באדיבות HOT)

עוד "סיפורה של שפחה":
איזה דמות אתן מ"סיפורה של שפחה"?
הצצה מדהימה אל מאחורי הקלעים
תאריך, דמויות ועלילה: כל מה שצריך לדעת על עונה 3

המושבות

אחרי שכל העונה הראשונה פימפמו לנו את הקולוניות כעונש האולטימטיבי, אנחנו סוף סוף רואים מה קורה שם (ומגלים באגביות שהולי, אמא של ג'ון, מתה שם מזמן). אלה מחנות עבודה בסגנון שואתי שבהם הנשים מתעסקות עם חומר רעיל כלשהו כל היום עד שהן מתות. אמילי לוקחת על עצמה את תפקיד הרופאה במחנה ומנצלת אותו כדי לרצוח אסירה אחרת, רעיית מפקד לשעבר (מריסה טומיי בהופעת אורח). בינתיים, האסירה הטרייה ג'נין מתחברת לדת ומתחילה למלמל שהכל זה מלמעלה אז אל תבכי הלילה. במושבות מבאס רצח אבל יש גם דברים טובים – קצת יותר חופש, ע"ע זוג נשים שמתאהבות ומנהלות שם סוג של מערכת יחסים. הן אפילו מתחתנות, רגע לפני שאחת מהן מתה. באמצע העונה מתרחש פיגוע התאבדות שבו נהרגות שפחות רבות, אז נשים פוריות כמו אמילי וג'נין נלקחות מהמושבות בחזרה לגלעד כדי לשמש שוב כשפחות.

ג'ון מתפלפת

העונש על ניסיון הבריחה הוא מאסר־מיטה כמו זה שראינו בפרק הראשון. אחרי שבועות ארוכים בבידוד אכזרי ג'ון השבורה מוחזרת אל משפחת ווטרפורד ולכל מי ששואל אומרים שבכלל חטפו אותה. לידיה מרסקת את ג'ון נפשית בהדרגה עד לרגע השיא, בו היא חושפת בפניה גבר שהוצא להורג אחרי שעזר לה לברוח. היא נשברת, מקבלת את זהותה החדשה כשל־פרד ואפילו מנסה לשרוף את מכתבי השפחות שהגיעו לידיה בעונה הקודמת. ניק עוצר אותה ברגע האחרון ולוקח את המכתבים. ג'ון כל כך מנותקת מעצמה שהיא מתעלמת לחלוטין מהעובדה שיש סיבוך כלשהו בהריון והיא מדממת איזה יומיים עד שהיא מתמוטטת. בבית החולים היא חוזרת לעצמה ומכריזה שוב שהיא עוד תבריח את בנה או בתה מהחור המסריח הזה. אוקיי מאמי. בטח.

חימום היחסים

סרינה מתחילה להתנהג יפה לג'ון כי לידיה אומרת לה שילדים צריכים סביבה בריאה וחיובית. ג'ון מנצלת את זה ומבקשת לראות את האנה, סרינה חוטפת קריזה. התקרבות משמעותית יותר בין השתיים מתרחשת אחרי שפרד נפצע קשה בפיגוע התאבדות שמבצעת שפחה באירוע פתיחה חגיגי של "מרכז רחל ולאה" החדש והמפואר. הפיגוע גובה יותר מחמישים קורבנות ומוביל להכרזה על מצב חירום, מה שלא בא טוב לסרינה. היא מוציאה צו בשמו של בעלה הבכיר והפצוע שיחזיר הכל לקדמותו, ואחרי שהיא רואה כי טוב היא ממשיכה לעשות את העבודה של פרד בעודו מאושפז. היא נעזרת בג'ון לעריכה והגהה של מכתבים, כי היא הרי מבינה בזה, וכי יותר כיף לעשות דברים אסורים עם שותפה.

