למה ההיפסטרים התאהבו באסטרולוגיה?

איך זלגה האסטרולוגיה מהמיינסטרים לשוליים שפעם בזו לה ואיזו הבטחה היא מעניקה למילניאלז שעתידם לוט בערפל

אסטרולוגיה. צילום: שאטר סטוק
אסטרולוגיה. צילום: שאטר סטוק
3 בינואר 2018

"אם להודות על האמת, אני אישית אינני מאמין גדול בהבטחות השבועיות של ההורוסקופ. זה פשוט שעשוע שרבים מוצאים בו עניין. נעים להתחיל את השבוע עם הבטחות אופטימיסטיות. זה ודאי לא יזיק" (העורך הראשון של מוסף "הארץ", נתן דונביץ, מגן על ההחלטה לפרסם הורוסקופ שבועי, 1964).

גם לפני שהאסטרולוגיה נהפכה לטרנד היפסטרי, לפני שהיו אפליקציות הורוסקופ מעוצבות לעילא וטורים המייעצים כיצד לבחור יעד לחופשה וזן של גראס לפי המזל, לפני שברים בברוקלין מכרו קוקטיילים בהשראת המזלות ולפני שצעירות תל אביביות התחילו לכלכל את צעדיהן אך ורק על פי דיווחים (סותרים) על מצבו של מרקורי – האסטרולוגיה הייתה חלק מחיינו. אופנות ניו אייג' באו והלכו, ודווקא האמונה המוזרה והעתיקה הזו – שלפיה יש קשר בין מצבם של גרמי השמים בזמן הלידה לבין אישיות האדם ומהלך החיים שלו – נותרה בלב המיינסטרים.

עוד כתבות שיעניינו אותך:
כשהלכתי לפענח את משמעות הקיום אצל קורא בכף היד
ההיפסטרסקופ: גלגל המזלות התל אביבי

זה מה שקרה כשהלכתי לקורא בקפה

מי שהתעקש להתייעץ עם אסטרולוג בהחלטות הרות גורל ספג לעתים מבטים מזלזלים, אבל אין כמעט חוג חברתי שבו בלתי מקובל בעליל לקרוא את ההורוסקופ השבועי או לשאול מכר חדש מה מזלו ולהתבדח על ההתאמה או חוסר ההתאמה בפוטנציה. נראה שגם מי שלא האמין כלל באסטרולוגיה הסכים לקבל אותה כחלק מהתרבות הפופולרית בעשורים האחרונים, ולו רק בשביל לא להיתפס כמי שלוקח אותה ברצינות יתרה.

חוץ מטומי לפיד. הזדמנות לדיון רציני על האסטרולוגיה ומעמדם של אסטרולוגים נוצרה בעקבות ריב טלוויזיוני בין האסטרולוג אליצור קדושי ללפיד (אז עיתונאי ומאוחר יותר שר) בתוכנית "פופוליטיקה" לרגל תחילת שנת 1997. לאחר שמשבית השמחות לפיד כינה את קדושי "נוכל" ועזב בזעם  את האולפן, החליט קדושי לתבוע אותו תביעת לשון הרע. במשפט שהתנהל בתחילת שנות ה־ 2000 גייסו עורכי דינו של לפיד פיזיקאי בכיר מהטכניון שטען את הטענות הרגילות שלפיהן האסטרולוגיה אינה עומדת בשום קריטריון מדעי ולכן העיסוק בה הוא נוכלות.

לטובת התביעה התגייס ד"ר יואב בן דב, שהיה פילוסוף של המדע וקורא בקלפי טארוט. הוא טען נגד הגישה של ההגנה וגם נחקר שעות על דברים כמו השעה המדויקת שלפיה צריך לערוך את מפת הלידה של מדינת ישראל ואיך יכול להיות שקדושי חזה את מותו של ערפאת, שבזמן המשפט עוד היה בחיים.

בסופו של דבר, העדות של בן דב – שלא טען שהאסטרולוגיה היא מדע אלא הציג את הגישות השונות והדגיש את היותה פרקטיקה של הכוונה אישית – הטתה את הכף לטובת קדושי. השופט קבע שלא ניתן לכנות את האסטרולוגיה נוכלות וגזר על לפיד לשלם לתובע פיצויים.

