בדרך למטה: תושבים דורשים להפיל את כיכר דיזנגוף

לפני המון שנים הכיכר על שם צינה דיזנגוף היתה חלק ממפלס הרחוב. קבוצת תושבים שהתארגנה לאחרונה מנסה לגלגל את הזמן לאחור

כיכר דיזנגוף והפיקוסים. צילום: Shutterstock
כיכר דיזנגוף והפיקוסים. צילום: Shutterstock

בישיבת הממשלה החגיגית לרגל יום העצמאות האחרון שעמדה בסימן מאה שנה לתל אביב הזכיר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את כיכר דיזנגוף ואת תמיכת הממשלה בשיפוצה הכללי. מעט אחר כך התארגנה בתל אביב קבוצת תושבים שהתגייסו לפעול למען שיפוץ הכיכר והקימו את "החזית להורדת כיכר דיזנגוף". "שנים שאנחנו צופים בהזנחה של הכיכר אל מול שאר חלקי העיר ולמרות הבטחות שעולות מפעם לפעם על שיפוצה והנמכתה כלום לא קורה", מסביר מור גלבוע, מקים החזית. "הכיכר כפי שהיא היום לא מושכת אליה אנשים, אין בה הצללה, היא קטנה מגודלה המקורי והתפתחות העסקים סביבה נעצרה", הוא מוסיף.

גלבוע טוען שהעירייה, שהשקיעה כ-3 מיליון ש"ח לפני כשנתיים בבדיקת היתכנות פרויקט הנמכת הכיכר, לא המשיכה בבדיקות בגלל מחסור במזומנים ועלות השיפוץ, שמוערך בכ-100-50 מיליון ש"ח. בחזית החדשה זוכרים לראש הממשלה את דבריו והחליטו לפרוץ לתודעה הציבורית כדי לצבור תאוצה: "אם העלות מהווה נטל על העירייה, אנחנו מבקשים מהממשלה לקחת חלק במימון ולצורך כך חייבים לגייס תהודה ציבורית גדולה". למי שעוד לא השתכנע בצורך להנמיך את הכיכר מזכיר גלבוע שההגבהה התלולה מהווה מכשול להולכי רגל שמתקשים לעלות אותה, כדוגמת קשישים ונכים, שנאלצים לעבור על הכביש מתחתיה ולסכן את חייהם. לאחרונה נרתם חבר הכנסת ניצן הורוביץ למאבק ובשבוע שעבר נערכה ישיבת הפעילים הראשונה שבה הוחלט על מהלכים עתידיים.

כיכר דיזנגוף, שנת 1946 (צילום: getty images)
כיכר דיזנגוף, שנת 1946 (צילום: getty images)

מהעירייה נמסר בתגובה: "העירייה עוסקת כבר כמה שנים בשאלה האם לחדש את כיכר דיזנגוף, איך לעשות זאת ומתי. מאחר שמדובר בפרויקט מורכב ויקר מאוד, ולאור המצב הכלכלי בארץ ובעולם, העירייה תחזור ותידון בנושא בשלב מאוחר יותר".

ממשרד ראש הממשלה נמסר כי "בישיבת הממשלה מתאריך 26 באפריל 2009 ציינה הממשלה 100 שנים לעיר תל אביב. בישיבה ציין ראש הממשלה את חשיבותה של העיר תל אביב ובירך את ראש עיריית תל אביב ואת אזרחי העיר. דבריו המדויקים של ראש הממשלה בנושא כיכר דיזנגוף הם: '…ציינתי בפני ראש העיר בכניסתנו לישיבה זו, שאנחנו מוכנים לתת רוח גבית, לא רוח תקציבית, להחזיר את כיכר דיזנגוף למבנה המקורי, שבוודאי רובנו, אם לא כולנו, זוכרים במתכונת המקורית…'. הממשלה אינה נוהגת לתקצב פרויקטים עירוניים ספציפיים וסדרי העדיפויות באשר לפיתוח חוצות העיר וכיכרותיה נתונה לראש העיר ומועצתו".