נפרדים מהארנק: המטבע הווירטואלי משתלט על תל אביב

כבר חצי שנה שבפלורנטין ויפו מתגאים באפליקציה שמאפשרת לשלם בעסקים מקומיים באמצעות מטבע וירטואלי. עכשיו היא תחל לפעול בכל העיר

אפליקציית Colu (צילום: ניקי טרוק)
אפליקציית Colu (צילום: ניקי טרוק)
20 ביולי 2017

זה רק עניין של זמן עד שכסף מזומן ייחשב לנחלת העבר. השימוש בניירות בני גנבה הנושאים את דיוקנם של משוררים ומנהיגים ייראה כלא רלוונטי, וסביר להניח שבדורות הבאים הם הפכו לפריט אספנות. מעמדם של תחליפים בדמות מטבעות וירטואליים מתחזק אט אט ברחבי עולם, מעגן את התלות בסמארטפונים ומקנה להם שימוש נוסף – הארנק שלנו.

חברת הסטארטאפ הישראלית Colu שואפת לקחת את זה צעד קדימה ולרתום לנושא הכסף הדיגיטלי יתרון נוסף – חיזוק העסקים המקומיים והשכונות. זה חצי שנה שהחברה מפעילה שקל מקומי בפלורנטין וביפו (שמוכר גם כ"פשפש שקל") ומאפשרת ל־40 אלף תושבים לרכוש ב־350 עסקים במטבע וירטואלי שערכו גבוה מהשקל המוכר – בכל טעינה של החשבון מקבל הלקוח סכום כסף גבוה בעשרה אחוזים מזה שהפקיד. במילים אחרות: על כל שקל שתפקידו בארנק הדיגיטלי שלכם, תוכלו לרכוש בעסקים המקומיים שבשכונה ב־ 1.10 ש"ח, הכל כדי לעודד את הצריכה המקומית ולהעדיף את העסקים הקטנים על הרשתות הגדולות.

הסוף לארנק? (צילום: ניקי טרוק)
הסוף לארנק? (צילום: ניקי טרוק)

כעת מתרחבת החברה לתל אביב כולה, לרבות מרכז וצפון העיר. התל אביבים, כך נראה, נענים בחיוב. "כמות המשתמשים שלנו מכפילה את עצמה מדי חודש", אומר מנכ"ל החברה עמוס מאיר, שמספר שהמגמה היא להתרחב הרחק הרחק מתל אביב. "לפני כשלושה חודשים השקנו מטבע בחיפה, בלונדון וגם בליברפול. פונות אלינו המון קהילות באירופה שרוצות לקדם עסקים קטנים. זה יכול להגיע מכפר קטן בספרד או מחור בצ'כיה שלא שמענו עליו מעולם. גם ממקומות בארץ הגיעו פניות – מפרדס חנה ומאזור הכנרת, שם חשובה התמיכה בכלכלה מקומית. הסמארטפון מזהה את העסק לפי המיקום. "רושמים את סכום הכסף לתשלום ובעל העסק מקבל התראה באפליקציה ייעודית משלו. אין צורך להוציא כרטיס אשראי ולא שום דבר אחר. החוויה דומה לתשלום באפליקציית גט טקסי".

בעוד המטבע הווירטואלי מתחיל לשלוח זרועות בימים אלו למרכז וצפון תל אביב, ביפו ובפלורנטין מדובר כבר במונח שגור בפי התושבים. "אני נמצאת בעיקר בשוק הפשפשים ורוב העסקים באזור כבר משתתפים במיזם. זה דבר מדהים. לקנות כוס קפה בבית קפה מקומי ולפרנס אותו במקום לקנות בארומה, ועל הדרך עוד להרוויח יותר תמורה על הכסף שלי – אין פה אף אחד שמפסיד", אומרת נטלי ועקנין, סטודנטית במכללה האקדמית תל אביב־יפו המתגוררת באזור. "המון עסקים משתמשים ב־Colu , באוכל, יוגה, מכבסות ואפילו קוסמטיקה. אני כבר לא מוציאה ארנק כמעט ומזומן לא הוצאתי כבר כמה שנים".