"גרוב בוכרי": אהרוני חוזר לשורשים עם שירות משלוחים חדש

השף המוערך מציע לראשונה לציבור מטעמים בוכריים בפרשנות אישית ומספר על העונה הנוכחית של 'מאסטר שף': "הפחידה אותי החזרתיות, מופתע לטובה שזה לא כך"

אהרוני בוכרי חורפי (צילום: אסף קרלה)
אהרוני בוכרי חורפי (צילום: אסף קרלה)
28 בדצמבר 2020

"גרוב בוכרי". חייבים להודות שמי שהגה את הכותרת לפופ אפ החדש של אהרוני למד את החומר על בוריו. צמד המילים מצליח לקלוט במדויק את הדיכוטומיה בפרסונה של השף הוותיק – קוליות והדרת פנים, עכשוויות ומסורת. על אף ששנים חלפו מאז בישל לאחרונה במסעדה, אהרוני נותר רענן, מעודכן ורלוונטי. כל כך רלוונטי עד שקיוב קיצ'ן בחרו לצרף אותו למיזם המשלוחים המצליח לצד ארז קומרובסקי, מאיר אדוני ויוסי שטרית. התפריט שיושק מחר (שלישי, 29.12) בוולט נשען על אותו שילוב של עבר והווה ומביא מנות נבחרות מהמטבח הבוכרי בפרשנות אישית של אהרוני.

"זהו אוכל בוכרי מורחב באווירת מרכז אסיה־דרך המשי", הוא מסביר. "הוא נשען על יסודות מסורתיים אך אני לוקח לעצמי חופש. כשאמי היתה רואה שאני מבשל אוכל בוכרי – אושפלואו למשל – בשמן זית, היא נהגה להזעיף פנים. 'בבוכרה לא היה לנו שמן זית' היא הייתה אומרת, ואני הייתי עונה לה 'בדיוק. לו היה הייתם רואים שכבש, גזר, צימוקים ואורז הם שידוך נפלא לשמן זית'." אהרוני מודה שברוח התקופה הושפעה בחירת המנות במידה רבה מיכולתן לשרוד משלוח. "אני יכול לבנות תפריט משוכלל ורב מרכיבים אך הוא לא יעמוד במבחן הנסיעה. חיפשתי אוכל שלא יידפק בשינוע ושאפשר לחמם בקלות בבית כמו תבשילי אורז, קציצות ברוטב, מאפים ומרקים".

הולם אותך צהוב. אהרוני (צילום: אסף קרלה)
הולם אותך צהוב. אהרוני (צילום: אסף קרלה)

בבסיס הפופ אפ עומד כאמור המטבח הבוכרי בגרסתו החורפית. טעמים כבדים ועשירים מייצגים את בית הוריו של אהרוני בסמרקנד שבאוזבקיסטן, בשעה שמודולריות וטבעונות ("קונספט זר לחלוטין למטבח הבוכרי") משקפות מגמות בקולינריה העכשווית. כל החשודים המיידיים כאן: אושפלאו בבישול ארוך עם אורז, בשר, גזר, צימוקים, משמשים מיובשים וגרגירי רימון טריים; בחש – תבשיל אורז ובשר כבש, כוסברה ושמיר; מאפה סמסר מבצק פריך דק ממולא בכבש; דושפרה משובץ כיסונים ממולאים בשר, חומוס ודובדבנים יבשים ועוד ועוד. הכל צבעוני, סקסי וקטיפתי כשטיח בוכרי, כולל המנות הטבעוניות. "זהו אינו תפריט גדול אך הוא מודולרי. למשל קציצות בשר במיץ רימונים שאני מציע לשדך לבחש בגרסה צמחונית, שילוב שעובד נהדר יחד. לכל סוגי האורז אני ממליץ לצרף סלט עגבניות קטן שאינו עומד בפני עצמו אבל מוסיף חמיצות וטעם רענן".

חורף בוכרי־ישראלי. אהרוני בקיוב קיצ'ן (צילום: אסף קרלה)
חורף בוכרי־ישראלי. אהרוני בקיוב קיצ'ן (צילום: אסף קרלה)

איך ההרגשה לבשל שוב לקהל?
"זו הרפתקה חדשה. אף פעם לא עשיתי פופ אפ משלוחים ואיי לייק איט. ברגע שהבנתי שזו המטרה הצליחה לי ההתכווננות עם האוכל הבוכרי, שבעבר בישלתי רק למשפחה ולחברים".

האם זהו בלון ניסוי לקראת פתיחת מסעדה?
"בעבר אמרתי כמה וכמה פעמים לא וזה בכל זאת קרה (צוחק). לכן אני לא לוקח אחריות על התשובה שלי לא לכאן ולא לכאן".

ומילה אחרונה על מאסטר שף.
"זו עונה מעניינת ומשונה בגלל הקורונה, אבל לא רק. הנבחרת ברובה הגדול צעירה מאוד ומפתיעה בגישתה לאוכל, והטיפוסים שונים לעומת עונות קודמות. אחד הדברים שהפחידו אותי במאסטר שף הוא החזרתיות, ואני מופתע לטובה שזה לא כך. המנות מפתיעות גם הן, למשל גרמקנודל שכולנו עפנו ממנו, ובצדק. מצד שני לאורך כל העונה לא קיבלנו אף דג מרוקאי אחד, שזה סוג של נס".