"עדיף להתמיד שבוע אחרי שבוע, בקור, בגשם, בחורף ובקיץ, על פני מחאה חד פעמית גדולה"

אלדד יניב בן ה-49 גרם לכולנו לצאת שוב לרחובות. אנשי השנה 2017

אלדד יניב (צילום: איליה מלניקוב)
אלדד יניב (צילום: איליה מלניקוב)
28 בדצמבר 2017

אלדד יניב, פעיל פוליטי

הביא את מחאת פתח תקווה לשדרות רוטשילד, בן 49 

אפשר להגיד הרבה על אלדד יניב (והדברים הללו מוטחים בו בתדירות גבוהה למדי), אך אין מנוס מלהעריך את עקשנותו של האדם. אחרי כישלון ארץ חדשה בבחירות 2013, והאכזבה בפריימריז המחנה הציוני שהותירה אותו מחוץ לכנסת בבחירות 2015, ליניב הייתה התושייה לארגן בעקביות טורדנית את ההפגנות נגד השחיתות בפתח תקווה, גם כשלעתים פקדו אותן עשרות אנשים בלבד. הריצה למרחקים ארוכים הוכיחה עצמה כמשתלמת, והיום יניב בן ה־49 נתפס כמנהיג המחאה הא־מפלגתית שמביאה אלפי מפגינים לשדרות רוטשילד מדי שבוע, ועם התגייסותם המהוססת אך ההדרגתית של פעילי ימין מצליחה לדגדג את עצביו של ראש הממשלה. יניב הוא ברנש עם עבר מלוכלך וגינונים בלתי ממלכתיים (***שתפו בכל הכוח***), אבל הוא בצד שלנו.

>> לפרויקט המלא

"למדתי מהשנה האחרונה שלושה שיעורים, שלדעתי הם החשובים ביותר במאבק אקטיביסטי שרוצה לשנות את המציאות בישראל", הוא אומר. "השיעור הראשון הוא באמת שהתמדה עדיפה על גיחה. עדיף להתמיד שבוע אחרי שבוע, בקור, בגשם, בחורף ובקיץ, על פני מחאה חד פעמית שאולי תביא עשרות אלפים אבל כמו שהיא מתחילה כך היא מתפוגגת. השיעור השני הוא לעשות ולא לדבר. לא לעסוק בפרשנות של המצב, ב'מה יהיה' וב'אם יצליח', בדרך כלל זה מונע ממך לעשות את הפעולה עצמה. אם מתמידים במעשה, בסוף זה מצליח. למדתי גם שבאקטיביזם צריך לעשות את המעשה הנכון ולא את המעשה השווה. ההפגנה בפתח תקווה התחילה בעשרות והגיעה לעשרות אלפים. במספרים הקטנים לא תמיד היא נחשבה למעשה השווה, אבל עכשיו היא הפכה למסיבה הכי שווה בעיר".

אלה שיעורים שלמדת על רקע טעויות שנעשו בעבר?
"שיעורים תמיד קשורים בהפקת לקחים ממה שעשיתי בעבר, וממה שאחרים עשו. בין השיעורים שלמדתי, אגב, היא ההבנה שבעידן הרשתות החברתיות אתה יכול לקחת חלק בהפגנה גם באופן חלקי. 'שתפו בכל הכוח' זו לא סיסמה: המגמה הזו מייצרת מצב שבו אין הפגנה שכוחה טמון במספר המשתתפים בה. ההפגנות בפתח תקווה, גם כשלא היו בהן הרבה אנשים, היו הפגנות מדוברות מאוד. זה בסוף מה שקובע".

אתה מתכנן לנסות את מזלך שוב בפוליטיקה הפרלמנטרית?
"אחד הלקחים שלמדתי זה להתמיד בצעידה בשביל, והשביל כבר יוביל אותך למקום שאליו אתה צריך להגיע. אני חושב שהדברים שאני עושה כבר הרבה שנים ברחוב ובעתירות לבג"צ מאפשרים לי באמת להשפיע. זה חלק מניסיון לעשות תיקון עולם, ועובדה שזה מצליח: גרמנו לכחלון להזדקף, לראש הממשלה להיכנס להיסטריה, למחנה הימין להבין שגם הוא צריך לצאת נגד המנהיג שלו כשהוא נגוע בשחיתות, וכל זה רק בארבעה שבועות של הפגנות. בוא נראה מה יקרה בשבוע הבא, ואחריו".