טיים אאוט timeout

תחבורה ציבורית בשבת: מה המועמדים לראשות העיר מתכננים?

| מאת: נועם כהן

מה רון חולדאי, אסף זמיר ואסף הראל מתכוונים לעשות בנוגע לתחבורה הציבורית? עמותת נוע תנוע שאלה שאלות נקובות. לפניכם תשובותיהם

  • https://static2.timeout.co.il/media/2018/10/sizes/collage_h_wo_680_382.jpg
אסף זמיר, רון חולדאי ואסף הראל (צילום: איליה מלניקוב)

 

עמותת נוע תנוע שחרטה על דגלה לקדם את התחבורה הציבורית בשבת בארץ, ערכה סקר בקרב המועמדים לראשות הערים תל אביב, חיפה וירושלים בנושא. רון חולדאי, אסף זמיר ואסף הראל נשאלו כמה שאלות ביניהן: "האם אתה תומך בהפעל תחבורה ציבורית בשבת ובחגים בישראל באזורים שאינם דתיים?", "האם אתה מאמין שהממשלה אחראית להפעלת תחבורה ציבורית?", "במידה שהממשלה לא תסכים להפעלת תחבורה ציבורית בשבת, האם תקדם תקצוב והפעלת תחבורה בשבת בעיר שלך?" ו"מי אחראי בעיניך לקבוע האם תהיה או לא תהיה תחבורה ציבורית בשבת בעיר שלך?".

>> מובייק או תל אופן? בדקנו עבורכם מה עדיף 

"התמיכה בתחבורה הציבורית בשבת בתל אביב ידועה, אך עוצמתה הפתיעה אותנו", נמסר מנוע תנוע. "המועמדים הבולטים הביעו תמיכה בתחבורה בשבת מלכתחילה וחלקם אף הפכו זאת לחלק מרכזי בקמפיין שלהם. בתגובה לפנייתנו קיבלנו מחלק מהמועמדים מניפסטים ארוכים שמעידים על כך שהנושא בוער בהם אולי אפילו יותר מאשר אצלנו. מועמדים מרכזיים אף הסכימו לממן תחבורה ציבורית בשבת מכספי העירייה, אם המדינה לא תעשה זאת".

מקימי "נוע תנוע" באירוע השקת קו 18. צילום: אביחי לוי

 

לפי אסף הראל, "יהיה זה אידיאלי ונכון שהממשלה תטפל בנושא, ללא ספק. אבל כיוון שאינה עושה זאת – עיריית תל אביב-יפו יכולה וצריכה להרים את הכפפה. היא אמנם לא תוכל לספק קווים ישירים לכל המקומות בארץ אבל לערים הגדולות היא בהחלט יכולה". הוא ממשיך ומדגיש את חשיבותה של המדינה לטיפול בנושא. "האחריות הראשונה היא תמיד המדינה – רק לה יש את הכלים והתקציבים להעמיד מערך תחבורה ציבורית ראוי. יחד עם זאת, אם המדינה לא עושה זאת, לדעתי החובה המוסרית עוברת לעירייה שצריכה לעשות ככל שמאפשר לה התפקיד".

רון חולדאי הסתפק בתשובות קצרות יותר ויש לזכור כי במשך כהונתו ארוכת השנים טרם נעשתה מהפכה משמעותית בעניין. "תחבורה ציבורית רלוונטית בעיקר אם היא בן עירוני. צריך לבדוק את היעילות והאפקטיביות של העניין". הוא כמובן מפרגן גם ליוזמות שנעשו בתקופתו – "צריך לזכור שמערכי האופניים (Mobike ותל אופן), האוטותל וכן קווי השירות פועלים בשבת. יש צורך דחוף בהקמת רשות תחבורה מטרופולינית שתתנהל בדומה למה שמתקיים בכל המדינות המתקדמות. הוכנה תוכנית שאושרה אצלנו להרחבת קווי השירות בשבת והיא הוגשה למשרד התחבורה".

אוטותל כן עובד בשבת, אבל מבזבז כספי ציבור?

המועמד מטעם מפלגת ש"ס, במידה שתהיתם, מסר כי "יש לשמור על הסטטוס-קוו כפי שהוא". לעומת זאת, אסף זמיר נתן טען כי המצב כיו יוצר אי שוויון. "הנפגעים העיקריים מהיעדר תחבורה ציבורית בשבת הן אוכלוסיות שאין להם רכב: קשישים, נוער ואוכלוסיות ממעמד סוציואקנומי נמוך. יש לקדם מדיניות שתפחית את האינטרס של תושביה בלהחזיק רכב פרטי. היעדר תחבורה ציבורית בכל כך הרבה ימים בשנה מפחיתה את באופן דרמטי את היכולת לעשות זאת. זה חלק מהמצע שלי".

בואו לעקוב ולדבר איתנו גם בפייסבוק, בטוויטר ובאינסטגרם. עדכונים יומיים על הכתבות הנבחרות בטיים אאוט ניתן לקבל בניוזלטר היומי שלנו

תגובות

now Silence is Golden SRV:SRV1 on: b48a9fb05a37d