סרינה לוקחת את זה צעד אחד רחוק מדי כשהיא מגלה שהתינוקת שילדה ג'נין לאחת הרעיות גוססת. היא מגייסת מרת'ה שבעברה הייתה רופאה מוערכת על אף התנגדותו המפורשת של בעלה. הרופאה לא פותרת את הבעיה וכשפרד מגלה מה עשתה הוא מלקה את סרינה לעיניה של ג'ון. בעקבות זאת סרינה מודיעה לג'ון שאחרי הלידה היא עפה מהבית הזה על טיל. לפחות התינוקת ניצלה בסוף, בזכות החום והאהבה של ג'נין. קיטש אבל עובד.

"סיפורה של שפחה" (צילום: באדיבות HOT)
"סיפורה של שפחה" (צילום: באדיבות HOT)
"סיפורה של שפחה" (צילום: באדיבות HOT)
"סיפורה של שפחה" (צילום: באדיבות HOT)

קנדה

בינתיים, מוירה וניק חולקים דירה ומסייעים לפליטים חדשים מגלעד להשתקם, בעוד הם עצמם עוד מתאוששים מהפוסט טראומה. הפלאשבקים מגלים לנו שמוירה שימשה בעבר כאם פונדקאית מרצון ובמהלך ההריון הכירה גניקולוגית חמודה והשתיים התאהבו והתארסו, אבל היא מתה מתישהו במהפכה.

באחד הפרקים הדרמטיים בעונה מגיע הזוג ווטרפורד לביקור דיפלומטי בקנדה, שם לוק מתנפל על פרד ברחוב ומתעמת איתו. סרינה חווה בטיול משבר זהות ופוגשת נציג של המשטר האמריקאי, שעודנו פועל מהוואי. הוא מציע לה להימלט מגלעד כדי שתוכל לחזור לקרוא, לכתוב ואולי אפילו לעבור טיפולי פוריות וללדת, אך היא מסרבת. ניק מוצא את לוק ונותן לו את המכתבים עם העדויות של שפחות מגלעד. לוק ומוירה מעלים אותם לרשת ומעוררים סערה שגורמת לביטול הסכמי הסחר שפרד ניסה ליזום בביקור.

האנה והולי

ג'ון מקבלת צירים וכל החברות של סרינה מתכנסות לארגן טקס לידה ווירדי, אבל הצירים מתגלים כמדומים בלבד. סרינה דורשת זירוז, שזה כמובן יופמיזם לאונס אכזרי. פרד מסתייג ואז מסכים, אחרי שהתעצבן על ג'ון שביקשה ממנו לדאוג שהשיבוץ הבא שלה יהיה במחוז בו מתגוררת בתה. אחרי ה"זירוז", מהסצנות הטריגריות ביותר בתולדות הסדרה, פרד מרגיש צורך לכפר. הוא מסדר לה נסיעה לבית מבודד בו היא פוגשת את האנה למשך עשר דקות.

הפגישה קורעת הלב מתחילה צולע כשהילדה, ששמה שונה לאגנס, נרתעת מהאם. לבסוף היא נפתחת אליה וג'ון נפרדת ממנה יפה, מבקשת שתחיה חיים מלאים ולא תחכה שהיא ולוק יבואו לקחת אותה, אבל גם משאירה אותה עם התקווה שהן עוד ייפגשו שוב. הבעיה – הפרידה לקחה לה יותר מדי זמן, שני שומרים מוצאים את ניק שממתין בחוץ, מרביצים לו ולוקחים אותו משם. ג'ון נשארת לבד באחוזה המרוחקת למשך פרק שלם ומשעמם. בסופו היא מקבלת צירים אמיתיים ויולדת בעצמה את בתה השנייה, לה היא קוראת הולי, על שם אמא שלה כמובן.

