פרסי האוכל 2018: מסעדת הבשר הטובה ביותר בת"א

8 מסעדות שבהן הדגש העיקרי בתפריט הוא בשר איכותי וסטייקים מעולים, כאלה שמקפידות על יישון בשר ואיכותו, בלי פשרות ובלי קיצורי דרך

גם הסטייק גדול, איציק הגדול. צילום: חן אסולין
גם הסטייק גדול, איציק הגדול. צילום: חן אסולין
22 בנובמבר 2018

הישראלים מתים על בשר, אבל לא פשוט למצוא מסעדת בשר טובה באמת אצלנו, ובטח לא מסעדות בשר יציבות, שקשה ליפול בהן מדי פעם. אלו 8 מסעדות הבשר הכי טובות בעיר, כאלה שלא נהסס לאכול בהן בפעם הבאה שבה יתעורר החשק לסטייק מדמם.

איציק הגדול

לא בדיוק המקום הראשון שהייתם חושבים עליו כמסעדת בשר איכותית, אבל למקרר היישון של איציק הגדול אין בכלל מה להתבייש. שימו בצד את מצעד הסלטים (יותר מ-25 סוגים), הלחם שנאפה בטאבון אבן, הקבב והשיפודים ולכו על סטייקים מבשר עגלות שמנות מגידול מקומי: אנטריקוט עם עצם, מדליוני פילה בקר, סטייק רוסיני ועוד, וכולם בדרגת צלייה מדויקת למשעי. המשקיענים – כי בשר איכותי הוא דבר לא זול – מוזמנים להתפרע עם סטייקים מבשר ואגיו (קובה ביף) עסיסי, שמקורו בבקר שניזון בדגנים ומוגש כניו יורק סטייק, טיבון, אנטרקוט והיהלום שבכתר – פורטרהאוס 600 גרם. אם מגיעים בקבוצה של ארבעה ומעלה מומלץ לנסות את מיקס הבשרים שכולל בנוסף לסטייקים גם צלעות כבש, נתח קצבים, קבב ופרגיות.

גם הסטייק גדול, איציק הגדול. צילום: חן אסולין
גם הסטייק גדול, איציק הגדול. צילום: חן אסולין

דיקסי 

 המסעדה של השף חיים כהן נפתחה בשנת 1993, מה שמתייג אותה כאחת המסעדות הוותיקות ביותר בעיר. השנה היא גם עברה שיפוץ ומתיחת פנים ואת הרלונטיות שלה מגדיר התור שמשתרך מחוץ לדלת, במיוחד בשעות הקטנות של הלילה כשרוב המסעדות סגורות ואזרחי תל אביב הלומי מאנצ'יז. הסגנון מוגדר כסטייק האוס מנהטני ואת המקצוענות אפשר להרגיש בכל פרט, מהשירות ועד למנות. סטייקים מבשר מקומי שנבחר בקפידה ועבר יישון במסעדה הם היהלום שבכתר, אבל גם אם לא בא לכם לרדת כרגע על פילה או סינטה יש מספיק אופציות בתפריט – ספייריבס מופלאים, פילה חזיר עם כרוב, בייקון ותפוח עץ, המבורגרים מושחתים ועוד. התוספות מיתולוגיות אף הן, במיוחד ההום פרייז שאף מסעדה אחרת לא מצליחה לשחזר בהצלחה.

ביף בורגר ריבת בצל בדיקסי (צילום: דניאל לילה)
ביף בורגר ריבת בצל בדיקסי (צילום: דניאל לילה)

האדסון 

 המסעדה של השף מתן אברהמס והזוכה של שנה שעברה היא סוג של גביע קדוש שכל אביר שולחן בשר חולם עליו. חומרי הגלם במה שנחשב למסעדת הסטייקים הטובה ביותר בארץ הם ברמה הגבוהה ביותר, ויעיד מי ששיחד מישהו מהמטבח והצליח להיכנס למקרר היישון – נתחים מובחרים שמטופלים במקצוענות לאורך כל שלבי הקצבות. הבשר מגיע מפרות ישראליות מבכירות בלבד ומחולק לנתחים שיוצאים אל המטבח כאשר הם מגיעים לדרגת היישון המתאימה. עד כאן ההסבר הטכני, ומכאן ניתן לתפריט לדבר. במנות הראשונות מככבת מנת חלונות ניו יורק, ריבועי סינטה ברוטב טופי יפני, ומבין הכריכים מומלצים ההמבורגר והסלופי ג'ו, שניהם מושחתים כנדרש. במחלקת הסטייקים בולטים נתחים בסגנון אמריקאי כמו דלמוניקו, דנבר וטומהוק. חלום קרניבורי כבר אמרנו?

