פרסי האוכל 2018: המטבח הערבי הטוב ביותר

פעם היו קוראים להן "מסעדות מזרחיות" אבל היום הן הרבה יותר מזה. מסעדות מקומיות, שורשיות, שמחוברת לאדמה שלנו ולחומרי הגלם המקומיים, ואלו 8 המצטיינות של השנה

קובנייה, עזבה. צילום: רן בירן
קובנייה, עזבה. צילום: רן בירן
22 בנובמבר 2018

המסעדות הלבנטיניות שלנו הן כבר הרבה יותר מאשר רק חומוס-צ'יפס-סלט והשיפודים המתבקשים. בשנים האחרונות האוכל הערבי תופס יותר ויותר מקום במרכז הבמה שלנו, ולגמרי בצדק. העשבים והירקות המקומיים הם אוכל נהדר, ושמונת המסעדות הבאות עושות לחומרי הגלם ולמאכלים המסורתיים מהם מקום אמיתי של כבוד.

אל באבור, אום אל פאחם

אל באבור באום אל פאחם ואחותה הצעירה ביקנעם חולשות על הנתיבים לצפון ומהוות מקום עצירה אידאלי (אבל בהחלט שוות גם נסיעה במיוחד). מהמטבח של חוסאם עבאס יוצאים סלטים טריים ומנות בשר כמו קבב עסיסי וכבש ריחני לתפארת המטבח הערבי. המקום הומה ותמיד תהיה מנה מעניינת שבטח עוד לא ניסיתם.

אל באבור. צילום: אנטולי מיכאלו
אל באבור. צילום: אנטולי מיכאלו

אל עאבד אבו חמיד, עכו

החומוסיה הקטנה הזו שנמצאת ממש על חומות עכו וצבועה בכחול, ולכן אולי אתם מכירים אותה בשם "החומוסיה הכחולה". בניגוד לרוב החומוסיות, פה אחראית על המטבח אשה, ערין אבו חמיד כורדי, וחוץ מהמון סוגים של חומוס, עם בשר, עוף, סמנה ובהרט ועוד גרסאות, היא מכינה גם אוכל עכואי שקשה למצוא בעוד מקומות. ת'רידי – מין סלט של קרעי פיתה עם חומוס, יוגורט ושקדים או מופרקה, סלט ביצים קשות מתובל הם מאכלים ששווים הגעה בפני עצמם.

 

מגדלנה, מגדל

המסעדה של השף יוסף (זוזו) חנא עושה מחווה בשם למריה מגדלנה שנולדה במגדלא, עיר תוססת שעמדה סמוך ליישוב מגדל. פה נגמרת ההיסטוריה ומכאן מתחיל מקום שדובר את המאה ה-21 באופן שוטף. התפריט נשען כל מטבחי הים התיכון בפרשנות אישית, משישברק דרך פלאפל איטלקי ועד ריזוטו סקאלופ, מחבת פירות ים בביסק סרטנים ופרגיות על תבשיל שולבטו. חומרי הגלם מגיעים מהסביבה, במיוחד בקר וטלאים מהגליל והגולן. נוף הר הארבל, הרי הגולן והכנרת שנשקפים מהחלונות הגדולים יוצרים אווירה רגועה ואלגנטית שהולמת מסעדת שף.

מגדלנה. צילום: דניאל לילה
מגדלנה. צילום: דניאל לילה

מאג'דה, עין רפא

מסעדת מאג'דה היא כל מה שאנחנו מדמיינים במסעדות כפריות באירופה, רק ישראלי ומקומי. נוף בתולי באמצע כפר קטן, בעלים שהם זוג יהודי וערבי מעורב ותפריט שמשלב אוכל ערבי מקומי עם מנות וחומרי גלם ים תיכוניים. לצד אוכל עונתי מקומי אפשר למצוא פלאפל שרימפס או סלט עם גבינת גורגונזולה ואיכשהו, כל השילובים האלה עובדים מעולה ויוצרים עולם חדש ומקורי.

 

עזבה, ראמה

הכפר ראמה הוא מכרה זהב של בישול ערבי אותנטי שקרוב לאדמה. בעזבה, מקום קטן שבמבט ראשון לא מושך תשומת לב, מכינים חביב ומינרבה דאוד וילדיהם תבשילים שמסתמכים על מתכונים משפחתיים בני מאות שנים מצידון שבלבנון. התפריט משתנה לפי חומרי הגלם העונתיים: עשבי בר בחורף, קטניות מיובשות בסתיו, ביכורי ירקות באביב ובמיה, מלוחיה ועלי גפן ממולאים בקיץ. החומוס הוא הטוב מסוגו וצריך להיזהר לא להתמלא כי אחריו מגיעים תבשילים נפלאים.

רולא, חיפה

במרחק של 45 שניות מהנמל תמצאו את המשכן החדש של מסעדת רולא, שחוגגת בימים אלה ארבע שנים של פעילות קולינרית. המטבח של רולא הוא מטבח שאמי, אבל לפני הכול הוא המטבח של מועין חלאבי, שיצר יחד עם רולא דיב, שותפתו לדרך ולחיים, את אחד המקומות הנעימים, האותנטיים והאיכותיים ביותר בחיפה ולמעשה באזור הצפון. כמה סוגים של קבבים, כולם נהדרים, ומנות שאפשר למצוא רק פה כמו קציצות בשר ונענע או סאודה- תבשיל של כבדים בשום ורכז רימונים.

רולא. צילום: רן בירן
רולא. צילום: רן בירן

שראביכ, ראמה

מקום שהתחיל כסוד של פודיז והפך לקונצנזוס מקיר לקיר: כוך בחניון של בית פרטי שבו מנהל הבעלים, יעקוב חיאט, מערכת יחסים קרובה עם ירקות בלאדי ושמן זית שמפיקים שכניו בכפר ראמה. התפריט הוא חגיגה לצמחונים וטבעונים, לדוגמה סלט ירוקים מג'רג'יר וזעתר טרי מתובלים במיץ רימון טרי, שמרכיביו משתנים בהתאם לעונה; חציל ברוטב רימונים, תרד בר בשמן זית, לימון ושום, פטאייר במילוי חמציץ ועוד. אוכלי בשר לא מקופחים ועבורם מכין חייט קובה בורגול פריך במילוי בשר, עוף עם בצל וסומאק, קבב ועוד. הטעמים ברורים, חזקים וצועקים טריות.

 

תשרין, נצרת

מסעדת תשרין היא מודל בזעיר אנפין של נצרת כולה. שילוב של מזרח ומערב שיכול לקרות רק בעיר הזו. מצד אחד, טאבון ענק שמברך את כל מי שנכנס למסעדה ומוציא ממנו מאפים ערבים נהדרים, ומהצד השני מנות פירות ים ורטבים אירופיים. כולם שוכנים זה לצד זה בשלום במסעדה שמזכירה גרסה יפה ומודרנית למנהרה של עלי בבא ו-40 השודדים.