מתוך "סיפורה של שפחה" (צילום: באדיבות HOT)
מתוך "סיפורה של שפחה" (צילום: באדיבות HOT)

אשתו של ניק

אחרי שניק מביע דאגה למצבה של ג'ון, באמצע העונה, סרינה חושדת שהם עדיין יחד. היא מעודדת את פרד לארגן לניק כלה צעירה וכך אכן קורה, בטקס מקריפ שבו נישאים גברים צעירים לנערות בפנים מכוסות. ניק לא ממש נלהב לשכב עם אשתו בת ה-15, עדן, והיא חוששת שאולי הוא הומו. בודדה וזנוחה, עדן רועה בשדות זרים ומתחילה קשר עם שומר בשם אייזק. הזוג המאוהב מנסה לברוח אך נתפס ומוצא להורג יחד – מטביעים אותם בבריכה מול קהל צופים. סרינה בוכה כי היא רגישה עכשיו או משהו. אחר כך מתברר שעדן הייתה קוראת פעילה בתנ"ך וכתבה על הספר שלה כל מיני הערות ושאלות, מה שישפיע על סרינה עמוקות.

מתוך "סיפורה של שפחה" (צילום: באדיבות HOT)
מתוך "סיפורה של שפחה" (צילום: באדיבות HOT)

המפקד החדש

אמילי שברה שיאים ומגיעה לבית של מפקד מספר ארבע, זאת לאחר שהמפקד החדש שלה נופל ומת בזמן טקס האונס החודשי. המפקד לורנס הוא די ווירדו, "האדריכל של הכלכלה הגלעדית" שגר בבית מוזר מלא ביצירות אמנות לא גלעדיות בעליל, עם מרת'ה שתומת עין ורעיה שצורחת עליו מאחורי דלת נעולה. לפני שהספקנו לתהות על קנקנו של האדון, אמילי דוקרת את דודה לידיה שבאה לבקר, נותנת לה אגרוף לפרצוף, שולחת אותה להתגלגל במדרגות ומקנחת בבעיטה מכל הלב. במקום להעניש אותה, המפקד לורנס מעלה את אמילי למכונית ולוקח אותה לגשר, שם מחכים אנשים שיעזרו לה להימלט מגלעד. האם זהו סופה של הדמות החדשה והמסקרנת? סביר להניח שלא.

סיום

אחרי תקופה שבה ג'ון שאבה חלב מרחוק וחיכתה לבית הבא שלה, לידיה משכנעת את הזוג ווטרפורד לקבל את ג'ון בחזרה לתקופת ההנקה של התינוקת. סרינה ופרד חווים משבר ביחסים וסרינה עצמה לא בשיא – היא לא מצליחה להתחבר באמת עם התינוקת (לה היא קוראת ניקול ולא הולי) וחוששת מהעתיד שמצפה לה. אחרי ההוצאה להורג של עדן היא נרגעת קצת ונותנת לג'ון להניק את התינוקת בעצמה.

סרינה חוברת לכמה רעיות אחרות ויחד הן דורשות מבעליהן שיאפשרו לילדות ללמוד לקרוא, בהשראת עדן ועם קצת עזרה מג'ון. היא ממסגרת את זה סביב חשיבות הקריאה בכתבי הקודש וכדי להדגים קוראת בעצמה פסוקים קדושים בפני המפקדים. הם לא אוהבים את הפרובוקציה וסרינה מאבדת אצבע כעונש.

בשכונה פורצת שריפה וריטה מנצלת את הסחת הדעת כדי לחשוף בפני ג'ון את העובדה שבגלעד פועלת מחתרת סודית של מרת'ות. ג'ון נותנת כאפה לפרד, אומרת שלום אוהב לניק ולוקחת את התינוקת מסרינה, שבדיוק איבדה את האצבע ומבינה שלילדה יהיה טוב יותר בקנדה. המרת'ות מובילות אותה לגשר שבו נמצאת גם אמילי. ג'ון נותנת לה את התינוקת ולא עולה לרכב המילוט. אליזבת' מוס הסבירה את הסוף הדי מאכזב באמירה שג'ון "נשארת כדי להילחם ולהציל את כל ילדי גלעד", אבל בתכל'ס היא פשוט רוצה לקחת איתה את האנה. לגיטימי?

 

← "סיפורה של שפחה" עונה 3, החל מחמישי (6.6) בבוקר ב־HOT VOD וב־22:00 ב־HOT HBO