הפרויקט שיחזיר לכם את האמונה שהסכסוך הישראלי-פלסטיני פתיר

גם אתם נתקלתם בסרטון "האם ראיתם את האופק לאחרונה"? הסיפור מאחוריו: סדרת אירועים שמתחילה השבוע ומנסה להציף רעיונות חדשים ותקווה רעננה לפיתרון הסכסוך

האם ראית את האופק לאחרונה?
האם ראית את האופק לאחרונה?
24 באפריל 2018

 

לשירת התקווה: אלה מכם שעליהם יום העצמאות עבר בדיכאון על מצבנו העגום, וחוסר התקווה שישתפר – יש מי שכאן בשבילכם. יוזמה חדשה בשם "האם ראיתם את האופק לאחרונה" – שבטח נתקלתם בסרטון המושקע שהיא הפיצה וקידמה בפייסבוק בימים האחרונים – מבקשת "לשאוב השראה ולהיטען בתקווה", דרך הרצאות בכל רחבי הארץ שיציגו פתרונות אפשריים לקיבעון סביב הסכסוך הישראלי-פלסטיני. מאחורי סדרת האירועים, שהתחילה השבוע, עומדים שורת פעילים חברתיים, בהם כאלה מוכרים, כמו רגב קונטס ושיר נוסצקי, שמות מוכרים ממחאת האוהלים וכמה פעילים בכירים מהיוזמה החברתית WIZE.

>> המדריך המלא לרחוב טשרניחובסקי המתחדש
>> 10 המקומות המפחידים בתל אביב 

"הבנו שאנחנו מעורבים בכל כך הרבה נושאים – מחירי הדיור, #metoo וגירוש מבקשי המקלט, אבל דווקא בנושא ה'פעוט' הזה אנחנו לא נוגעים", מספרת שיר נוסצקי. כשהיא וחבריה ניסו להבין מדוע, הם הבינו שהבעיה היא קודם כל בחוסר אמון בכך שלבעיה הזו יש פיתרון. "אדם לא מנסה לשנות את מה שהוא לא מאמין שאפשר לשנות. הבנו שאנחנו מיואשים כי אנחנו שומעים על הנושא רק באמצעים מתווכים. אנחנו לא יושבים בסבבי משא ומתן ולא נפגשים עם פלסטינים על בסיס יומיומי אלא שומעים בטלוויזיה על אנשים שמספרים לנו את הסיפור".

שיר נוסצקי וימית אריקסון (צילום דפנה טלמון)
שיר נוסצקי וימית אריקסון (צילום דפנה טלמון)

ימית אריקסון, פעילה נוספת שמאחורי הפרויקט, מספרת על ימיו הראשונים לפני כשנתיים. "ניסינו לבדוק האם זה באמת קיים, האם יש אנשים שיכולים לתת מענה כזה. אחרי תחקיר של מאות מומחים במהלכו הקשבנו, נפגשנו ושמענו, בחרנו את אלה שנותנים את האקסטרה, את מה שאנחנו לא רגילים לראות". בין הדוברים שייקחו חלק אפשר למצוא את רואי רביצקי, מנהל "היוזמה הדתית לשלום" שמפגיש בין רבנים מבית אל לתומכי חמאס ואת פרופ' רות פלדמן, פסיכולוגית וחוקרת מוח, שערכה מחקר על גידול ילדים במשפחות ישראליות ופלסטיניות, למשל. "מתוך העולמות האלה יגיע הפתרון. קהל היעד שלנו זה אנשים שתומכים בפתרון שתי המדינות אבל הפסיקו להאמין שזה אפשרי. אנחנו ננסה לשנות את זה".

בין האירועים שיתקיימו בשבוע הקרוב – הרצאה של העיתונאי איתי אנגל בקנטה שעל גן העיר (יום ראשון, 29.4) – שם יסביר איך הצליחו הניצים להגיע לפיתרון בסכסוך הנצחי בצפון אירלנד, ולהשיג הסכם שלום. באותו היום יתקיים גם כנס על הקשר בין פסיכולוגיה לפוליטיקה, תחת הכותרת "כיצד יוצרים תקווה באווירה של אי אמון וסכסוך מתמשך". באירוע ישתתף הפסיכיאטר יורם יובל, וגלעד שר – שניהל בעבר את המו"מ עם הפלסטינים מטעם הממשלה.

>> לאתר הפרויקט