עושים סמי מסיבות? כך תצמצמו סיכונים

סמי המסיבות בישראל הם עובדה קיימת. אבל פה, בניגוד למדינות אחרות, אף אחד לא ממש טורח לספר לכם ששילובים מסוימים ביניהם עשויים להיות קטלניים. אז לפני השורה הבאה, תדעו בדיוק מה אתם מכניסים לגוף

על קצה הלשון. צילום: Shutterstock
על קצה הלשון. צילום: Shutterstock
11 בפברואר 2016

המקרה של מושית פישר שהתמוטטה במועדון הבלוק ביום שישי הפנה את הזרקור לנושא שנמנעים מלדבר עליו. סמים כמו MDMA (שנצרך גם בתצורה של טבליות אקסטזי), קוקאין ושאר הכימיקלים, זמינים למדי לבליינים רבים. המקרה הנוכחי, מצטרף למקרים רבים בעבר. נכון, זה לא חוקי ומי שמשתמש בסמי מסיבות עושה את זה על אחריותו, אבל התמונה היא רחבה יותר, ועדיף שלא נפנה את הראש לכיוון השני. נדמה שבנושא זה נפקחו בעולם העיניים לפני יותר מעשור. ברוב המדינות המערביות הגישה היא שאם אי אפשר באמת לנצח את התופעה, צריך לפחות להעלות את המודעות לשימוש בטוח.

למרות שגם במדינות אירופה השימוש בסמים מסוג זה הוא לא חוקי (הן לסחר והן לשימוש עצמי), הבינו שם שהסמים לא הולכים להתנתק מחיי הלילה – ועדיף לערוך הסברה על שימוש בטוח ככל האפשר. מדינות אלו מפעילות סיירות של נציגי ארגונים שמתמחים בנושא ומשתמשים בערכות לבדיקת סמים. ערכות אלו הן דרך עבור הבליין לבדוק את איכות הסם – כלומר, עד כמה הוא טהור ובמיוחד האם יש בו חומרים רעילים. בברצלונה אף הרחיקו לכת וכעת בביתנים בפתחי מסיבות תולים צילומים של הסמים המורעלים (במיוחד כדורי אקסטזי, המסומנים לרוב על ידי לוגו המזהה אותם עם היצרן שלהם – לרוב סמיילים, פרחים או סמלים מסחריים מפתיעים) כדי להזהיר את המשתמשים מפני רכישתם.

ישראל נשארה מאחור

מלבד ההפצה של הערכות, מדינות רבות מפיצות חוברות עזר שמטרתן לספק לצרכן הסמים כמה שיותר מידע. בסקוטלנד למשל הנפיקה הממשלה חוברת שמכילה פירוט על כל סם לא חוקי, על ההשפעות שלו ועל החומרים שאסור לערבב. בוויילס הממשלה מפעילה אתר שנקרא "אחרי החשכה", ובו מתבקשים הצרכנים לשלוח את החומרים שרכשו לבדיקה. אז איפה ישראל בסיפור הזה? בניגוד לשאר האלמנטים של חיי הלילה, נראה שבכל הנוגע למודעות לסמי מסיבות אנחנו הרחק מאחור.

"ניסיתי בעבר לפנות למארגנים של מסיבות טבע ולספק להם את הערכה בחינם", אומר אורן לייבוביץ, עורך מגזין "קנביס". "רציתי להקים דוכן כזה במסיבות רק כדי לוודא שמדובר בסם שהם חושבים שהם קנו ולא במשהו אחר. 70 אחוז מהסמים שנמכרים היום הם לא באמת מה שהם אמורים להיות אלא תחליפים מסוכנים. הסיבה שהמארגנים לא אפשרו לי לעשות את זה היא שיש בכך הודאה בשימוש בסמים, וברגע שהם מבקשים אישור מהמשטרה לקיום המסיבה, הם בעצם חותמים על הצהרה שאין בה שימוש בסמים. בעצם בגלל חוקים ישנים ולא רלוונטיים הילדים שלנו נפגעים ואין לנו אפשרות לשמור עליהם".

שקיות הפתעה. צילום: Shutterstock
שקיות הפתעה. צילום: Shutterstock

5=2+1

הסמים המורעלים או המדוללים הם לא הבעיה היחידה. ערבוב קבוצות סמים שונות יכול להיות קטלני, ורובנו סובלים מחוסר אינפורמציה בנושא. "קודם כל סמים זה לא טוב, וברור שכשאתה משלב אתה מוסיף חטא על פשע", אומרת ד"ר מיכל רוטנברג, מנהלת המעבדה לטוקסיקולוגיה במרכז הרפואי שיבא. "לפעמים האפקט הוא לא של סכום פשוט: לפעמים גם אם לסם א' יש חוזק 2 ולסם ב' חוזק 1, כשאתה לוקח אותם ביחד ההשפעה היא לא של חוזק 3 אלא של חוזק 4 או 5. לדעתי, הכי מסוכן לקחת שני סמים שהם באותו כיוון, כלומר אם לוקחים שני סמים שנחשבים אַפֶּרים ההשפעה הרבה יותר מסוכנת".

ד"ר רוטנברג מציינת גם את מה שרובנו כבר יודעים: אחד הסמים הקטלניים ביותר הוא האלכוהול, והשילוב שלו עם סמי מסיבות מסוימים עלול להיות מסכן חיים. "אלכוהול הוא סם חוקי", היא מסבירה, "הוא מדכא את מערכת העצבים המרכזית, יש לו השפעה על מצב ההכרה וגם על מרחב הנשימה שלנו. אדם שיכור מאוד יכול למות מדום לב. למשל, אם אדם לקח סם דאונר כלשהו שגורם לדיכוי נשימתי, השילוב עם אלכוהול יכול להיות קטלני, אבל גם אם זה סמי אפ שגורמים לשינויי בקצב הלב ובלחץ הדם, להוסיף לזה אלכוהול יכול לגרום לכל מיני תופעות שאין עליהן שליטה".

הבהרה

שימוש וסחר בסמים אינו חוקי במדינת ישראל. אין בנתונים אלה בכדי לעודד צריכה של אי אילו מהחומרים המוזכרים – בנפרד או בשילובים ביניהם, אלא אך ורק לשמש
מדריך עיוני על שמטרתו להזהיר מפני קומבינציות מסכנות חיים. הנתונים לקוחים מאתר tripsit.me, שהמידע בו מתבסס ומתעדכן על פי מחקרים אקדמאיים ורפואיים, שרובם פורסמו על ידי המכון האמריקאי למידע על ביוטכנולוגיה שפועל תחת משרד הבריאות של ארה״ב

(לחצו להגדלה, שמרו בסמארטפון, העבירו לחברים, שלפו במקרה הצורך ותחגגו בזהירות)
drugs1