נמרוד דוויק מ-V15: יש חיים אחרי הבחירות

מה עושה תנועת V15 בימים שאחרי הפסד השמאל בבחירות? נמרוד דוויק, ממקימי התנועה, מספר על התוכניות לעתיד, ואת מי הוא מאשים בכישלון

נמרוד דוויק
נמרוד דוויק
15 באפריל 2015

אהלן נמרוד דוויק, ממקימי V15. אז בניגוד לציפייה של רבים שתתפוגגו אחרי הבחירות, אני מבין שבמסגרת גל חשבון הנפש של השמאל גם אתם זוממים לרדת לפריפריה ולנסות להתחבר לעם.

"קודם כל השלטון לא התחלף, מה שאומר שעוד יש לנו עבודה, ולכן ממשיכים. לא חשבנו בהכרח שנמשיך לפעול אחרי הבחירות, אבל כבר חודש לפני הרבה פעילים אמרו שיש ב־V15 אנרגיות טובות ושכדאי להמשיך עם זה, וככל שהתקרבנו לבחירות הדיבור הזה התגבר. אחרי ההפסד בבחירות קיבלנו מאות מיילים שהפצירו בנו להמשיך לפעול, אז החלטנו להמשיך".

[tmwdfpad]

מה זה אומר תכלס, מה בתכנון?

"ברור לנו שהתפקיד של V15 הוא לארגן ציבור, לארגן את מי שמחזיק בתפיסת העולם שלנו. עכשיו אנחנו באים ואומרים 'בואו ניקח את תפיסת העולם הזו, שמאל־מרכז, ונצא לפגוש ציבורים אחרים שלא בהכרח מסכימים איתנו על הכל, ונדבר.' אנחנו מארגנים חוגי בית בפריפריה, שיחות עם פעילים ותושבים כדי להבין מה לדעתם V15 צריכה לעשות בפעם הבאה כדי להצליח להחליף את השלטון".

אתה מניח שהאנשים האלה רוצים להחליף את השלטון, אבל הבחירות הוכיחו ההפך.

"אני לא מתכוון לבוא ולדבר עם מי שהוא ימין קיצוני ששונא ערבים ולא מעניין אותו כלום, אלא עם אנשים שאולי מסכימים בגדול לשתי מדינות ולדברים אחרים, אבל ממש לא נופלים בהגדרה הסטריאוטיפית של 'שמאל' או 'מרכז' במובן התל אביבי של המילה".

לאור העובדה שאתה כן תל אביבי ממושקף, ואחרי שביבי עשה כזו דמוניזציה לארגון שלכם, אתה מאמין שאם תבוא לחבר'ה בשדרות ותגיד 'אני נמרוד מ־V15, הם ירצו לדבר איתך בכלל?

"כן, כי אני בא לדבר בגובה העיניים ולא מתכוון להחליט בשביל אף אחד מה טוב לו. אני רוצה להקשיב לכמה שיותר אנשים, לשמוע ולהשמיע דעות. אני לא יכול לבוא ולומר להם 'תקשיבו לי, אני מבין יותר מכם' כי אני לא מבין יותר מהם. צריך להבין שהאופן שבו השמאל הישן והטהרני מדבר על דברים כמו צדק חברתי, למשל, הוא לא האופן שבו ציבורים רבים בארץ, נגיד חרדים, מפרשים את הביטוי הזה".

בדיעבד, אילו טעויות עשיתם ב־V15?

"לא טעינו, כי מלכתחילה בחרנו טקטיקה מחושבת של התמקדות בקהלי השמאל־מרכז וניסיון לאחד אותם ולהביא אותם לקלפיות, ובזה הצלחנו. היה לנו ברור שבשלושה חודשים אי אפשר לשכנע אנשים שרחוקים משמעותית מהשמאל־מרכז, אלא רק לאגד את המשוכנעים ולדחוף אותם. לצערי גילינו שהמחנה פחות מאוגד ממה שחשבנו, כי בזמן שביבי קרא לציבור שלו להתאחד למען המטרה של בלימת השמאל, מפלגות המחנה שלנו היו עסוקות בלנגוס זו בזו".

אתה מרגיש שגם אתם אשמים בהפסד, דווקא בגלל שהצלחתם ליצור כזה אימפקט משמעותי?

"לא. אנחנו עשינו את מה שיכולנו, אבל איפה היו בוז'י וזהבה גלאון כשביבי אמר 'להם יש את V15, לנו יש צו 8'? למה הם לא קמו ואמרו שלא רק הימין עושה מילואים ושיש גם משפחות שכולות בשמאל? ואיפה הם היו כשביבי הסית נגד הערבים ביום הבחירות? אני לא מוכן לקחת אחריות על ההפסד הזה, יש פה הנהגה שלמה שלא השמיעה קול כשהיה צריך להשמיע".