"להגיד שאין סיבה להאמין באסטרולוגיה זה כמו להגיד שאין סיבה לראות 'משחקי הכס' כי זה לא סיפור אמתי. זה אותו דבר, זו דרך להסתכל על העולם" (אנבל גת, האסטרולוגית של Broadly, 2016).

בזמן שהתנהל משפט קדושי־לפיד מדור ההורוסקופ של עיתון "הארץ", שעליו הגן בחינניות דונביץ בשנות ה־ 60 , כבר חדל מלהתקיים. בסוף שנות ה־80 מונתה אורית שוחט לתפקיד עורכת המוסף השבועי וההחלטה לבטל את מדור האסטרולוגיה הייתה אחת ההחלטות הראשונות שקיבלה בתפקיד (השמועות מספרות על ביטולי מינויים בממדים של אחרי טור אנטי צה"לי של גדעון לוי). בעיתונים היומיים האחרים מופיע ההורוסקופ מדי יום, אבל ב"הארץ" היה המדור תמיד קצת זר. הרי גם ב"ניו יורק טיימס" לא מתפרסם הורוסקופ, וכך גם בעוד כמה עיתונים ליברליים ואליטיסטיים. אבל אין ספק שפריחת האסטרולוגיה של התקופה הנוכחית אינה מתרחשת בעיתונים הפופולריים, שמהם מבקשים "הארץ" וה"ניו יורק טיימס" להתבדל. קוראיהם מתמעטים בכל מקרה ומדורי ההורוסקופ שלהם שומרים על מקומם הבטוח אך שולי בעמודים האחוריים.

בשנתיים האחרונות הפכו ההורוסקופים לחלק בלתי נפרד מאתרי האינטרנט שקהל היעד שלהם הוא נשים משכילות וקוליות (ולבנות), בהם Broadly של Lenny ,Vice של לינה דנהם, Bustle ו־ The Cut של "ניו יורק מגזין". בישראל הנישה הזו לא קיימת, ולכן עיקר העניין ההיפסטרי באסטרולוגיה מתרחש בקבוצות פייסבוק, כמו "הורוסקופים בין חברים לפני שמשתגעים כי לא יודעים איך להרגיש" שהקימה הקומיקאית שיר ראובן (קבוצה שמעלים בה צילומים של ההורוסקופ שכותבת מרים בנימיני ב"ידיעות אחרונות", כדי לקרוא אותו כמה שיותר מוקדם ואולי גם כדי לא להיתפס בבית קפה עם "7 ימים" על השולחן). מקורות מידע נוספים ואינסופיים הם חשבונות אינסטגרם וקבוצות הפייסבוק מסוג "מה המזל שלך אומר עליך" שמעלים פוסטים עם גרפיקה פחות מבסיסית וניסוחים ילדותיים, אבל עם אבחנות מושלמות על בני המזלות השונים.

כשמחפשים את הסיבות לכך שאנשים רציונליים לכאורה מוכנים לשלם מאות שקלים לפגישה עם אסטרולוגית, לבחון את החיים הרומנטיים שלהם בראי גלגל המזלות ולדחות עבודות בגלל ירח שחור או מרקורי בנסיגה, מגלים שהן די בנאליות. מעט מאוד דברים מספקים היום את המסגרת המחבקת ונטולת הכבלים שהאסטרולוגיה נותנת למי שמוכן להתמסר אליה. ומה אמורים צעירים פריבילגים אך חסרי עתיד בטוח לעשות בימים כל כך כאוטיים? כשמישהו נותן להם מפה, הם ייקחו אותה.

באנו גולר, ממקימות אפליקציית האסטרולוגיה ,Co-Star שמשתמשת לטענתה בנתונים של נאס"א ובאינטליגנציה מלאכותית כדי להרכיב תחזיות אסטרולוגיות אישיות מדויקות, אמרה בחודש שעבר למגזין אמריקאי כי "יש ואקום של אמונה: אנחנו הולכים מהעבודה, לבר, לארוחת ערב, לדייט, בלי שום מראית עין של משמעות". לדבריה, "האסטרולוגיה היא דרך לצאת מזה, לשים את עצמך בקונטקסט של אלפי שנות היסטוריה ושל היקום".

"בעיתון רשום לי משהו טוב על המזל
היום מאמין בהורוסקופ הזה קל
ואין לי דאגות, לא אין לי דאגות בכלל"
(סטטיק ובן אל, "נמסטה", 2018)