ירוק בעיניים: משתמשים בקנאביס לא ייעצרו – אלא רק יקבלו קנס

השר לביטחון הפנים הכריז על רפורמת "אי הפללה – באחריות", שתאפשר למי שנתפס בפעם הראשונה או השנייה לשלם קנס – ולא להיעצר. האכיפה נגד משתמשים תתמקד רק במרחב הציבורי ותכנס לתוקפה, אם תאושר, בעוד כשלושה חודשים. יאללה בלאגן

ג'וינט. קנאביס. מריחואנה. צילום: Shutterstock
ג'וינט. קנאביס. מריחואנה. צילום: Shutterstock

 

ימות המשיח כאן: השר לביטחון הפנים גלעד ארדן הכריז הבוקר (חמישי) על מהפכה בתחום האכיפה של שימוש בקנאביס. הרפורמה, שזכתה לכותרת "עוברים לאי הפללה – באחריות", כוללת בבסיסה מעבר לקנסות מנהליים, והפללה רק כמוצא אחרון. ארדן קיבל את מסקנות הוועדה, שבראשה עמד מנכ"ל משרדו, והעיקרון המרכזי בה הוא מיקוד האכיפה של שימוש בסמים קלים רק במרחב הציבורי, ולא במרחב הפרטי. המשטרה תאכוף שימוש בסמים רק מחוץ לבתים – וכן תאפשר למי שיודה בשימוש בסמים במרחב הציבורי וייתפס בפעם הראשונה והשנייה לקבל קנס בגובה שטרם נקבע, אך יעמוד על סדר גודל של אלף ש"ח, במקום שייפתח לו תיק, או שהוא ייעצר. החל מהעבירה השלישית הוא יועבר ל"הסדר מותנה", שיאפשר לו לרצות עונש קל (נניח, לתרום מזמנו כמה שעות לעמותות למלחמה בסמים), או יטיל עליו הגבלות מסוימות (למשל, על רישיון הנהיגה), ובהמשך לסגור את התיק לחלוטין. החל מהפעם הרביעית, עם זאת, כבר ייפתח תיק פלילי.

"מצד אחד אנו לא מוותרים על מרכיב האכיפה הפלילית, אבל מצד שני מעבירים את מרכז המדיניות והכובד לחינוך, להסברה וטיפול", אמר ארדן, "הרעיון הוא שהקנסות שיקבלו המשתמשים לא יילכו לקופת המדינה כמו הקנסות שמקבלים על עבירה בכביש, אלא לקרן ייעודית שתקום לטובת הסברה, חינוך ותמיכה בעמותות שנותנות טיפול לבני הנוער המכורים לסמים".

עוד בנושא:
ארגון הג'וינט – סדרת כתבות בכיוון לגליזציה
בגלגול הזה – כמה כסף תחסוך לגליזציה והמדריך המלא לגידול ביתי

ראוי לציין שהרפורמה תבחין בין בגירים לקטינים. "לשימוש בקנאביס יש השפעה מסוכנת יותר על צעירים. הנזק התודעתי הוא גדול יותר על מי שנמצא עדיין בתהליכי גדילה" אמר ארדן על סמך ממצאי הוועדה שבדקה את הנושא. במקרה של קטינים תאומץ הגישה הטיפולית: כבר בפעם הראשונה כשייתפס הקטין כשהוא משתמש בסמים קלים (במרחב הציבורי בלבד), הוא יופנה למפגשים באחת העמותות שעוסקות בנושא, ובמידה והקטין יסרב משום מה – הוא יופנה להליך פלילי מלא.

"לאנשים נורמטיביים לא ייפתח תיק פלילי", סיכם השר לבטחון פנים, "המודל יאפשר למשטרה להתמקד בסחר ובאכיפה של סמים מסוכנים, כמו סמי הפיצוציות והקוקאין". התכנית האחראית תצא לדרך בעוד כשלושה חודשים, זאת במידה והממשלה תאמץ את הרפורמה שנוגעת גם למשרד התחבורה, משרד האוצר ומשרדים נוספים.