"בגילנו המופלג משהו חדש נולד ואנחנו לא יודעים לאן ייקח אותנו"

גיא לוי וגל תורן יצרו את ליילי, הפרויקט המוזיקלי היפה של השנה. אנשי השנה של טיים אאוט תל אביב 2017

גיא לוי וגל תורן (צילום: אסנת רום)
גיא לוי וגל תורן (צילום: אסנת רום)
28 בדצמבר 2017

ליילי

גיא לוי וגל תורן, מוזיקאים

[tmwdfpad]יש כמה פרמטרים שבהם צריך לבחון את המופת שב"סדרות מופת". אחד מהם – עיקרי ומכריע – הוא הפסקול. כש"אורי ואלה", הסדרה של יובל שפרמן, דינה סנדרסון ועפר סקר עלתה בהוט – היה ברור שזוהי אחת ממעלותיה הבולטות. המוזיקה הישראלית, הגרובית והסקסית של ליילי (גל תורן וגיא לוי) התגלתה שם לראשונה, בסצנה מפעימה שבה שלמה בראבא מבצע את "בימים", כשהמילים מקשות על גרונו והמוזיקה מעובדת למידותיו. בנקודה הזאת אפשר כבר היה לתהות מאין נחת לפתע אחד השירים היפים בעברית, שנמצא גם הוא בתוך אחד האלבומים המיוחדים שיצאו בעברית בשנים האחרונות.

>> לפרויקט המלא

עוד אנשים שעשו לנו את השנה:
ערן אריאלי
אנה לולו
ירמי פינקוס

"האמת היא שהסדרה היא זאת שגרמה לזה לקרות", מספר לוי. "השירים היו קיימים עוד לפני הסדרה. למעשה יובל שפרמן התאהב בהם לפני עשר שנים, פחות או יותר, והוא זכר ושילב אותם ב'אורי ואלה'. זה בעצם אפשר לנו להמשיך לעבוד על המוזיקה ועל האלבום הזה".

ואם להתעכב עוד רגע על "בימים", אתם מודעים לכך שיצאה לכם קלאסיקה?

תורן: "יש תחושה שהמפגש של אנשים עם השיר הזה מייצר משהו שהוא קצת יוצא דופן, גם ביחס לדברים אחרים שלקחתי בהם חלק. הדבר הזה שקרה לבראבא בצילומים, השוט שבו הוא נגמר תוך כדי שירה – גם לנו קורה כשאנחנו מבצעים אותו. זה משהו שמתרחש בפנים, כשנוגעים בשיר הזה. הוא באמת לוקח אותך למקום בסיסי מאוד של הכרה באיזשהו פחד, ותוך כדי שהשיר מתקדם, הוא מתפוצץ לאיזו היסטריה פנימית".

שאר השירים מערבבים אלמנטים מקומיים וזרים. איך הפכתם את זה ליצירה אחידה ושלמה?

תורן: "מעבר לזה שגיא ואני חברי ילדות, המפגש שלנו באולפן – שקרה די מזמן, פשוט היינו עסוקים בפרויקטים אחרים – נוצר מתוך צורך חברי. אז ניסינו, ומשם הכל התגלגל בצורה טבעית. הבאנו את מה שיש בכל אחד מאיתנו באופן פרטי, וזה מה שיצא: קצת ישראלי, קצת זר, קצת שחור, קצת לבן ובעיקר מאוד אישי. מאוד מאוד אישי".

ואיכשהו, למרות כל הסופרלטיבים המוצדקים, נשארתם סוג של סוד בתעשייה.

לוי: "האלבום יצא לפני חודש, הופענו מאז פעמיים, הדרך שלנו רק מתחילה".

תורן: אני חושב שאין באלבום הזה סינגל מכוון רדיו אף שהשמיעו לא מעט את 'בימים' ואת 'בייבי'. זו מוזיקה שדורשת הפצה מפה לאוזן – מעבר לכך שנדרשת האזנה לאלבום השלם ולא לסינגל בודד. אנחנו בונים על כך שהאלבום יתגלגל, ויש לנו אורך רוח. אז ייקח כמה זמן שייקח להגיע לכמה שיותר אנשים. זה בסדר".

איך נראה העתיד של ליילי?

לוי: "היינו רוצים שיהיה לזה המשך וקהל שיאפשר את זה. הדברים תלויים מאוד במה שיקרה עכשיו. מבחינתנו, הצ'אקרה נפתחה".

תורן: "בניגוד למרסדס בנד, שם הכל משומן, לליילי יש מנגנון שונה. אנחנו מגלים את עצמנו בתוך הדבר הזה, וזה מעניין, כי בגילנו המופלג משהו חדש נולד ואנחנו לא באמת יודעים לאן הוא ייקח אותנו. ברור לנו ולרוב האנשים המעורבים שאנחנו חפצים בזה מאוד. כל הופעה יכולה להיות ההופעה האחרונה ואי אפשר לדעת לאן זה הולך. יש רצון גדול שזה ימשיך ויש לנו המון רעיונות לעוד דברים חדשים".