האדסון. צילום: אנטולי מיכאלו
האדסון. צילום: אנטולי מיכאלו

חוות צוק

 חוות צוק בעמק האלה היא המזווה ובית הגידול של המסעדה בצפון הרחוק של תל אביב. נתחי כבשים ועזים – האחרונים נדירים וכמעט שאין למצוא אותם כחומר גלם – מגיעים למסעדה מדי יום ונכנסים למטבח יחד עם גבינות, ירקות, שמן זית ומוצרים נוספים שגם הם מתוצרת החווה. החוואי תומר צוק והשף אסף שנער בוחנים כל בוקר את התוצרת ומחליטים מה ראוי לעלות על השולחן ובאיזו טכניקת הכנה, כדי לשמר את הטעם המקורי בצורה הטובה ביותר. בתפריט אפשר למצוא תמיד קרפצ'יו בקר קלאסי, המבורגרים משובחים, קבב של תומר וסטייקים, אך הדרך הנכונה לחוות את המקום היא להגדיר לשף מסגרת טעמים והעדפות ולתת לו להתפרע. המנות החד פעמיות מספרות סיפור שמעביר במדויק את האופי הפראי של הטבע בחווה. כמזכרת הביתה אפשר לרכוש במעדנייה שעברה לפינת המרכז המסחרי, נתחים ומוצרי בשר מתוצרת בית.

מיטבר 

 במדינות מתוקנות מקום שמלאו לו 20 שנה נחשב מוסד. סצנת המסעדות הישראלית דורשת ממי שמשתתף במשחק לחדש כל הזמן, אבל מיט בר הולכת בנחישות בדרך שלה ועושה אותו דבר שנה אחרי שנה כדי להצטיין. בתפריט לא תמצאו עלעלי מיקרו ופרחים למאכל. במקום זאת יש בו סלט ביצים עם בצל מטוגן ושמאלץ, חציל קלוי עם טחינה ועוד מנות שנראה כאילו נותרו עמוק בניינטיז. מה שנראה אולי קצת מיושן בראשונות מתברר בעיקריות כקלאסי, ואכן באגף זה של התפריט מופיעים סטייקים משובחים במשקל, נקניקיות בקר מתוצרת בית, פילה לבן כמו פעם וספייריבס ברוטב תפוזים ודבש. למיט בר לא באים לראות ולהיראות אלא לאכול בשר, ומה שתקבלו פה הוא הטוב מסוגו.

בורגר קלאסי של המיטבר (צילום: מיטל סלומון)
בורגר קלאסי של המיטבר (צילום: מיטל סלומון)

מקום של בשר 

 עוד מסעדת בשר ותיקה בנווה צדק, במבנה עתיק מחופה אבן ירושלמית ממש בכניסה לשכונה. העיצוב הפשוט מאפשר להפנות את כל תשומת הלב לבשר, כי הוא העיקר כאן: ממנות פתיחה כמו נתח קצבים וסטייק טרטר ועד לסטייקים משובחים. אנטריקוט, פילה וסירלוין מוגשים במידות "צנועות" של 200-450 גרם. לקרניבורים כבדים או לזוג מיועדים נתחים על עצם שנמכרים במשקל, ובראשם פורטרהאוס חלומי בצלייה מושלמת. כשהנתח יורד מהגריל אפשר לצרף לו רוטב ציר בקר, גבינה כחולה או חרדל שמנת ומגוון תוספות (לחובבי הז'אנר, התרד בשמנת יעלה זיכרונות מפיטר לוגר). מצד שני אפשר פשוט להסתפק בבקבוק יין ממקרר היינות העשיר, כי כשמדובר בבשר איכותי יין הוא התבלין הטוב ביותר.

מקום של בשר. צילום: יח"צ
מקום של בשר. צילום: יח"צ

M25 

 ויזואלית קשה לקרוא למקום של השפים ירון קסטנבוים ואקס-קפה 48 יונתן בורוביץ' מסעדה. מדובר במקבץ של כמה שולחנות שבימים עמוסים זולג לרחוב עם ריהוט פחות קונבנציונלי – ארגזים ככיסאות למשל –  ונראה במבט ראשון כמו חמארה שיצאה משליטה. מה שכן מושך לכאן את כל נחילי הקרניבורים הוא הבשר, שמגיע מקצביית מיט מרקט הצמודה. M25 נוצר לאחר שהביקוש לתוצרי הגריל במקום עלה על ההיצע. כעת המנות מוגשות באופן קצת יותר מאורגן, רק אל תצפו למפות לבנות ומלצרים מעונבים. הנתחים חורגים משגרת הסטייקים הרגילה וקורצים למוצרים ארטיזנליים כמו נקניקיות פורט, שיפודי חוט שדרה, לשון מעושנת ועוד.

הקבב של M25. צילום: אנטולי מיכאלו
הקבב של M25. צילום: אנטולי מיכאלו

מיטקיטשן

מסעדת בשר כשרה ואיכותית של ממש היתה במשך שנים סוג של אוקסימורון אבל מיטקיטשן מצליחה להוכיח שזה בכל זאת אפשרי. השפים נדב נצר ואלעד לוי הצליחו ליצור מסעדה שהיא גם מסעדת בשר מעולה, אבל גם אופציה מצוינת לכל שומרי הכשרות שמחפשים חווית אכילה עילית, עם סטייקים או בלעדיהם. כל החשודים המיידיים, סינטה, אנטריקוט, פילה ונתח קצבים, אבל יש גם מנות דג ואפילו אופציות טבעוניות. בצד המיוחד יותר אפשר למצוא פריים ריב לפי משקל או פלטה לחברה שכוללת חוץ מהסטייקים גם צלעות טלה.

MeatKitchen צילום: שירלי סויסה
MeatKitchen צילום: שירלי סויסה