מפה חדשה חושפת: אלו הרחובות הכי מסוכנים בתל אביב

פרויקט חדש ממקם למעלה מ-6,500 תאונות דרכים מתשע השנים האחרונות על גבי מפת ישראל. בתל אביב המצב עגום במיוחד

מפת התאונות (מתוך Google Maps)
מפת התאונות (מתוך Google Maps)
10 בדצמבר 2017

למרות המאמצים לסלול שבילי אופניים ברחבי תל אביב ולמזער את כמות התאונות ב"צמתים האדומים", רוכבי האופניים והולכי הרגל מוצאים את עצמם חשופים לפגיעה יותר מכל אחד אחר. אם תנסו, למשל, לחצות באופניים את רחוב אלנבי הסואן מקצה אחד לשני בצהרי היום – תיאלצו להשתחל בין האוטובוסים ולהתפלל שאף אחד מהם לא ידרוס אתכם. כמו אלנבי, ישנם צירים נוספים בעיר שבהם מתרחשות תאונות חוזרות ונשנות וסומנו כמסוכנים במיוחד.

במפת גוגל חדשה שפרסם ארגון "ישראל בשביל אופניים" בשיתוף Anyway, נאספו נתונים על תאונות שבהן נפגעו ההולכים והרוכבים משנת 2008. מעל ל-6,500 התאונות, שמתבססות על נתוני המשטרה והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), מפוזרות על גבי מפת הארץ, וממחישות מצב עגום במיוחד: בשנים אלו נהרגו בישראל קרוב ל-800 הולכי רגל ו-70 רוכבי אופניים. מספר הפצועים נאמד באלפים: בין השנים 2013-2016 נפצעו באורח קשה למעלה מ-2,000 הולכי רגל.

לקריאה נוספת:
10 הצמתים המסוכנים בתל אביב
מה מונע את סלילת שבילי האופניים ברחובות מרכזיים בעיר?

בתל אביב, מרוב עצים לא רואים יער. סימוני התאונות כל כך רבים, שהם מכסים כמעט את כל רחובות העיר המצויירים – וחושפים מצב עגום במיוחד. בין הרחובות הבולטים לרעה במפת התאונות תמצאו בעיקר כבישים ראשיים בדרום העיר כמו שדרות רוטשילד, שדרות ירושלים, אלנבי, דרך בגין, לוינסקי, שלמה, קיבוץ גלויות ועוד. במרכז ובצפון ברחובות שאול המלך, אבן גבירול וארלוזורוב נפצעו הולכי רגל רבים לאורך השנים, כמו גם ברחוב דיזנגוף בחלק הסמוך לכיכר. בשיטוט קצר במפה תוכלו גם להפריד בין דרגות הפציעה השונות, לראות כמה אנשים נהרגו ב-9 השנים האחרונות ולהפריד בין תאונות אופניים להולכי רגל.

"רצינו להבין איפה וממה אנשים נפגעים, ולשים את הזרקור על הנושאים האלה. חפרנו בנתונים שהמשטרה פרסמה דרך הלמ"ס, אבל חשוב להבהיר שמדובר בנתונים חלקיים בלבד", מסביר דרור רשף, חבר הוועד המנהל בארגון. לדבריו, "זו בעיה ידועה בישראל שלא כל הפצועים, אפילו הקשים שבהם, מתועדים ומגיעים לחקירת המשטרה. יש הערכות שלפיהן מספר הפצועים האמיתי הוא בערך פי שניים מאלו שמתועדים. אנחנו רואים במפה למשל את הצומת של הנרייטה סולד-שאול המלך – עוד פצוע ועוד פצוע – ועולם כמנהגו נוהג".

רוכבת חשמליים על המדרכה בבן יהודה (צילום: שלומי יוסף)
רוכבת חשמליים על המדרכה בבן יהודה (צילום: שלומי יוסף)