הקול החדש של המוזיקה השחורה הישראלית

בז'אנר שהרוב המוחלט בו הם גברים, עדן דרסו (20) היא משב רוח מרענן. אחרי אלבום ראשון שהיה שיתוף פעולה עם דיג'יי מש, היא מתכננת שהאלבום הבא יהיה לגמרי לבד. משתלטים על תל אביב - פרויקט מיוחד לראש השנה

הקול החדש של המוזיקה השחורה הישראלית (צילום: דין אהרוני רולנד)
הקול החדש של המוזיקה השחורה הישראלית (צילום: דין אהרוני רולנד)
6 בספטמבר 2018

את רוב זמנה היא אמנם מעבירה בין בית הוריה ברחובות לשירותה הצבאי בעיר הבה"דים ירוחם (עד מתי?), אבל עם פלואו, כריזמה, צ'ארם של סופרסטארית ואלבום בכורה מעולה עם די.ג'יי מש ("כתר שקוף") בשיגולה רקורדס (הלייבל של כהן@מושון) – אין ספק שעדן דרסו (20) היא הדבר הכי מרענן ומבטיח בסצנת ההיפ הופ בישראל.

>> לפרויקט המלא

איך התחיל הסיפור שלך עם המוזיקה?
"בבית. בשכונה שאני גרה בה – קריית משה ברחובות, מקום שרוב התושבים בו הם בני העדה האתיופית – תמיד היה היפ הופ ברחוב, בבית, זה מה שהיה מגניב לשמוע. הייתי שומעת אר אנ' בי כשהייתי קטנה אצל אחותי. יש לי אחות גדולה וחמישה אחים. כשאחותי עזבה נשארתי עם ההיפ הופ והבנים, לקראת כיתה ב'. שם התחיל הסיפור שלי עם היפ הופ. כשגדלתי התחלתי לכתוב שירים, בהתחלה בית פזמון בית ופתאום אתגר אותי לעשות מה שליל וויין עשה, מה שטופאק עשה וגם בהשפעת ניקי מינאז'. התחלתי לקראת 2012 באנגלית כי זה מה שהכרתי; ואז שמעתי את נצ'י נצ הבנתי שאפשר לעשות את זה יפה גם בעברית".

ספרי קצת על העבודה על האלבום הראשון.
" זו הייתה עבודה כיפית בעיקר, כי זה היה צמוד לדי.ג'יי מש ושיגולה, וזו פשוט דרך מושלמת להעביר את השירות הצבאי. כל השנה עברה בצ'יק בעיקר בגלל שעשיתי את זה ואני שמחה מאוד מהתוצר הסופי, שהוא בעיקר העצמה – העצמה נשית והעצמת האישה השחורה".

בהיפ הופ הישראלי הרוב המוחלט הם גברים. זה נותן לך יותר מוטיבציה?
"כן, זה נותן לי יותר מוטיבציה, כי זה כיף לעשות משהו חדש שאין אותו. אני לא הראשונה, אבל זה עדיין מרגש. אני זוכרת שמישהו אמר לי בהופעת ההשקה של האלבום 'זו פעם ראשונה שאני רואה כל כך הרבה בנות בקהל'. בהופעות לרוב תראה בנים וגברים, בקהל וגם על הבמה".

יותר ויותר ישראלים ממוצא אתיופי מובילים את הסצנה לאחרונה. יש לזה סיבה מסוימת לדעתך?
"אני לא חושבת שקרה משהו מיוחד. אני גם לא חושבת שהראפ שלי מחאתי, אלה לא נסיבות של הסביבה שגרמו לי לרצות לעשות את זה. אני מושפעת מהכל, לא בהכרח מהשלילי ולא בהכרח מהחיובי אלא פשוט ממה שקורה לי, ממה שאני רואה וממה שאני רוצה שיהיה. אני רוצה להיות מה שלא ראיתי כשהייתי ילדה קטנה – לו הייתה לי דמות כזאת כשהייתי קטנה והייתי יכולה לשמוע ולראות אותה בטלווזיה, היה לי הרבה יותר ביטחון עצמי".

את מקריית משה ברחובות, שכונה לא קלה. דברים שראית שם השפיעו עלייך?
"אני חושבת שכן. אני לא יודעת מה בדיוק, אבל אין לי ספק שהאלבום וכל מה שאני עושה מושפע מהשכונה שלי בטירוף. יש לי באלבום שיר שמוקדש לשכונה".

דרסו הוציאה את "כתר שקוף" רק בחודש שעבר, אבל כבר זמן מה שהיא מושכת תשומת לב בסצנה, עוד כשהוציאה את הסינגלים "קולדר" ו"הכל נפלא" ב־2017. הסימן המובהק להתקבלות שלה ולהתברגות המתממשת ובאה בתעשייה הוא ההופעה שלה בפסטיבל מטאור.

איך את מרגישה לקראת הופעה במטאור עם כמה מהשמות הגדולים בסצנות ההיפ הופ והטראפ העולמיות?
"אני ממש מתרגשת לראות את האמנים האלה בלייב. אני די בטוחה שלולא הייתי עושה ראפ לא הייתי מצליחה להגיע לפסטיבל אפילו כקהל. אף פעם לא הלכתי לפסטיבל לפני כן, זו הפעם הראשונה שאהיה בפסטיבל, ואני לא ממש יודעת איך איך כל זה עובד, אני רגילה יותר לראות באינסטגרם תמונות מקואצ'לה".

את מי את הכי מצפה לפגוש במטאור?
"את A$AP Ferg. אני אגיד לו שיסדר לי את A$AP Rocky, ובעיקר אני אשאל אותו איך זה מרגיש שזה קורה בבום כמו שקרה לו, כי גם לי זה קרה ככה, בבום בקטן אמנם".

מה התוכניות לאחרי השחרור מהצבא?
"אלבום שני. עוד לא יודעת איך הוא ייקרא, אבל הוא לא יהיה בשיתוף פעולה. הנוכחי היה עם מש ואני רוצה אלבום שהוא עדן. אני רוצה לבנות מעצמה ולא יכולה לעזוב ליותר מדי זמן".