יעדים חדשים: הקו הסגול יפתח בעוד 3 שנים, יחד עם חלק מהקו הירוק

שני הקווים שירחיבו את יריעת הרכבת הקלה היו אמורים להיפתח ב-2026/7, אבל בנת"ע דוחים שוב את הקץ, ומציגים תוכנית לפתיחת הקווים רק ב-2028, כאשר החלק האחרון של הקו הירוק (עד הרצליה) יפתח רק ב-2030. וגם זה נכון רק אם אתם ממש אופטימיים שהכל יעבור חלק
במשך כמעט עשור (!) שתל אביב נעולה בחדר בריחה שיצרנו בעצמנו, המורכב מאתרי הרס ובנייה שממלכדים את העיר לתנועת אנשים וכלי רכב. או במילים אחרות, שבענו מעבודות רכבת קלה. אבל המציאות הישראלית היא של עיכובים בפחות או יותר הכל, כך שאף אחד לא מופתע שיש עיכובים בעבודות הרכבת שאמורות להשלים את ההקו הסגול (שיחבר את הפרברים המזרחיים של אור יהודה, יהוד ורמת גן לתל אביב), ואת הקו הירוק (שייסע מראשון לציון עד הרצליה דרך תל אביב). אבל עכשיו מתברר עד כמה הם יתעכבו.
>> מגמה בעצירה: כמה מסעדות נסגרו בתל אביב מאז תחילת השנה?
למעשה, עוד בחודש אוקטובר האחרון דיווחנו לכם על העיכוב הצפוי, אבל שלשום (א') איתמר בן מאיר, מנכ"ל החברה הממשלתית האחראית על הפרויקט (נתיבי תחבורה עירוניים, שאתם מכירים בתור נת"ע), הציג בפני שרת התחבורה מירי רגב את היעדים החדשים של עבודות הרכבת, שמספקים תמונה יותר ריאליטית – או יותר נכון, כזו שנת"ע מאמינים שיצליחו לעמוד בה. כמה חבל שגם בתיארוך הזה אנחנו מפקפקים, מניסיון עבר.
אז להלן הלו"ז החדש: הקו הסגול צפוי להיפתח בחודש יולי 2028, כתשעה חודשים אחרי המועד המקורי לפתיחה, ויתפרס לאורך 27 ק"מ דרך רמת גן, קריית אונו, גבעת שמואל, אור יהודה ויהוד-מונוסון, עם 46 תחנות. הקו הירוק צפוי להיפתח בחלקים, כאשר חלקו הדרומי, עד רחוב לוינסקי בעיר, יפתח בדצמבר 2028, בעוד החלק הצפוני עד הרצליה יגיע רק ביולי 2030. רק אז הוא ישלים את הפיכתו לקו הרק"ל המורכב ביותר – 62 תחנות שעוברות מחולון דרך ראשון לציון ותל אביב עד להרצליה – 39 ק"מ של רק"ל בעיקוב של שנה מהיעד הקודם, ובסך הכל 3 שנים עיקוב מהיעד המקורי, 2027.
רק אז, אחרי ששלושת הקווים של הרק"ל יושלמו, נוכל לדבר על תעריכי יעד על המטרו המשלים, אך העבודה עליו תחל ברבעון השני של 2025. בנתיים אפשר להעריך את הקו האדום החביב שפועל בשנה וחצי האחרונות, ובו זמנית להתלונן על חוויית נסיעה בעייתית עם ההאטה באזורים בו הנסיעה מעל הקרקע שהופכים אותו ללא משתלם, ובעובדה שמספר הנוסעים היומיים קטן בערך בחצי מהיעד. האתגרים עוד עומדים לפנינו, וגם ההערכה הזו אופטימית, אז נשאר רק להחזיק אצבעות שנגיע ביום מן הימים לקו הסיום של תחבורת רק"ל מלאה לעיר.