עיריית תל אביב מבהירה: "לא אסרנו להכניס כלבים למקלטים העירוניים"

שלטים שנתלו לצד מקלטים בעיר ציינו שאסור להכניס כלבים למקלט העירוני והרגיזו את בעלי הכלבים. בעירייה ובפיקוד העורף טוענים שהנחייה כזו בכלל לא קיימת

מאיפה תביאו לו חטיף? (צילום: שאטרסטוק)
מאיפה תביאו לו חטיף? (צילום: שאטרסטוק)
16 ביולי 2014

"אגף החירום של עיריית תל אביב אוסר על הכנסת כלבים למקלט, למעט כלבי נחייה", כך נכתב על שלט שנתלה על דלתות מקלטים ברחבי העיר. הדיירים שלא אהבו את העובדה ששכניהם מכניסים למקלט את הכלבים שלהם קפצו על התקנה כדי להשאיר את החיות בחוץ. תושבים שראו את התקנה החדשה כתמוהה, פנו לתנו לחיות לחיות בבקשה שיסייעו להם להסדיר את הנושא מול עיריית תל אביב. "כשלקחנו את הכלב למקלט השכונתי, אחד השכנים פנה אלינו ובבריונות דחף לנו לפנים שלט של העירייה שטוען שאסור לנו להיכנס עם הכלב למקלט, ויותר מזה, – הוא אמר שאם ננסה להיכנס הוא לא ייתן לנו. מה אנחנו עושות במצב כזה? זה בכלל חוקי?", כתבה אחת המתלוננות לתנו לחיות לחיות.

אזרחים רבים פנו לעמותה עם תלונה דומה, וזו החליטה לפנות לעיריית תל אביב בניסיון לברר מה הביא אותם לפרסם את התקנה המדוברת. "הנחיית איסור כניסה לכלבים היא הנחיית פיקוד העורף. יחד עם זאת, מנהל אגף הביטחון והחירום הנחה להסיר את השילוט המורה על איסור כניסת כלבים למעט כלבי נחייה. במידה ותתקבל פניה נקודתית בחמ"ל תתקבל החלטה בהתאם", נמסר להם. העירייה אף המליצה לנציגי תנו לחיות לחיות לפנות לפיקוד העורף ולהפעיל את השירותים הווטרינריים, כי ייתכן שההנחיה ניתנה לרשויות נוספות.

התקנה החדשה עדיין נראתה חשודה ועל כן אנשי תנו לחיות לחיות שמעו להמלצת העירייה והחליטו לפנות לפיקוד העורף ולהבין מה עומד מאחוריה האיסור להגן על כלבים בעת אזעקה. פיקוד העורף לא הכירו את התקנה הזו ואמרו חד משמעית כי לא מדובר בהנחיה של פיקוד העורף. כשחזרה העמותה לעיריית תל אביב עם התשובה, העירייה הודיעה: "לאחר בירור מסר מנהל אגף החירום בעיריית תל אביב כי הנחיה זו לא יצאה מטעם עיריית תל אביב". העירייה לא לקחה אחריות על תליית השלט, והשלט עצמו – למרות המלים "מטעם העירייה" והלוגו שלה, ככל הנראה היה שלט פיקטיבי שנתלה ברחבי העיר על ידי תושבים שרצו להטעות את הציבור ולהותיר את הכלבים מחוץ למרחבים המוגנים בבניינים המשותפים. הסיבה, כאמור, לא ברורה.

מתנו לחיות לחיות נמסר בתגובה: "עמותת תנו לחיות לחיות מבקשת מן האזרחים לנהוג על פי חוק צער בעלי חיים ולדאוג לבעלי החיים שברשותם ולא להפקירם, ובמיוחד לא בשעת חירום. על פי ההוראות הקיימות מותר להתהלך עם כלבים במקומות שאינם השטח הפרטי של הבעלים כאשר הכלב קשור ברצועה קצרה (כשני מטרים, ורצוי במקרים אלו כמה שיותר קרובים לאדם מוכר), ואם מדובר בכלבים הנחשבים מגזע מסוכן – גם עם זמם (מחסום פה)".