הסם החדש שמציף את רחובות תל אביב

ניתוק מהמציאות, תחושת שיתוק והזיות מיניות. בשבועות האחרונים מוצפת העיר בקטמין, במקור, סם הרדמה לבעלי חיים

סמים (צילום: shutterstock)
סמים (צילום: shutterstock)
1 ביוני 2011

בקרב יודעי דבר נחשב הקטמין לאחד מסוגי הסמים היותר מסקרנים בשוק. במסיבות טבע, ברייבים של טכנו ובמגה־ברים – הקטמין תמיד היה שם. לא פופולרי כמו הקוק והאקסטזי אולם בעל הילה ייחודית ושמועות על סטלה יוצאת דופן. בחודשים האחרונים חל מהפך: גל של קטמין שוטף את תל אביב והסם הפך לנגיש לכל יד ולאטרנטיבה לגיטימית לסמי מסיבות אחרים.

הקטמין שייך למשפחת הסמים הדיסוציאטיביים, ולכן הפך לפופולרי בקרב ציבור צרכני הסמים הפסיכדליים. "הסם הזה הוא דיסוציאטיבי, ואדם שלוקח אותו מתנתק מהמציאות. הוא מביא אותו אל נקודת אמצע בה הוא לא ישן, אך בה בעת גם לא ער", אומר הווטרינר, ד"ר אריאל סלע, ומוסיף: "המשתמש בקטמין לא יגיב לגירויים באופן רגיל ונורמטיבי, רמת ההכרה שלו הרבה יותר נמוכה משל אדם רגיל, וסף הכאב שונה משל אדם בהכרה".

השימוש הרווח בקטמין כיום הוא דווקא ברפואה הווטרינרית, בה משתמשים בקטמין תדיר כסם הרדמה וכמשכך כאבים לבעלי חיים קטנים (כלבים, חתולים), ובעיקר כחומר טשטוש וכמשכך כאבים לסוסים. במתקני הרפואה הדחופה, משמש הקטמין את הפרמדיקים אך ורק במצבי חירום: "נשתמש בקטמין רק לצורך טיפול בפצוע טראומה בו נצטרך לבצע אינטובציה (החדרה של צינור פלסטי דרך פיו של החולה אל תוך קנה הנשימה), או לחלופין לצורך שיכוך כאב בלתי נסבל כגון: שבר פתוח ברגל או כוויות מאוד רציניות. במקרה כזה, בו ככל הנראה השתמשנו במורפיום והוא לא עזר – ניתן מינון  נמוך יחסית של קטמין, המטופל לא יירדם וזהו השלב בו הקטמין מתפקד כסם", מתאר הפרמדיק תומר גולן ומוסיף: "במקרה כזה הבנאדם נשאר ער, אבל מתנתק מהמציאות. הוא שוכב ומגלגל עיניים, ומהצד שלי נראה שהוא מאוד נהנה".

מסיבה (צילום: shutterstock)
מסיבה (צילום: shutterstock)

 

במסגרות הרפואיות המוכרות רוכשים את הקטמין בעלות של כ־50 ש"ח לגרם, בעוד שאם תרצו להסניף אותו – תצטרכו לשלם 400 ש"ח עבור אותה כמות. בני אדם שמשתמשים בקטמין מתנתקים מהמציאות לחלוטין כל עוד הסם משפיע, ומתעוררים ממנו אל תוך הזיות, תחושת בלבול וחלומות בהקיץ. "התעוררות של משתמשים מהשפעת הסם מפכחת אותם אל תוך הלוצינציות מיניות", אומר ד"ר סלע.

ש', אשר הסניף קטמין כמה פעמים בחייו, מאשש את דבריו של ד"ר סלע: "אחרי שמסניפים את הקטמין, הראייה הופכת מפוקסלת, המציאות עוברת למצב של סלואו־מושן והאורות מטשטשים – מה שהופך אותו לסם מאוד קלאבי, כזה שהולך מצוין יחד עם מוסיקה".

ש', שנטל את הקטמין במינונים משתנים, חווה גם את הצדדים היותר הזייתיים של השימוש בו: "כשההשפעה שלו פגה, קורה שהיא מלווה בסיוטים מיניים. מעין תחושה של פחד מעורב עם חרמנות. וכשלוקחים הרבה, יכולים להגיע עד לתחושת 'K-hole' שמתבטאת בחוסר יכולת לנוע המזכירה שיתוק, ולצלילה אל תוך פרנויות – מה שהיה כיפי הופך פתאום למאיים". השפעתו של הקטמין נמשכת כשעה־שעתיים, אך המשתמשים בו מורגלים כבר בחיזוקה כמה פעמים במהלך הערב. " על ההשפעה שנמשכת כשעתיים, מתווספות עוד כמה שעות של תופעות לוואי ותשישות שמלוות את היום שאחרי", מוסיף ש'.

בישראל מתברר לא המציאו את הגלגל, ובשנה האחרונה נרשמה עלייה משמעותית בשימוש בקטמין בקרב בני נוער בבריטניה. "אחד מארגוני הגמילה הגדולים ביותר בבריטניה, דיווח כי ישנה עלייה של כ־68 אחוזים בשימוש בקטמין בקרב בני נוער בגילי 16־24", נכתב החודש ב"גארדיאן" הבריטי. בעוד שב"טיימס" נכתב בשבוע שעבר כי נרשמה עלייה חדשה בשימוש בסמים חוקיים, תוך התייחסות ספציפית לקטמין: "נגזרות של קטמין, סם הרדמה חזק לבעלי חיים, נמכרות בחופשיות בחנויות וברשתות אונליין, על אף כי מצוין בפירוש שאין על בני אדם לצרוך אותו".