שבת יא מלכה: המעצבת שהופכת פריטי יודאיקה למלאי שיק
מה עושים כמעצבת חילונית עם אהבה לפליז, כסף וזכוכית? שירה קרת תגדיר מחדש כל מה שחשבתם על כוסות קידוש ופמוטים
שירה קרת, 35
פריטי יודאיקה
לימודים: עיצוב תעשייתי בבצלאל
ותק: חצי שנה תחת המותג סרמוניאלז
למה פריטי יודאיקה?
"רציתי להקים מותג שאוכל להמשיך איתו הרבה שנים, ואני מרגישה שביודאיקה יש הרבה לגלות ולחקור עבורי. אני חילונית לגמרי, באתי ממשפחה חילונית ואין לי זיקה לדת. נשאלת השאלה מה לי ולזה, אבל דרך סרמוניאלז אני מגלה המון דברים על מורשת ומסורת של עם וזה מרתק. כמעצבת אני נוטה לעצב דברים מורכבים עם חומרים כמו כסף, פליז וזכוכית, וחיפשתי מרחב שבו אוכל לייצר אובייקטים כאלה ושיהיה להם שוק. לעצב אובייקטים שמסורתית נחשבים לנכס משפחתי שעובר הלאה מאוד קוסם לי".
החילוניות שלך היא אתגר או יתרון ביצירה?
"יכול להיות שאני פחות כבולה למסורת כי אני מנסה לעשות צורניות חדשה לדברים האלה ולאופן השימוש בהם. מעניין אותי לחקור יודאיקה בקונטקסט פרקטי יותר, וזה גם מוסיף לדעתי משמעות לטקסיות. בסך הכל אנחנו דור שרוצה להשתייך למשהו גדול מאיתנו, ואני מרגישה שטקסים כאלה מאפשרים את זה".
מי הקהל שאת רואה בעיני רוחך כשאת מעצבת?
"אנשים כמוני שהחליטו שהם רוצים חפץ שמגדיר את הזהות שלהם. אני, באופן אישי, הרגשתי שאין מותג של יודאיקה שפונה לאנשים כמוני, שחושב על הדור שלנו בזמן שהוא מעצב פריטי יודאיקה. רציתי ליצור משהו שאנשים ממש יחשקו בו. יודאיקה נחשקת".
איך נראה תהליך היצירה שלך?
"כל קולקציה נשענת על נקודת זמן ומקום בהיסטוריה היהודית. אני לומדת על טכניקות הייצור, הסיפור והחומרים ומשם יוצאת ליצור".
במה מאופיינת הקולקציה הנוכחית, הראשונה למותג?
"ההשראה לקולקציה הנוכחית הייתה מערת האיגרות – זו מערה באזור עין גדי שהסתתרו בה פליטים ממרד בר כוכבא. במערה הם יצרו חפצים מדהימים שהשתמרו בצורה מעולה, ועליהם הסתכלתי בעיצוב הקולקציה. ניסיתי להתמקד בפריטים שאני מכירה ונגישים לקהל, דברים שהם במיינסטרים. כוס קידוש וכיסוי חלה אמנם נוטים לכיוון המסורתי, אבל חנוכייה ומזוזה הם דברים שיש בכל בית".
מה הכלי האהוב עלייך?
"אני הכי אוהבת את כוס הקידוש. אני מרגישה שיש בה משהו מדויק לגבי הטקס, שבעצם הצלחתי לדבר דרך העיצוב שלה על איך שהטקס מתנהל – הכוס עוברת בין כל המשתתפים ולא יורדת חזרה לשולחן עד שהיא חוזרת למקום שבו התחילה לצד המברך. לכוס שעיצבתי אין בסיס מחובר, ואי אפשר להעמיד אותה כשמעבירים אותה מיד ליד. הבסיס שלה נותר ליד מעביר הטקס, ורק כשהכוס חוזרת אליו היא חוזרת למקומה".
על מה את עובדת עכשיו?
"עכשיו אני מתחילה לחשוב על הקולקציה הבאה. עוד לא החלטתי במה אעסוק הפעם מבחינת ההיסטוריה היהודית אבל אני חושבת שאשאר בתקופה של תחילת הספירה. החפצים הארכיאולוגיים מאוד מסעירים אותי ומעניינים אותי".
150־1,140 דולר | ניתן להשיג באתר ceremonials.co